شنبه, ۳۱ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۱ / Sat, 21 May(5) 2022 /
           
فرصت امروز

آیا تا به حال به شباهت بین عرصه پرزرق و برق تبلیغات و مسابقات فرمول یک توجه کرده اید؟ شاید این سوال، آن هم در همین اول کار یک مقاله، حسابی غافلگیرکننده باشد اما اگر با وسواس مخصوص کارآگاه ها به ماجرا نگاه کنیم، کم کم سر و کله یک عالمه شباهت بین این دو حوزه پیدا می شود. 

راننده افسانه ای مثل مایکل شوماخر را در نظر بگیرید؛ بی شک همه مردم دنیا و عاشقان سرعت این راننده حرفه ای را با جوایز و افتخارات معتبری که کسب کرده، می شناسند. با این حال شاید حتی یک نفر هم پیدا نشود که یادی از تمرین های سخت و چه بسا شکست های شوماخر در دوران حرفه ای اش بکند. این یعنی شما هر چقدر هم یک راننده حرفه ای در پیست های تمرینی باشید، تا وقتی که نتوانید در مسابقات واقعی طوری رقبا را پشت سر بگذارید که حتی یک نفر هم به گردپای تان نرسد اصلا خبری از تبدیل شدن به قهرمان محبوب طرفداران این رشته نخواهید بود و شاید حتی اسپانسری هم برای خودتان پیدا نکنید.

باور کنید یا نه، ماجرای بالا درباره عرصه تبلیغات نیز مصداق دارد. اگر بخواهیم از همین مثال فرمول یک مان استفاده کنیم، باید گفت که شما به عنوان کارآفرین یا بازاریاب تا زمانی که نتوانید با تبلیغات تان هوش و حواس مشتریان را ببرید، حتی یک نفر هم در بازار سراغ تان را نخواهد گرفت و در فرمول یک کسب و کار کلاه تان حسابی پس معرکه خواهد بود. هرچه باشد دنیای تبلیغات با کسی شوخی ندارد و حتی یک لحظه غفلت کافی است تا بقیه برندها طوری شما را پشت سر بگذارند که انگار از اول هم در بازار حضور نداشته اید!

گوگل ادز (Google Ads) چیست؟

همانطور که اسطوره هایی مثل لوئیس همیلتون یا مایکل شوماخر برای انتخاب بهترین خودروی دنیا با کلی انتخاب رنگارنگ رو به رو هستند، شما هم در دنیای تبلیغات یک عالمه راهکار جذاب پیش پای تان دارید تا مشتریان را هیجان زده کنید. شاید پیش خودتان فکر کنید با این حساب دیگر موفقیت تبلیغاتی آرزوی دور و درازی نیست و تقریبا هر کسی می تواند یک شبه برندی در حد و اندازه نایک یا مایکروسافت بسازد؛ به همین سادگی.

مطلب مرتبط: تبلیغات کلیکی موبایل چیست؟ همراه با راهنمای قدم به قدم برای بازاریاب ها

ما اصلا دوست نداریم وسط رویاپردازی های شما بپریم، اما راستش را بخواهید چنین برداشت هایی هیچ جوره با واقعیت بازار جور درنمی آید. قبول دارم که تنوع ابزارها و شیوه های تبلیغاتی خبر خیلی خوبی است، اما همین شرایط هم می تواند شما را مثل آلیس در سرزمین عجایب حسابی به دردسر بیندازد. هرچه باشد انتخاب از بین هزاران ایده و روش مختلف برای تبلیغات اصلا کار ساده ای نیست و می تواند در یک چشم به هم زدن هر بازاریابی را کاملا ناامید کند. ماجرا سخت تر از آن چیزی بود که فکرش را می کردید، مگر نه؟

ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم موفقیت در دنیای تبلیغات کار خیلی ساده ای نیست، اما اگر یک ابزار درست و حسابی در کنارتان داشته باشید آن وقت دیگر لازم نیست برای جلب نظر مشتریان خودتان را به آب و آتش بزنید. خب در دنیایی که فناوری های دیجیتال روز به روز بیشتر آدم ها را محاصره می کنند، تبلیغات به شیوه سنتی دقیقا مثل آن است که با دست خالی بخواهید به جنگ یک اژدهای هفت سر بروید. اگر از ما می شنوید، به جای اینکه وقت باارزش خودتان را با گشت و گذار بی پایان در اقیانوس ایده های تبلیغات هدر دهید، بهترین انتخاب استفاده از یک ابزار بی عیب و نقص است. اینطوری شما هم در وقت تان صرفه جویی کرده اید، هم با هزینه ای کمتر تبدیل به قهرمان شکست ناپذیر عرصه تبلیغات خواهید شد. 

وقتی صحبت از ابزارهای تبلیغاتی می شود، کلی اسم به ذهن آدم می رسد. انگار هر کسی در عرصه تبلیغات تا از راه رسیده یک ابزار را رو کرده و بعد هم کلا ناپدید شده است. به همین دلیل ما به جای تنها گذاشتن شما در هزارتوی پیدا کردن بهترین ابزار تبلیغاتی یک راست رفته ایم سر اصل مطلب و روی یکی از بزرگترین برنده ای دنیا دست گذاشته ایم. پلتفرمی که در این مقاله قصد داریم زیر و بمش را موشکافی کنیم، گوگل ادز (Google Ads) است. فکر می کنم شهرت گوگل به عنوان بزرگترین برند دنیا برای اطمینان از کیفیت این پلتفرم کافی باشد. البته ما اصلا دوست نداریم بی خود و بی جهت شما را به استفاده از این ابزار دعوت کنیم، بلکه مثل همیشه تا مطمئن تان نکنیم که گوگل ادز همان تکه گمشده پازل برندتان است خیال مان راحت نمی شود. پس اگر با توضیحات ما کنجکاو شده اید تا سر و گوشی در دنیای پلتفرم تبلیغاتی گوگل آب دهید، در ادامه با ما همراه باشید تا علاوه بر بررسی مزایای این پلتفرم با مدل های تبلیغاتی آن هم آشنا شوید. 

گوگل ادز چیست؟ مقدمه‎ای برای ورود به دنیای گوگل

گوگل ادز (Google Ads) چیست؟

حالا که این همه درباره گوگل ادز مقدمه چینی کردیم، بد نیست سری هم به تعریف این ابزار بزنیم و ببینیم اصلا با چه چیزی و به رو هستیم. به هر حال شما به عنوان یک بازاریاب حرفه ای هیچ وقت نباید بی گدار به آب بزنید، مگر نه؟
اگر بخواهیم دور تعارف و اصطلاحات کلیشه ای را خط بکشیم، باید گفت که گوگل ادز پلتفرم آنلاین و رسمی گوگل برای تبلیغات پولی است. این ابزار که قبلا با نام گوگل ادوردز (Google Adwords) شناخته می شد، از سال 2018 با تغییرات عمده در دسترس برندها قرار گرفته تا کار تبلیغاتی آنها را مثل آب خوردن راه بیندازد؛ به همین سادگی!

شاید بعضی از کارآفرینان پیش خودشان فکر کنند ابزاری در حد و اندازه گوگل ادز عملکرد جادویی دارد، اما راستش را بخواهید در این یک مورد اصلا از این خبرها نیست. تنها کاری که پلتفرم محبوب گوگل انجام می دهد، ایجاد فضاهای تبلیغاتی برای برندها در میان نتایج جست و جوی کاربران در گوگل و همین طور سایت های طرف قرارداد این غول دنیای آنلاین است. فکر می کنم همین توضیحات کافی باشد تا متوجه شوید قرار است با چه دامنه وسیعی از مخاطب هدف سر و کار داشته باشید، مگر نه؟

اگر شما از خوره های اینترنت هستید و صبح تا شب کارتان با این فضا گره خورده باشد، احتمالا بارها و بارها به هنگام سرچ در گوگل با نتایج مواجه شده اید که تگ تبلیغاتی (همان Ad خودمان) کنارشان خورده باشد. این مورد یکی از ساده ترین خدمات گوگل ادز برای برندها محسوب می شود که مثل آب خوردن محتوای شما را پیش چشم میلیون ها مشتری بالقوه قرار می دهد و می تواند وضعیت تبلیغاتی تان را در یک چشم به هم زدن متحول سازد.

مطلب مرتبط: تبلیغات کلیکی گوگل: راهنمایی کامل برای بازاریاب ها

حالا که فهمیدید گوگل ادز چیست، نوبتی هم باشد باید برویم سراغ مزایای آن. اصلا بر فرض که گوگل ادز یکی بهترین پلتفرم تبلیغاتی دنیا، آیا اصلا این ابزار به درد کسب و کار شما می خورد؟ در بخش بعدی سعی می کنیم برای این دست از سوالات جوابی مناسب جفت و جور کنیم. اینطوری آخرین شک و تردیدهای شما هم از بین می رود و با خیال راحت می توانید کارتان را در این ابزار حرفه ای کوگل شروع کنید. 

مزایای گوگل ادز برای تبلیغات برندها

گوگل ادز (Google Ads) چیست؟

همانطور که کارگردان های حرفه ای قبل از اینکه از کیفیت فیلمنامه و عوامل اثر مطمئن نشوند حتی دست به سیاه و سفید هم نمی زنند، شما هم برای اینکه تمام تخم مرغ های تان را در سبد گوگل ادز قرار دهید باید از شر هرگونه شک و تردید خلاص شوید. وگرنه در میانه راه با کلی استرس و نگرانی بابت انتخاب اشتباه تان تنها خواهید ماند. خب اگر کسی را سراغ دارید که از دست چنین شک و تردیدهایی کلافه نمی شود، ما را هم بی خبر نگذارید.

اگر از مخاطب هدف پر و پا قرص روزنامه فرصت امروز باشید، خیلی خوب می دانید که ما همیشه قبل از هر کاری مزایای یک استراتژی یا ابزار را زیر ذره بین می بریم تا جای هیچ حرف و حدیثی باقی نماند. شاید پیش خودتان فکر کرده باشید ابزار گوگل با این همه شهرت و محبوبیت دیگر باید از این ماجرا معاف باشد، اما ما در اینجا به هیچ ابزار و برندی رحم نمی کنیم. هرچه باشد اینجا پای اعتبار و آینده تبلیغاتی برند شما در میان است و ماجرا اصلا شوخی بردار نیست. اجازه دهید بدون هیچ مقدمه چینی اضافه ای برویم سراغ اصل ماجرا، یعنی مزایای پلتفرم تبلیغاتی گوگل ادز.

دسترسی به دامنه بی نظیر مخاطب هدف

گوگل ادز (Google Ads) چیست؟

اگر از شما بپرسیم در طول روز وقتی با مشکل یا سوالی رو به رو می شوید، اولین اقدام تان چیست چه جوابی خواهید داشت؟ شاید بگویید اول از همه به یک فرد کاربلد مراجعه می کنید و شاید هم خودتان دستی به سر و گوش کار بکشید. البته اگر پی همه جواب های گوناگون را بگیریم، دست آخر با گوگل خواهیم رسید. بله درست شنیدید، گوگل!

شما را نمی دانم، ولی من که این روزها هر سوال یا مشکلی داشته باشم بدون حتی یک لحظه درنگ سراغ گوگل می روم و همیشه هم مطمئن هستم جواب های خوبی دستگیرم خواهد شد. این ماجرا آنقدر عادی شده که حتی لغتنامه ای در حد و اندازه مریام وبستر هم جایی برای گوگل دست و پا کرده و آن را معادل عمل جست و جو در اینترنت دانسته است. اشتباه نکنید، ما نمی خواهیم کلاسی درباره جست و جو در گوگل برگزار کنیم، بلکه قصدمان نمایش میزان نفوذ گوگل در زندگی روزمره مردم چهارگوشه دنیاست. 

وقتی گوگل این همه کاربر فعال و وفادار دارد، بی شک همکاری با پلتفرم تبلیغاتی اش هم ایده چندان بدی نخواهد بود. این کار دقیقا مثل آن است که شما به جای شرکت در لیگ قهرمانان با تیمی مثل لسترسیتی یک راست روی رئال مادرید یا بایرن مونیخ دست بگذارید. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید چنین تیم هایی شانس مسلم قهرمانی هستند و از همه مهمتر کلی طرفدار پر و پا قرص هم دارند، مگر نه؟

بی شک اولین مزیت پلتفرم تبلیغاتی گوگل مهمترین مورد هم هست. شما حتی اگر سختگیرترین بازاریاب دنیا هم باشید، باز هم نمی توانید خیلی راحت از کنار پلتفرمی با نزدیک به 5 میلیارد کاربر فعال بگذرید. پس معطل چه هستید؟ همین حالا جایی برای گوگل ادز در برنامه‎های تبلیغاتی تان باز کنید، وگرنه خیلی زود فرصت طلایی تان از دست می رود!

کسب نتایج بهتر در مقایسه با سئو

گوگل ادز (Google Ads) چیست؟

استفاده از تکنیک های سئو آنقدر موضوع جذابی هست که تقریبا هر کارآفرینی دست کم یک بار به گوشش خورده باشد و شاید شما هم جزو طرفدارهای ثابت این شیوه بهینه سازی محتوا باشید. ما هم در روزنامه فرصت امروز معتقدیم مدیریت سئو یکی از تکنیک های اساسی برای موفقیت تیم تبلیغاتی شما رقابت سخت و نفسگیر با بقیه برندهاست، اما استفاده از پلتفرم گوگل ادز می تواند یک بار برای همیشه ورق را به نفع شما برگرداند. 

مطلب مرتبط: اشتباهات رایج در تبلیغات کلیکی (PPC): وقتی بازاریاب ها هم اشتباه می کنند!

اجازه دهید برای درک بهتر مسئله از یک مثال دم دستی استفاده کنیم. فرض کنید شما یک سایت خبری راه انداخته اید و اتفاقا کلی هم خبرنگار استخدام کرده اید تا تبدیل به انتخاب شماره یک مردم برای آگاهی از اتفاقات روز شوید. قبول دارم در چنین وضعیتی انتظار شما کسب موفقیت های سریع در میان مردم است، اما نباید حتی فکر رقابت با خبرگزاری های بزرگ دنیا مثل گاردین یا نیویورکر هم به سرتان بزند. هرچه باشد این خبرگزاری ها سال های سال کنار مردم بوده اند و اسم و رسمی برای خودشان پیدا کرده اند. با این حساب شما به غیر از سرمایه گذاری بر روی همکاری با بهترین خبرنگارهای دنیا، باید چند سالی هم صبر کنید تا برند خبری تان حسابی بین مردم جا باز کند. 

ماجرای بالا درباره فعالیت تبلیغاتی برندها هم مصداق دارد. شما حتی اگر بیشترین بودجه تبلیغاتی دنیا را هم در اختیار داشته باشید، باز هم در رقابت با برنده ای باسابقه و دوست داشتنی مثل نایک یا مایکروسافت کم خواهید آورد. به هر حال شهرت و اعتبار چنین برنده ایی یک جایی باید به دردشان بخورد، مگر نه؟

فکر می کنم حالا دیگر با مزیت دوم گوگل ادز آشنا شده باشید. وقتی شما از گوگل ادز استفاده می کنید، بدون در نظر گرفتن موقعیت برندتان در بازار امکان نمایش لینک ها و محتوای تبلیغاتی تان به طور متمایز برای کاربران فراهم می شود. اینطوری فاصله شما و برنده ای بزرگ دنیا کمتر و کمتر می شود یا به زبان خودمانی راه 100 ساله را یک شبه طی می کنید. شما را نمی دانم، ولی من که از همین حالا تحت تاثیر این ویژگی وسوسه کننده گوگل ادز قرار گرفته ام.

بازگشت سرمایه بالا و مطمئن

گوگل ادز (Google Ads) چیست؟

هر کارآفرینی وقتی دست به جیب می شود و برای توسعه برندش پول خرج می کند، با یک عالمه نگرانی درباره بازگشت سرمایه اش رو به رو خواهد شد. حتی فکر کردن به شکست تبلیغاتی و از دست دادن بودجه برند هم کافی است تا آدم از فکر و خیال کلافه شود، چه برسد به اینکه کارآفرینان واقعا با چنین مشکلی دست و پنجه نرم کنند. آن وقت وضعیت تهیه کننده سینمایی را خواهند داشت که فیلم پرهزینه اش حتی پول ساخت را نیز در گیشه درنیاورده و حسابی هم از زیر تیغ منتقدان گذشته است.

مزیت سوم گوگل ادز برای بازاریاب هایی که همیشه نگران بازگشت سرمایه شان هستند، به معنای واقعی کلمه معجونی جادویی است. شما در گوگل ادز نه تنها امکان تعیین سقف هزینه تبلیغاتی تان را دارید، بلکه با سیستم مزایده ای این پلتفرم می توانید ارزان ترین پیشنهادهای تبلیغاتی را شناسایی و مثل یک شکارچی حرفه ای آنها را روی هوا بزنید. به زبان خودمانی، گوگل ادز فکر صفر تا صد ماجرا را کرده و از آنجایی که نیم نگاهی هم به اوضاع مالی کسب و کارهای کوچک داشته با طراحی یک سیستم مزایده ای هم نوعی رقابت بین برندها راه انداخته و هم بدون در نظر گرفتن هرگونه قیمت قبلی امکان بهره مندی برندها از فرصت های تبلیغاتی ارزان را فراهم کرده است؛ همین قدر جالب و هیجان انگیز!

گوگل برای اینکه کار برندها در دنیای تبلیغات ساده شود، به طور کلی سه الگوی پرداخت هزینه برای آنها طراحی کرده است. بر این اساس شما امکان استفاده از گزینه های پرداخت در ازای هر کلیک (CPC)، پرداخت در ازای هر هزار ایمپرشن یا به عبارت خودمانی تعداد دفعات دیده شدن محتوا (CPM) و در نهایت پرداخت در ازای هر اقدام از سوی بازدیدکننده (CPA) را دارید. بی شک معنای دو نمونه اول پرداخت کاملا روشن است، اما در مورد CPA باید گفت در این روش شما در ازای هر اقدام مشخصی که از سوی کاربران صورت می گیرد، هزینه تبلیغات را پرداخت کرده اید. به عنوان مثال، اگر معیار شما میزان باز شدن محتوای متنی یا ویدئوی تان در پی کلیک کاربران بر روی تبلیغات تان باشد، فقط زمانی هزینه تبلیغات را پرداخت می کنید، که یک کاربر روی لینک تان کلیک کرده و سپس محتوای تان را کامل بخواند. اینطوری دیگر خبری از پرداخت هزینه اضافی در حوزه بازاریابی نیست و شما خیال تان بابت بازگشت سرمایه تان، آن‎هم به طور تضمینی، راحت خواهد شد. 

انواع مدل های تبلیغات در گوگل ادز: هر آنچه بازاریاب ها باید بدانند!

گوگل ادز (Google Ads) چیست؟

 شما الان خیلی خوب با گوگل ادز و مزایای آن برای تبلیغات دیجیتال آشنا شده اید. امیدوارم تا اینجای کار خیلی خسته نشده باشید، چراکه بخش هیجان انگیز ماجرا هنوز شروع هم نشده است. همانطور که فیلم های سینمایی اغلب از میانه ماجرا به بعد با کلی نکته جالب و غافلگیرکننده همراه هستند، ما هم در نیمه دوم مقاله مان می خواهیم حسابی هیجان زده تان کنیم. پس کمربندهای تان را محکم ببندید تا برویم سراغ انواع مدل های تبلیغات در گوگل ادز.

مطلب مرتبط: تبلیغات کلیکی (PPC) چیست؟ کلاس درسی حرفه ای برای بازاریاب ها

1.    کمپین جست و جو (Search Campaign): پرطرفدارترین تبلیغات گوگل ادز

گوگل ادز (Google Ads) چیست؟

گوگل آنقدر برند بزرگ و تاثیرگذاری است که تجربه اغلب مردم از دنیای اینترنت با موتور جست و جوی دوست داشتنی و آن لوگوی نوستالژیک اش گره خورده است. شما را نمی دانم، ولی برای من که تا سال های سال دنیای اینترنت مساوی با موتور جست و جوی گوگل بود. احتمالا ماجرا برای نسل کنونی هم کم و بیش به همین ترتیب است. به هر حال اینجا پای موتور جست و جویی در میان است که یک تنه همه رقبایش مثل یاهو را از میدان به در کرده است. با این حال شروع کار تبلیغاتی گوگل ادز از همین موتور جست و جوی دوست داشتنی امر خیلی عجیب یا غافلگیرکننده ای نخواهد بود. 

اگر شما از آن دست افرادی باشید که برای هر مشکل یا دغدغه ای فورا دست به کیبورد می برند و مشغول گشت و گذار در گوگل می شوند، احتمالا خیلی خوب متوجه برچسب تبلیغات (Ad) در گوشه بعضی از لینک های صفحه اول گوگل شده اید. همانطور که می شود حدس زد این لینک ها دقیقا کار گوگل ادز است و به بازاریاب ها فرصتی طلایی برای سبقت گرفتن از رقبای شان می دهد. به عنوان مثال، اگر شما عبارت لپ تاپ را جست و جو کنید، احتمالا اولین نتیجه ای که برای تان ظاهر می شود، صرف نظر از برند آن، تگ تبلیغات را به همراه دارد. پس اگر فکر کرده اید فقط با تولید محتوای سئوشده می توانید رتبه اول گوگل را بقاپید، سخت دراشتباهید!

همانطور که تماشاگران یک مسابقه ورزشی حاضرند برای جایگاه های نزدیکتر به زمین مسابقه هزینه بیشتری برای بلیت پرداخت کنند، برندها هم برای اینکه رتبه های اول تا سوم نتایج گوگل را از چنگ بقیه دربیاورند، گاهی اوقات حتی پیشنهادهای خیلی عجیب و غریب هم ارائه می کنند. البته گوگل در این بین به غیر از پیشنهاد مالی برندها، نیم نگاهی هم به کیفیت لینک موردنظر و کامل بودن سایت برندها دارد. پس اگر شما هم رویای استفاده از تبلیغات موتور گوگل را دارید، باید به غیر از دست به جیب شدن، دستی هم به سر و گوش سایت تان و لینک محتوای آن بکشید. وگرنه حتی اگر شانس بیاورید و گوگل یک عالمه ایراد از سایت تان نگیرد، بی برو برگشت مشتریان مثل منتقدان بی رحم حسابی از خجالت تان درمی آیند. خب هرچه باشد مشتریان در بازار با هیچ کس شوخی ندارند و شما نمی توانید کلاغ سیاه را به جای قناری به آنها بفروشید.

2.    کمپین خرید (Shopping Campaign): وقتی محصولات شما رتبه اول هستند

گوگل ادز (Google Ads) چیست؟

 هیچ کس در دنیا از خرید کردن متنفر نیست و حتی بی حوصله ترین آدم های دنیا هم تا پای گشت و گذار در دنیای هزار رنگ محصولات گوناگون به میان می آید، دیگر روی پای شان بند نخواهند شد. شاید تا همین دو دهه پیش خرید از فروشگاه های بزرگ تنها گزینه جذاب برای مردم بود، اما الان دیگر ماجرا کاملا فرق کرده است. گوگل همانطور که با موتور جست و جویش حسابی دل کاربران را برده، برای خرید آنلاین آنها هم خواب های زیادی در سر دارد. اگر حرف ما را قبول ندارید، کافی است یک محصول کلی مثل لپ تاپ را در گوگل سرچ کنید؛ آن وقت با کلی پیشنهاد رنگارنگ برای خرید رو به رو خواهید شد. به همین سادگی!

اگر فکر کرده اید بخش خرید گوگل همینطور الکی و بدون برنامه قبلی توسعه پیدا کرده، احتمالا هنوز شیوه های درآمدزایی گوگل را خیلی خوب نشناختید. ماجرا در اینجا دقیقا مثل تابلوهای تبلیغاتی کنار زمین فوتبال است. به زبان خودمانی، برنده ای مختلف برای اینکه تبلیغات شان در بخش فروش گوگل نمایش داده شود، یک رقابت تمام عیار با هم دارند و آخر سر فقط برندی که بهترین پیشنهاد را بدهد شانس پیروزی در این نبرد را خواهد داشت. این بخش خیلی شبیه فیلم های حماسی شد، مگر نه؟

مطلب مرتبط: 5 ترفند تبلیغات کلیکی جهت بهبود عملکرد

باور کنید یا نه، بخش کمپین خرید بیشتر از اینکه برای مشتریان جذاب باشد، دل برندها را به دست آورده. به هر حال اینجا صحبت از فروش بی دردسر محصولات به کاربران چند میلیاردی گوگل است و ماجرا اصلا شوخی بردار نیست. البته گوگل در این بین به فکر کسب و کارهای کوچک هم بوده و با امکانات شخصی سازی حیرت انگیزش در گوگل ادز امکان هدف گذاری بر روی تعداد محدودی از کاربران را نیز فراهم کرده است. اینطوری دیگر لازم نیست همه بودجه تان را صرف گوگل ادز کنید و آخر سر با کلی طلبکار تنها بمانید. پس اگر محصول جذابی برای مشتریان دارید، اما خیلی از مشتریان هنوز با آن آشنا نیستند، گوگل ادز از همین حالا منتظر شماست.

3.    کمپین های نمایشی (Display Campaign): بنرهای دوست داشتنی از جنس تبلیغات

گوگل ادز (Google Ads) چیست؟

در دنیایی که خیلی از کاربران قبل از اینکه حتی مرورگرشان را کامل راه اندازی کنند سراغ انواع و اقسام اد بلاکرها (Ad blocker) می روند، صحبت کردن از تبلیغات نمایشی کمی عجیب به نظر می رسد. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که تبلیغات نمایشی را دست کم می گیرد یا حتی مسخره اش هم می کنید، باید یک بار برای همیشه نظرتان در این باره را تغییر دهیم. چراکه گوگل سرمایه گذاری بالایی روی این نوع تبلیغات کرده و اتفاقا اد بلاکرها هم خیلی تاثیری روی فرار شما از دست این بنرهای کوچک ندارد. 

بی شک هر کاربری که حتی یک بار سری به گوگل زده باشد، خیلی راحت در سایت های مختلف تبلیغات بنری کوچکی را مشاهده کرده است. شاید فکر کنید چنین تبلیغاتی منبع درآمد مستقیم سایت هاست، اما با نگاهی موشکافانه ردپای گوگل را خواهید دید. اجازه دهید همین اول کار خیال تان را راحت کنیم که هیچ خبری از هک سایت های مشهور از سوی گوگل نیست، بلکه چنین سایت های پرطرفداری طرف قرارداد گوگل برای تبلیغات بهینه هستند. حتما از خودتان می پرسید تبلیغات بهینه دیگر از کجا پیدایش شد. پس اجازه دهید کمی مسئله را دقیق تر ذیر ذره بین ببریم. 

از آنجایی که گوگل اصلا میانه خوبی با اتلاف وقت کاربرانش ندارد، برای نمایش تبلیغات به غیر از سرویس های خودش روی سایت های پرطرفدار هم سرمایه گذاری کرده است. اینطوری شما با همکاری گوگل ادز می توانید در هر سایت مشهور و میلیونی تبلیغات تان را نمایش دهید. در این بین هم فقط کافی است یک بنر استاندارد تبلیغاتی داشته باشید. اینطوری در دنیای تبلیغات دیگر هیچ برندی به گرد پای تان نخواهد رسید. 

تا یادمان نرفته بگوییم که بنرهای شما براساس هزینه ای که صرف می کنید، در جاهای مختلف سایت ها نمایش داده می شود. پس اگر فکر کرده اید با صرفه جویی می توانید گوگل را دور بزنید، باید حسابی ناامیدتان کنیم. سیستم مزایده ای گوگل ادز در این بین شاید قیمت را برای سایت های پرطرفدار حسابی بالا ببرد. اگر نظر ما را بخواهید، وقتی مزایده بر سر یک سایت خیلی داغ می شود، بهتر است قبل از اینکه کلی خرج روی دست برندتان بگذارید بروید سراغ یک سایت دیگر. وگرنه شاید تمام بودجه تبلیغاتی یک سال تان را برای یک بنر ساده در سایتی پرطرفدار از دست بدهید!

4.    کمپین ویدئویی (Video Campaign): تبلیغات با محبوب ترین فرمت دنیا!

گوگل ادز (Google Ads) چیست؟

حالا که سه تا جالب ترین کمپین های گوگل ادز را با هم زیر ذره بین بردیم، نوبت حرف زدن درباره کمپین ویدئویی است. شما را نمی دانم، ولی به نظر من که استفاده از تبلیغات ویدئویی در دنیایی که اغلب مردم همیشه و همه جا ویدئوی آنلاین تماشا می کنند، برگ برنده ای است که هیچ کس نمی تواند از کنارش به سادگی رد شود. 

مطلب مرتبط: 7 اشتباه ویرانگر در بازاریابی کلیکی و راه های جلوگیری از آنها

بی شک تبلیغات ویدئویی مثل کمپین های نمایشی امکان جاگذاری در هر سایت یا صفحه را ندارد. خب مشاهده یک ویدئوی تبلیغاتی به محض باز کردن یک صفحه تجربه ای نیست که خیلی به درد برندها بخورد. به همین دلیل گوگل در این یک مورد کلا سیستمش را عوض کرده است. برندها با پرداخت هزینه تبلیغاتی در گوگل ادز می توانند ویدئوهای شان را به طور کوتاه در یوتیوب نمایش دهند. اینطوری نه خبری از اعتراض های گاه و بی گاه کاربران خواهد بود، نه ویدئوی شما به طور سراسری مشاهده می شود. 

اگر از طرفدارهای فیلم های علمی- تخیلی باشید، احتمالا ماجرای هوش مصنوعی حسابی میخکوب تان می کند. اگرچه ماجرای کمپین ویدئویی گوگل اصلا شبیه به موضوع چنین فیلم هایی نیست، اما دست کم توسعه مهمی در استفاده از هوش مصنوعی در تبلیغات به حساب می آید. بر این اساس گوگل ادز بنابر ماهیت کمپین و همینطور نوع تبلیغ ویدئویی تان یک عالمه گزینه برای شخصی سازی پیش پای تان قرار می دهد. اینطوری دیگر مو لای درز کارتان نمی رود و حتی یک نفر هم از دیدن تبلیغات ویدئویی تان خسته نخواهد شد؛ همین قدر ساده و هیجان انگیز!

همانطور که اتاق های یک هتل تفاوت های زیادی با هم دارند و همیشه یک سوئیت لوکس برای مسافران پولدار حاضر و آماده است، گوگل ادز هم سرویس های حیرت انگیزی برای برنده ایی با بودجه های بالاتر دارد. یکی از این خدمات تبلیغات ویدئویی بدون گزینه پرش (همان Skip خودمان) است. این یعنی کاربر بخت برگشته چاره ای به غیر از تماشای تمام 15 ثانیه تبلیغ برند موردنظر را ندارد. قبول دارم این سرویس اندکی بی انصافی است، اما اگر شما ویدئوی تبلیغاتی خوبی در دست داشته باشید، آن وقت مثل آب خوردن کاربران برای آشنایی با برندتان صف می کشند.

5.    کمپین درون اپ (App Campaign): جدیدترین سرویس گوگل ادز

گوگل ادز (Google Ads) چیست؟

آخرین مدل تبلیغات در گوگل ادز از قضا جدیدترین آن هم هست. اگر تا همین چند سال پیش تلویزیون و رایانه های شخصی محبوب ترین دستگاه های ارتباطی دنیا بودند، الان بازی به طور کامل عوض شده است. ماجرا از سال 2007 و رونمایی استیو جابز از اولین نسل گوشی های هوشمند شروع شد. از آن زمان تا حالا اسمارت فون ها حسابی تغییر کرده اند و کمتر کسی در چهارگوشه دنیا باقی مانده که یکی از این محصولات وسوسه کننده را نداشته باشد. وقتی هم که گوشی داشته باشید، بی برو برگشت با انواع و اقسام اپ های آن آشنایی دارید. با این حساب دست به کار شدن بازاریاب ها برای استفاده از فرصت تبلیغات در اپ های موبایلی محبوب خیلی دور از ذهن نیست، مگر نه؟

کار کردن با گوگل ادز در بخش کمپین درون اپ خیلی ساده تر از آن چیزی است که حتی فکرش را هم می کنید. اول از همه شما با طراحی یک بنر کوچک کارتان را شروع کرده و بعد از اینکه دامنه مخاطب هدف تان را مشخص می کنید، براساس بودجه تان در برخی از اپ ها موقعیت تبلیغاتی پیدا خواهید کرد. یادتان باشد اگر کیفیت تبلیغات شما خیلی پایین از آب دربیاید، بعد از چند تا شکایت از سوی کاربران کل همکاری تان با گوگل ادز قطع می شود. پس حواس تان باشد تا فقط به خیال همکاری با گوگل ادز بودجه و اعتبارتان دود نشود و به هوا نرود!

مطلب مرتبط: کاهش هزینه ها و افزایش بازدیدکننده با تبلیغات گوگل

همانطور که از اسم کمپین تبلیغات درون اپ می شود حدس زد، این تبلیغات در داخل بعضی از اپ های موجود در گوگل پلی نمایش داده می شود. البته اگر کاربران نسخه پرمیوم اپ ها را خریداری کنند، دیگر خبری از نمایش این دست تبلیغات نخواهد بود. خبر خوش اینکه اغلب اوقات کاربران حاضر به ولخرجی برای خرید اپ ها نیستند و با جان و دل تبلیغات درون برنامه ای را تماشا می کنند. پس خیال تان بابت تعامل با مخاطب هدف و بازدید از تبلیغ تان کاملا تخت باشد.

سخن پایانی

گوگل ادز (Google Ads) چیست؟

برخلاف همیشه، این بار اصلا قصد نداریم درباره تمام شدن ماجراجویی مان در دنیای گوگل ادز حرف بزنیم. چراکه شما هنوز اول کار هستید و تازه با مدل های تبلیغات در این پلتفرم حرفه ای آشنا شده اید. من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم مقاله کنونی کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با گوگل ادز و مدل های تبلیغات در آن کرده باشد. قول می دهیم دوباره با بخش های تازه آموزش گوگل ادز مهمان شما باشیم. پس تا آن زمان هر سوالی درباره مدل های تبلیغات در گوگل ادز داشتید، بدون تعارف همین جا با ما در میان بگذارید.

منابع:

https://blog.hootsuite.com


https://sixads.net


https://lotus823.com


https://instapage.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/bx8f3Liu
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه