دوشنبه, ۲۹ شهریور(۶) ۱۴۰۰ / Mon, 20 Sep(9) 2021 /
           
فرصت امروز

شبکه های اجتماعی ابزار مهمی برای توسعه شهرت و محبوبیت کسب و کارها محسوب می شود. بسیاری از برندهای مشهور کارشان را با تبلیغات در شبکه های اجتماعی شروع کرده اند. این امر حتی برای خرده فروشی های آنلاین نیز اهمیت بالایی دارد. براساس گزارش موسسه اوبرلو، 54 درصد از مردم برای خرید محصولات اول از همه به سراغ شبکه های اجتماعی می روند. امروزه شبکه های اجتماعی بدل به منبع مطمئنی برای مردم به منظور پیدا کردن محصولات مورد علاقه شان شده است. اگر شما هم در این میان تمایل به آگاهی از وضعیت محصولات مختلف در بازار دارید، بهترین گزینه جست وجویی ساده در شبکه های اجتماعی خواهد بود. 

بدون تردید امروزه شمار بسیار زیادی از کسب و کارها در شبکه های اجتماعی حضور دارند. نکته مهم در این میان تقویت توانایی برند برای رقابت با موسسه های بزرگ است. اگر شما به این نکته مهم توجه نشان ندهید، شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان نخواهید داشت. مشکلی که بسیاری از خرده فروشی ها در زمینه بازاریابی در شبکه های اجتماعی با آن رو به رو هستند، فقدان ایده جذاب و کافی برای بازاریابی است. 

بازاریابی در شبکه های اجتماعی برای خرده فروشی های آنلاین

هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از ایده های مناسب برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی با هدف بهبود وضعیت خرده فروشی های آنلاین است. اگرچه سایر کسب و کارها نیز امکان استفاده از توصیه های مورد بحث در این مقاله را دارند، اما اگر در زمینه مدیریت خرده فروشی های آنلاین فعالیت دارید، به هیچ وجه توصیه های مورد بحث را از دست ندهید. 

مطلب مرتبط: بازاریابی در شبکه های اجتماعی با 10 مهارت اساسی

شبکه های اجتماعی روز به روز در حال توسعه اند. این امر برای خرده فروشی های آنلاین به مثابه فرصتی طلایی برای رقابت با خرده فروشی های سنتی و کسب سهم هرچه بیشتر از بازار است. یکی از نکات جذاب درباره شبکه های اجتماعی امکان رقابت برندهای کوچک با غول های بزرگ این عرصه است. بنابراین در عمل کیفیت ایده ها موفقیت نهایی هر برند در این عرصه را مشخص خواهد کرد. 

شاید شبکه های اجتماعی برای خرده فروشی های آنلاین تا همین چند سال پیش چندان مهم نبود، اما امروزه به دلیل افزایش امکانات چنین پلتفرم هایی بدل به یکی از نیازهای روز هر کسب و کاری شده است. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نیاز به سرمایه گذاری بر روی این حوزه دارند. نکته مهم در این میان افزودن امکان خرید مستقیم به بسیاری از شبکه های اجتماعی است. چنین امری برای خرده فروشی های آنلاین به مثابه امکان راه اندازی یک شعبه کامل از برندشان در شبکه های اجتماعی است. بنابراین هیچ خرده فروشی آنلاینی نباید حضور در فضای شبکه های اجتماعی را دست کم بگیرد. 

امروزه برندها به طور کلی برای دسترسی به چند هدف مختلف از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. برخی از اهداف مهم در رابطه با خرده فروشی های آنلاین و استفاده‎شان از شبکه های اجتماعی به شرح ذیل است:

•    جلب تعامل مشتریان حاضر در شبکه های اجتماعی

•    معرفی محصولات شان به بهترین شکل ممکن

•    افزایش آگاهی کاربران نسبت به برندشان

•    اعلام حضور در بازار و رقابت با برندهای بزرگ

هر کدام از اهداف فوق به تنهایی نیازمند صرف هزینه های بسیار زیادی از سوی هر برند است. نکته مهم در این میان امکان ساماندهی بخش موردنظر در شبکه های اجتماعی با هزینه های بسیار پایین است. این امر اهمیت بسیار زیادی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهد داشت. 

امروزه انتظار مشتریان از برندها به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کرده است. یکی از نکات مهم در این میان مربوط به حضور تمام برندها در شبکه های اجتماعی است. اگر خرده فروشی آنلاین شما در شبکه های اجتماعی حضور فعالی داشته باشد، شانس تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین سطح بالاتری از رضایت کاربران را نیز برای برندتان به همراه خواهید آورد. 

برترین شبکه های اجتماعی برای بازاریابی خرده فروشی های آنلاین

بازاریابی در شبکه های اجتماعی برای خرده فروشی های آنلاین

بازاریابی در شبکه های اجتماعی همیشه همراه با انتخابی سخت و نفسگیر از میان پلتفرم های مختلف است. بدون تردید هیچ برندی توانایی مالی برای بازاریابی در تمام شبکه های اجتماعی را ندارد. نکته جالب اینکه حضور در تمام شبکه های اجتماعی از نقطه نظر مالی نیز برای هیچ برندی مقرون به صرفه نیست. بنابراین انتخاب از میان پلتفرم های موجود در بازار برای هر برندی امر مهمی محسوب می شود. اگر شما به این نکته مهم توجه لازم را نشان ندهید، به زودی توانایی تان برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا خواهد کرد. 

ارزیابی برترین شبکه های اجتماعی برای حضور خرده فروشی ها و بازاریابی در آن امر ساده ای نیست. بسیاری از برندها خودشان را ماه ها درگیر ارزیابی وضعیت پلتفرم های مختلف می کنند. اگر شما هم با چنین مشکلی در زمینه بازاریابی مواجه هستید، کافی است به نکات ذیل درباره برخی از پلتفرم های برتر توجه نشان دهید. 

فیس بوک

فیس بوک مهمترین شبکه اجتماعی در جهان است. صرف نظر از قدمت این پلتفرم به عنوان یکی از نخستین شبکه های اجتماعی، مالکیت واتس اپ و اینستاگرام هم موجب افزایش اهمیتش شده است. بنابراین امروزه هیچ برندی امکان صرف نظر از این گزینه جذاب و مهم را ندارد. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف شان اول از همه سراغ فیس بوک می روند. 

اگرچه در طول سال های اخیر توجه کاربران به اینستاگرام و تیک تاک به طور روزافزونی بیشتر شده است، اما هنوز هم بسیاری از کاربران فیس بوک را به عنوان یکی از مهمترین شبکه های اجتماعی قلمداد می کنند. به هر حال پلتفرمی که دارای 2.6 میلیارد کاربر فعال است، باید هم در صدر فهرست بازاریابی برای خرده فروشی ها قرار داشته باشد. 

فیس بوک از همان ابتدای شروع به کارش رابطه بسیار خوبی با برندها داشت. درست به همین خاطر جزو اولین پلتفرم هایی محسوب می شود که امکان فروش مستقیم محصولات را برای برندها فراهم ساخته است. خرده فروشی شما با حضور در فیس بوک امکان افزایش قابل ملاحظه سود کسب و کارش را خواهد داشت. 

مطلب مرتبط: فروش بیشتر در بازار با بازاریابی در شبکه های اجتماعی

اینستاگرام

اینستاگرام یکی از برندهای مهم در زمینه بازاریابی برای خرده فروشی های آنلاین محسوب می شود. بسیاری از خرده فروشی های سنتی نیز در طول دوران کرونا از این پلتفرم برای فروش آنلاین استفاده کرده اند. بنابراین شما در اینستاگرام شاهد یک جنگ تمام عیار در زمینه بازاریابی خواهید بود. 

اگر شما به دنبال نمایش تصاویر جذاب از محصولات تان برای کاربران هستید، باید به طور ویژه ای حضور در اینستاگرام را مدنظر قرار دهید. امروزه بسیاری از برندها فقط برای نمایش محصولات و کیفیت خدمات شان در این پلتفرم حضور دارند. امکان بارگذاری تصویر و ویدئو باکیفیت بسیار بالا برای کاربران اینستاگرام فضایی بسیار خوشایند را فراهم کرده است. همچنین باید در نظر داشته باشید که بازاریابی در این پلتفرم هم بسیار ساده و کاربردی است. 

توییتر

شاید شما فکر کنید محتوای متنی دیگر نفس های آخرش را می کشد، اما عضویت 330 میلیون کاربر فعال در ماه به خوبی اهمیت محتوای متنی و همچنین توییتر را نشان می دهد. بسیاری از برندها برای آگاهی از وضعیت برندشان به طور قابل ملاحظه ای در توییتر عضویت دارند. این امر امکان آگاهی از آخرین تغییرات بازار و تعامل نزدیک با مشتریان را فراهم می سازد. شاید برند شما در این میان مسیر بسیار دشواری برای تولید محتوای متنی نسبت به سایر فرمت‎ها داشته باشد، اما نکته مهم در این میان انتظار نه چندان عجیب و غریب مشتریان از شماست. اگر شما در این میان نسبت به تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان اقدام کنید، با انتظارات عجیب و غریب مشتریان تان رو به رو نخواهید شد. 

توییتر برای برندها امکان شخصی سازی تبلیغات و استفاده از آمارهای تفصیلی را ایجاد کرده است. درست به همین خاطر حضور در فضای توییتر برای بسیاری از برندها بسیار خوشایند محسوب می شود. این امر شامل خرده فروشی های آنلاین نیز می گردد. 

اسنپ چت

اسنپ چت یکی از مهمترین رقبای اینستاگرام محسوب می شود. کاربران در سراسر دنیا حتی برای فیلترهای جذاب این پلتفرم هم که شده اقدام به نصب اپ رسمی اش می کنند. با این حساب حضور برندها در پلتفرم موردنظر امر عجیبی نخواهد بود. 

یکی از مهمترین استفاده های هر خرده فروشی از اسنپ چت به نمایش گذاشتن پشت صحنه کسب و کار است. این امر اهمیت بسیار زیادی برای برندها دارد. اگر کسب و کار شما در این میان نکته یا داستان جذابی در پشت صحنه اش دارد، هماهنگی با مشتریان برای بیان آن ایده جذابی خواهد بود. 

یوتیوب

یوتیوب مهمترین پلتفرم در زمینه به اشتراک گذاری ویدئو محسوب می شود. از آنجایی که بسیاری از برندها به محتوای ویدئویی در بازاریابی تمایل بالایی دارند، شما باید استراتژی درست و حسابی برای حضور در این پلتفرم داشته باشید. خرده فروشی های آنلاین علاوه بر نمایش تنوع محصولات برندشان امکان برگزاری جلسات پرسش و پاسخ با مشتریان را نیز خواهند داشت. چنین جلساتی به طور معمول جذابیت بسیار زیادی برای کاربران دارد. بنابراین برند شما بدون نیاز به صرف زمان گسترده برای پیدا کردن ایده بازاریابی در این حوزه شانس تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدفش را پیدا خواهد کرد. 

مطلب مرتبط: ترندهای بازاریابی در شبکه های اجتماعی برای نیمه دوم سال 2021

توصیه هایی برای خرده فروشی های آنلاین در راستای بازاریابی در شبکه های اجتماعی

بازاریابی در شبکه های اجتماعی برای خرده فروشی های آنلاین

1.    مشتریان را خوشحال نگه دارید

مشتریان باید همیشه از فروشگاه شما راضی باشند. اگر شما به هر دلیلی خوشحالی را در چهره و رفتار مشتریان تان مشاهده نمی کنید، یک جای کار ایراد دارد. مشتریان خوشحال به عبارت دقیق سفیران شما در بازار هستند. هر مشتری خوشحال امکان جلب نظر چند ده مشتری تازه به فروشگاه شما را دارند. 

تعامل با مشکلات مشتریان هرگز کار ساده ای نیست. بسیاری از مشتریان برای خرید آنلاین معیارهای سختگیرانه خودشان را دارند. این امر اغلب اوقات برای برندها دردسرساز می شود. بنابراین شما باید در صورت نیاز حتی از مشاورهای حرفه ای در این زمینه نیز کمک بگیرید. 

تولید محتوای بازاریابی براساس سلیقه مشتریان یکی از راهکارهای مناسب برای خوشحال نگه داشتن شان محسوب می شود. اگر برند شما در این زمینه عملکرد خوبی از خودش نشان دهد، خیلی زود امکان تاثیرگذاری بر روی مشتریان به بهترین شکل ممکن را پیدا خواهید کرد. همچنین مشتریان ثابت‎تان نیز نسبت به عملکردتان بسیار خوشحال خواهند بود. 

2.    تعامل نزدیک با مشتریان

خرید آنلاین در مقایسه با حضور در فروشگاه ها و مقایسه عینی محصولات با هم همیشه گزینه سخت تری است. اگر شما در این میان برنامه ای برای تعامل نزدیک با مشتریان و ساده سازی این فرآیند را نداشته باشید، مشکلات بازاریابی تان به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا خواهد کرد. 

مشکل بسیاری از خرده فروشی های آنلاین عدم شناخت درست از مشتریان شان است. این امر هرگونه تلاشی برای ایجاد رابطه نزدیک با آنها را ناکام می گذارد. بنابراین شما در عمل باید راهکارهای مناسبی برای شناخت مشتریان در وهله نخست داشته باشید، در غیر این صورت شاید اولین خرید آنها تبدیل به آخرین خریدشان شود. 

گردآوری اطلاعات درباره مشتریان در دنیای کنونی امر سختی نیست. مهمترین نکته در این میان تلاش برای تعامل با مشتریان براساس اطلاعات دست اول است. این اطلاعات اغلب اوقات در خود شبکه های اجتماعی و در قالب گزارش های تحلیلی قابل دسترسی اند. بنابراین شما در این راستا مشکلات زیادی پیش روی تان نخواهید داشت. 

مطلب مرتبط: بازاریابی در شبکه های اجتماعی برای کسب و کارهای کوچک

3.    بهینه سازی پست های برند

استفاده از ترندهای برتر در شبکه های اجتماعی برای بارگذاری پست امر مهمی محسوب می شود. بسیاری از برندها در این مسیر سختی های زیادی را متحمل می شوند. اگر شما خیلی راحت به سراغ کاربران رفته و درباره ترندهای برتر از آنها سوال کنید، مسیر بازاریابی تان بسیار ساده تر از هر زمان دیگری خواهد شد. بسیاری از برندها همیشه دوست دارند مشتریان را غافلگیر کنند. متاسفانه همیشه این امکان برای برندها وجود ندارد. بنابراین گاهی اوقات باید مستقیم به سراغ آنها رفته و ترندهای کاربردی را از در تعامل و نظرخواهی از آنها دربیاورید. 

4.    سرمایه گذاری بر روی تبلیغات پولی

شبکه های اجتماعی مهمترین منبع درآمدشان را تبلیغات پولی عنوان می کنند. بدون تردید وقتی میلیاردها کاربر در شبکه های اجتماعی عضویت دارند، اهمیت تبلیغات در آنها برای توسعه دهندگان پلتفرم ها نیز باید سودآور باشد. اگر خرده فروشی آنلاین شما در مقایسه با رقبا تازه کار محسوب می شود، یکی از راهکارهای ساده و تاثیرگذار برای افزایش جذابیت برند و جلب مشتریان به آن استفاده از گزینه تبلیغات پولی است. 

بدون تردید بودجه های مناسب برای بازاریابی و تبلیغات پولی در دسترس همه برندها نیست. بنابراین شما باید با شخصی سازی محتوای تبلیغاتی تان فقط بر روی مخاطب علاقه مند به کسب و کارتان سرمایه گذاری نمایید، در غیر این صورت شاید هرگز فرصتی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان پیدا نکنید. 

5.    توجه به محتوای کوتاه و سرگرم کننده

کاربران در شبکه های اجتماعی به دنبال مستندهای بلند درباره برند شما نیستند. همچنین بحث های بسیار جدی نیز نظر کسی را به خودش جلب نمی کند. بنابراین شما باید به دنبال راهکاری ساده برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان باشید، در غیر این صورت شاید هرگز نظر حتی یک کاربر را نیز به محتوای بازاریابی تان جلب نکنید. 

امروزه بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف شان به کوتاهی محتوا توجه نشان می دهند. شما هم به عنوان یک خرده فروشی آنلاین نباید خیلی وقت کاربران را بگیرید. تنها نکته مهم در این میان تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و آشنا کردن شان به خرده فروشی تان است. 

6.    اجازه دهید مشتریان با شما آشنا شوند

آشنایی مشتریان با شما دارای اهمیت بسیار زیادی است. اگر شما بهترین خدمات در زمینه خرده فروشی را هم ارائه کنید، تا زمانی که مشتریان با شما آشنا نباشند، هیچ تاثیری بر روی وضعیت تان نخواهد داشت. بنابراین شما باید با حضور در شبکه های اجتماعی و بازاریابی در این راستا به دنبال راهکاری برای افزایش شناخت مشتریان از برندتان باشید، در غیر این صورت شاید هرگز فرصتی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان پیدا نکنید. 

آشنایی مشتریان با خرده فروشی آنلاین شما برنامه ای کوتاه مدت نیست. بنابراین شما باید در بلندمدت به دنبال بهبود آشنایی مشتریان با کسب و کارتان باشید. متاسفانه بسیاری از برندها در عمل به دنبال بهبود این شرایط در کوتاه مدت هستند. درست به همین خاطر در عمل مشکلات بسیار زیادی برای چنین خرده فروشی هایی روی می دهد. اگر شما به دنبال تغییر چنین وضعیتی هستید، باید برنامه تان را برای بلندمدت تنظیم نمایید، در غیر این صورت شاید فرصت کافی برای تعامل با مشتریان تان را پیدا نکنید. 

مطلب مرتبط: نقش شبکه های اجتماعی در بازاریابی

امروزه حضور در شبکه های اجتماعی برای هر خرده فروشی آنلاینی امر مهمی محسوب می شود. اگر کسب و کار شما در این میان توانایی حضور موفق در میان مشتریانش را نداشته باشد، به طور قابل ملاحظه ای با مشکل رو به رو خواهید شد. توصیه های مورد بحث در این مقاله برای شروع برنامه بازاریابی در شبکه های اجتماعی برای خرده فروشی های آنلاین مناسب است. با این حال شما باید همیشه در تلاش برای پیدا کردن ایده های تازه برای پیشرفت فرآیند بازاریابی تان باشید، بنابراین فقط به توصیه های مورد بحث در این مقاله اکتفا نکنید. 

منبع : readwrite
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/SFgyVlpf
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه