بازاریابی آشناسازی در طول سال های اخیر رواج بسیار زیادی پیدا کرده است و در این الگو بازاریاب ها برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان هرچه بیشتر اقدام به پاداش دهی به مشتریان ثابت شان می کنند. در این شیوه مشتریان فعلی برند به طور مداوم برای معرفی محصولات یا محتوای بازاریابی یک شرکت مورد تشویق قرار می گیرند. مزیت اصلی آن هم امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف بدون نیاز به حضور مستقیم تیم بازاریابی است. از آنجایی که امروزه مشتریان تعامل با افراد واقعی به جای برندها را ترجیح می دهند، این شیوه بازاریابی در طول سال های اخیر توسعه پیدا کرده است.
وقتی صحبت از بازاریابی می شود، شبکه های اجتماعی اولین گزینه مورد توجه تیم های بازاریابی و کارآفرینان قرار دارد. دلیل این امر نیز پتانسیل بالای شبکه های اجتماعی و امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در صورت استفاده درست از این پلتفرم هاست. چنین امری برای برندها اهمیت بالایی دارد. با این حساب مشاهده شمار بالای برندهای فعال در شبکه های اجتماعی هرگز جای تعجب ندارد.
در میان تمام شبکه های اجتماعی یوتیوب به دلیل محوریت اصلی محتوای ویدئویی و همچنین توسعه از سوی گوگل به عنوان یکی از برندهای محبوب در فضای آنلاین توجه ویژه کاربران را جلب کرده است. براساس گزارش موسسه استاتیستا، تا سال 2025 نزدیک به 2.8 میلیارد کاربر در این پلتفرم حضور خواهند داشت. با این حساب سرمایه گذاری بر روی یوتیوب برای پیشبرد اهداف بازاریابی اهمیت بالایی دارد. در این میان اجرای الگوی بازاریابی آشناسازی نیز باید در دستور کار برندها در یوتیوب قرار گیرد.
مطلب مرتبط: بازاریابی با استفاده از تکنیک آشناسازی مخاطب هدف
شاید در نگاه نخست اجرای پروژه بازاریابی آشناسازی در یوتیوب امری عجیب یا حتی غیرقابل باوری باشد. البته این امر در طول چند سال اخیر به دلیل توسعه های مداوم یوتیوب برای هماهنگی با نیاز بازاریاب ها و برندها چندان تعجب آور نیست. امروزه برندها حتی امکان فروش محصولات شان در فضای یوتیوب را نیز دارند. با این حساب شما هیچ مشکلی برای حضور در این پلتفرم و تاثیرگذاری بر روی مشتریان را ندارید. این امر می تواند به توسعه هرچه سریع تر برندتان و فروش مستقیم در یوتیوب ختم شود.
هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از نکات و تکنیک های مناسب برای اجرای بازاریابی آشناسازی در یوتیوب است. اگر شما هم به دنبال استفاده از چنین تکنیکی در یوتیوب هستید، نکات مورد بحث در این مقاله کاربرد فراوانی برای تان خواهد داشت. در ادامه برخی از مهمترین نکات در این راستا را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد.
1. استفاده از تامبنیل های (Thumbnails) حرفه ای
تعامل با مخاطب هدف در یوتیوب به طور قابل ملاحظه ای در ترکیب با توانایی یک برند برای خلق تجربه بصری هیجان انگیز است. این نکته در طول سال های اخیر اهمیت ویژه ای پیدا کرده و باید به طور ویژه ای از سوی شما مورد توجه قرار گیرد. برخی از برندها در این میان برای تاثیرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف به طور مداوم با مشکلاتی رو به رو هستند. این امر به طور ویژه ای درباره برخورد اول میان برندها و مشتریان مصداق دارد. بر این اساس اگر پیش نمایش ویدئوی شما برای کاربران چندان جذاب نباشد، شانس زیادی برای تاثیرگذاری بر روی آنها نخواهید داشت.
تامبنیل یکی از مفاهیم اساسی برای بازاریابی در یوتیوب محسوب می شود. این مفهوم به تصویر پیشفرض یک ویدئو قبل از کلیک و نمایش برای کاربران اشاره دارد. اگر شما تصویر تامبنیل حرفه ای برای مخاطب هدف تان مدنظر قرار دهید، فرآیند تاثیرگذاری بر روی آنها بی نهایت ساده خواهد شد. دلیل این امر نیز جذابیت اولیه محتوای تان برای مخاطب هدف و امکان تعامل با آنها در مدت زمانی کوتاه است. بنابراین اگر شما تا به حال به وضعیت تامبنیل ویدئوهای تان در یوتیوب توجه نمی کردید، باید تجدیدنظر اساسی در نحوه فعالیت تان صورت دهید، در غیر این صورت شاید خیلی زود شرایط تان برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف دشوار گردد.
بی تردید استفاده از تصاویر غیرمرتبط با ویدئوی برند برای تامبنیل ایده جذابی نیست. این امر می تواند شرایط شما در بازار را به شدت دشوار کرده و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را نیز به طور کامل مختلف سازد. هرچه باشد، کاربران پس از مشاهده کیفیت پایین ویدئوی شما دیگر انگیزه کافی برای تعامل با برندتان را از دست خواهند داد. بنابراین شما باید تا جای ممکن برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان از شیوه های حرفه ای و قابل تأمل استفاده نمایید، در غیر این صورت شاید خیلی زود با مشکلات اساسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف رو به رو شوید.
امروزه برندها برای اجرای الگوی بازاریابی آشناسازی بیش از هر نکته دیگری به ایجاد انگیزه کافی در مشتریان نیاز دارند. این امر فقط در صورت استفاده از جلوه های بصری زیبا در کنار یک ایده هیجان انگیز همراه با موفقیت خواهد بود. درست به همین خاطر شما باید جلوه های بصری ویدئوی تان را به شدت مورد ارزیابی قرار دهید. از آنجایی که برخورد اولیه کاربران با ویدئوی شما در قالب تامبنیل صورت می گیرد، اگر این بخش را به درستی طراحی و بارگذاری نمایید، شانس تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا خواهد کرد. در این صورت دیگر نیازی برای نگرانی نسبت به جلب نظر کاربران برای خرید از برند و همچنین فعالیت به عنوان سفیر برند در راستای آشناسازی دیگر مشتریان بالقوه با برندتان نخواهد بود.
خوشبختانه امروزه هزاران نمونه ویدئوی موفق در یوتیوب وجود دارد. شما برای یادگیری نحوه استفاده از یک تامبنیل استاندارد در زمینه بازاریابی آشناسازی به راحتی امکان استفاده از الگوهای متنوع در این میان را خواهید داشت. چنین امری شانس شما در دنیای بازاریابی را به طور قابل ملاحظه ای توسعه داده و وضعیت تان را دگرگون خواهد کرد.
مطلب مرتبط: ویژگی های محتوای بازاریابی عالی در یوتیوب چیست؟
2. افزودن بخش بندی به ویدئوها
بخش بندی ویدئوها به مخاطب هدف امکان مشاهده سرفصل های کلی ویدئو و همچنین انتخاب بخش دلخواه اش از بین تمام آنها را می دهد. این نکته جذابیت زیادی برای کاربران داشته و اهمیت آن را به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد. امروزه بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با مشکلات زیادی رو به رو هستند. در یوتیوب یکی از دلایل اصلی این امر به هم ریختگی مداوم ویدئوها و ناتوانی برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. با این حساب اگر شما به دنبال عملکرد متمایز در مقایسه با رقبای تان هستید، باید بخش بندی ویدئوها را مدنظر قرار دهید.
تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در دنیای که ویدئوهای زیادی در یوتیوب در دسترس آنها قرار دارد، همیشه امری سخت و دشوار محسوب می شود. درست به همین خاطر شما باید در استفاده از شیوه های مختلف در این زمینه نهایت دقت را به خرج دهید. بخش بندی ویدئوها به شما برای تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب هدف و نمایش وجهه حرفه ای از برندتان کمک خواهد کرد. این امر در بازه بلندمدت تعامل شما با مشتریان را نیز به شدت ساده می کند.
یادتان باشد در ویدئوهای مربوط به کمپین آشناسازی شما باید توانایی جلب نظر مشتریان به بهترین شکل ممکن را داشته باشید. این امر به شما فرصت بسیار خوبی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف می دهد. با این حساب اگر شما به طور مداوم این نکته مهم را مدنظر قرار دهید، کارتان به شدت ساده می شود.
خوشبختانه بخش بندی ویدئوها کار خیلی سختی نیست. شما برای این کار فقط باید از بخش تنظیمات نسبت به مشخص ساختن بخش های مختلف اقدام نمایید. در مراحل بعدی این امر به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به بهترین شکل ممکن کمک خواهد کرد. با این حساب شما مشکل چندانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و مواجهه با مشتریان تان نخواهید داشت.
اغلب اوقات کاربران در یوتیوب در صورت مشاهده ویدئوهای شخصی سازی شده در قالب بخش بندی تمایل بالاتری برای بازنشر یا ارسال آن برای دوستانشان دارند. با این حساب شما هم باید برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان این نکته مهم را در دستور کار قرار دهید، در غیر این صورت شاید توانایی لازم برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان را به طور کامل از دست بدهید.
3. توجه به اصول سئو در یوتیوب
سئو فقط مخصوص سایت ها و موتور جست و جوی گوگل نیست. امروزه بسیاری از افراد برای پیدا کردن محتوای دلخواه شان از یوتیوب نیز بهره می برند. این امر تاثیرگذاری بالای یوتیوب بر روی مخاطب هدف را نشان می دهد. با این حساب اگر شما به دنبال متمایز ساختن ویدئوی تان در فضای یوتیوب و افزایش میزان بازدید آن هستید، باید از همان ابتدا به فکر استفاده از الگوهای حرفه ای برای بهینه سازی یا سئو آن باشید، در غیر این صورت هرگز جایگاهی در میان برندهای مورد علاقه مشتریان نخواهید یافت.
اصول سئو در یوتیوب تا حد زیادی شامل گوگل است. همانطور که در گوگل کلیدواژه ها نقش مهمی دارد، در یوتیوب نیز شما باید تیتر ویدئوی تان را با کلیدواژه های حرفه ای انتخاب نمایید. در مرحله بعد هم اضافه کردن توضیحات به ویدئوها نقش مهمی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف ایفا می کند. متاسفانه بسیاری از ویدئوها در فضای یوتیوب بدون کپشن بارگذاری می شود. این امر نه تنها تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را بدل به امری سخت و غیرقابل اجرا می کند، بلکه در عمل نیز شرایط برندها را به طور قابل ملاحظه ای دشوار خواهد ساخت.
مطلب مرتبط: بازاریابی در یوتیوب با ترندهای اساسی سال 2022
شروع فرآیند سئو محتوا در یوتیوب همیشه امر سختی محسوب می شود. درست به همین خاطر شما باید در گام نخست اقدام به پیدا کردن یک برند موفق در این راستا نمایید. چنین نکته ای به شما برای آشنایی با نمونه های موفق بازاریابی آشناسازی و سئو محتوا در یوتیوب کمک خواهد کرد. یادتان باشد هرچه سئو ویدئوی شما بهتر باشد، شانس تان برای موفقیت در اجرای برنامه آشناسازی با همکاری مشتریان ثابت برند بیشتر خواهد شد.
4. ایجاد پلی لیست های متنوع
پلی لیست ها نوعی دسته بندی ویدئوها در فضای یوتیوب محسوب می شود. این امر شانس شما در بازار را به طور قابل ملاحظه ای افزایش داده و علاقه کاربران برای مشاهده محتوای تان را نیز به طور قابل ملاحظه ای بالا میبرد. با این حساب شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان باید نکات مختلفی در این میان را مدنظر قرار دهید. این امر شانس شما در بازار را به طور قابل ملاحظه ای افزایش داده و کاربران بیشتری را به ویدئوهای تان جلب خواهد کرد.
دلیل تاثیرگذاری پلی لیست ها در زمینه بازاریابی مربوط به امکان مشاهده محتوای شبیه به هم و دارای موضوع واحد از سوی کاربران است. چنین امری وضعیت بازاریابی شما را توسعه داده و فرصت خوبی برای دعوت از کاربران به منظور معرفی برندتان به دیگران فراهم خواهد ساخت. درست به همین خاطر شما باید همیشه تعامل با مشتریان براساس روش موردنظر را در ذهن داشته باشید. چنین امری وضعیت شما در بازار را به طور قابل ملاحظه ای توسعه می دهد.
شما برای ایجاد پلی لیست های خودتان در یوتیوب مسیر بسیار راحتی را پیش روی دارید. این مسیر شامل گروه بندی ویدئوها در بخش پلی لیست و سپس انتخاب یک نام برای آن گروه است. به همین سادگی شما پلی لیست خودتان را طراحی کرده و امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به ساده ترین شکل ممکن را خواهید داشت.
یادتان باشد پلی لیست های شما نباید خیلی زیاد باشند، در غیر این صورت کاربران برای پیدا کردن ویدئوهای مورد علاقه شان به شدت دچار دردسر می شوند. بنابراین توصیه ما برای شما تلاش برای ساده سازی فرآیند استفاده از پلی لیست ها و همچنین محدودسازی آنها به چند موضوع مرتبط با برندتان است، در غیر این صورت شما سختی های بسیار زیادی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان خواهید داشت.
5. تمرکز بر روی یوتیوب شرتز
سرویس شرتز یکی از نوآوری های تازه یوتیوب محسوب می شود. این بخش به طور مشخص برای رقابت بهتر با اینستاگرام و تیک تاک رونمایی شده است. با این حساب اگر شما به دنبال تاثیرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف تان هستید، باید هرچه زودتر نسبت به استفاده از بخش شرتز اقدام نمایید.
ماهیت کلی بخش شرتز شباهت بالایی به استوری ایستاگرام یا ویدئوهای معمولی در تیک تاک دارد. شما باید در این بخش پیام اصلی تان برای مخاطب هدف را در کوتاه ترین شکل ممکن بیان کنید، در غیر این صورت دیگر محتوای تان جذابیت لازم برای کاربران را نخواهد داشت. این امر درست همان بخشی از کار است که به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک می کند.
مطلب مرتبط: نبایدهای بازاریابی در یوتیوب برای کسب و کارها
اگر شما خبر فوری یا درخواست خودمانی از مشتریان دارید، بخش شرتز کمک فراوانی به شما و برندتان خواهد کرد. با این حساب شما باید به بهترین شکل ممکن برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان در این بخش تلاش نمایید. متاسفانه اغلب اوقات برندها در یوتیوب نحوه طرح درخواست از کاربران را به خوبی مورد ارزیابی قرار نمی دهند. به همین خاطر همیشه در بخش موردنظر مشکل دارند. اگر شما به دنبال حل مشکلات تان در این بخش هستید، یکی از بهترین ایده ها مربوط به استفاده از شرتز خواهد بود. این بخش در قالبی به شدت ساده امکان تعامل شما با مخاطب هدف را فراهم خواهد ساخت. به این ترتیب دیگر مشکلی از نظر سطح تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و دعوت از آنها برای پیوستن به پروژه بازاریابی آشناسازی تان نخواهد بود.
6. استفاده از ظرفیت های وبلاگ برند
افزایش ترافیک یا بازدید از محتوای ویدئویی برند در یوتیوب همیشه برای برندها چالش برانگیز بوده است. این امر نقش مهمی برای موفقیت برندها در حوزه بازاریابی ایفا می کند. با این حساب اگر شما برنامه ای دقیق برای آن نداشته باشید، خیلی زود با مشکل رو به رو خواهید شد.
امروزه برندهای بزرگ و پرطرفدار دارای وبلاگ رسمی هستند. آنها علاوه بر تولید محتوای معمولی در این فضا به طور مداوم برای دعوت از کاربران به منظور مشاهده ویدئوهای شان در یوتیوب نیز برنامه دارند. این امر شامل بازنشر کامل ویدئوهای یوتیوب یا بخشی از آن در وبلاگ است. در کنار این امر دعوت به بازنشر محتوای موردنظر و تاثیرگذاری مستقیم بر روی مخاطب هدف نیز ایده بی نهایت جذابی خواهد بود.
امروزه بسیاری از برندها برنامه بازاریابی آشناسازی را بدون ایجاد هیچگونه مقدمه ای در میان مشتریان شان آغاز می کنند. درست به همین خاطر در همان ابتدای امر با مشکلات زیادی رو به رو خواهند شد. توصیه ما در این میان تلاش برای تاثیرگذاری بهینه بر روی مخاطب هدف با بازنشر محتوا در وبلاگ و ایجاد آمادگی اولیه است. بدون تردید این امر تاثیرگذاری بسیار بهتری بر روی مخاطب هدف و در فرآیند بازاریابی خواهد داشت.
7. شفافیت در ارتباط با مخاطب هدف
برنامه بازاریابی آشناسازی شما باید دارای شفافیت باشد، در غیر این صورت کاربران انگیزه شان برای تعامل با شما را به سادگی هرچه تمام تر از دست خواهند داد. این امر شرایط را برای برند شما به شدت سخت و پیچیده می سازد. با این حساب اگر شما توانایی لازم برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به شیوه ای استاندارد را نداشته باشید، خیلی زود در این حوزه به مشکل می خورید.
مطلب مرتبط: بازاریابی در یوتیوب با تکنیک های جذاب
اگر شما به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف هستید، باید تمام فعالیت های برندتان همراه با شفافیت لازم باشد، در غیر این صورت خیلی زود با مشکلات متعدد رو به رو می شوید. این شفافیت باید در نحوه تعامل شما با مخاطب هدف و همچنین سایر فعالیت های برندتان به خوبی قابل مشاهده باشد، در غیر این صورت مشتریان خیلی زود نسبت به تعامل با شما در دنیای بازاریابی ناامید شده و شاید حتی به شما اعتراض نیز نمایند. یادتان باشد اعتبار برند شما در بازار همیشه باید در اولویت باشد. بنابراین طرح و برنامه های تان در بازار را براساس همین مورد ارزیابی و در دستور کار قرار دهید.