دوشنبه, ۲۷ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Mon, 15 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز
بررسی دغدغه بازاریاب ها در تیک تاک

معمای انتخاب مخاطب در تیک تاک

10 ماه پیش ( 1402/3/24 )

تیک تاک به عنوان یک شبکه اجتماعی خیلی زودتر از آنچه کسی فکرش را هم بکند، تبدیل به رقیبی گردن کلفت برای بقیه پلتفرم ها شد. اگر فیس بوک یا توئیتر زمان زیادی برای جا باز کردن در دل مشتریان لازم داشتند، این مورد برای تیک تاک در عرض چند ماه روی داد. از آنجایی که محبوبیت تیک تاک برای کاربران به معنای حضور گسترده مردم در آن است، بازاریاب ها از یکی دو سال قبل دست به کار طراحی کمپین در این پلتفرم شده اند. شاید فکر کنید بازاریابی در تیک تاک مثل بقیه شبکه های اجتماعی است. در این صورت اولین تلاش تان برای بازاریابی در تیک تاک احتمالا با شکست رو به رو خواهد شد؛ چراکه این پلتفرم چینی معادلات خاص خودش را دارد. 

بازاریابی موفق در هر پلتفرمی نیازمند شناسایی دقیق مخاطب هدف است. اینکه شما محتوای تان را برای چه کسانی تولید می کنید، نقش انکارناپذیری در نتیجه نهایی کار خواهد داشت. نکته جالب اینکه اغلب کارآفرینان به این مسئله توجه لازم را نشان نمی دهند. به طوری که بعد از مدت زمانی کوتاه تازه به این فکر می افتند که کمپین شان را برای چه کسی ساخته اند!

معمای انتخاب مخاطب در تیک تاک

ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم اولین قدم برای بازاریابی مناسب در تیک تاک انتخاب مخاطب هدف است. البته این کار همیشه به این سادگی ها انجام نمی شود. خب مگر کار ساده ای هم در این دنیا هست؟ ما در این مقاله قصد داریم نگاهی به روش های کلیدی برای انتخاب مخاطب هدف بیندازیم. البته کارمان به طور اختصاصی بر روی وضعیت تیک تاک متمرکز خواهد بود. اگر شما هم در طول یکی دو سال اخیر دائما بازاریابی در تیک تاک را به فردا موکول کرده اید، حالا دیگر زمان شروع کارتان فرا رسیده است. 

مطلب مرتبط: تیک تاک و آینده دنیای بازاریابی

هدف گذاری بر روی مخاطب: روشی برای تیک تاک

هدف گذاری بر روی مخاطب

اگر تصمیم گرفته اید در این مقاله با ما همراه باشید، احتمالا چند باری تجربه شکست در تیک تاک را داشته اید. چنین تجربه هایی برای هر بازاریابی دردناک محسوب می شود. به ویژه وقتی موفقیت های پی در پی دیگران را تماشا کنیم. آن وقت کمتر کسی توانایی کنار گذاشتن بار سنگین شکست ها را خواهد داشت. 

کارآفرینانی که هنگام انتخاب مخاطب هدف برای تولید محتوای تیک تاکی با سرگیجه رو به رو می شوند، هیچ تقصیری ندارند. آنها فقط با روش کار در این بخش به اندازه کافی آشنا نیستند. ما در ادامه یکبار برای همیشه معمای هدف گذاری بر روی مخاطب در تیک تاک را حل خواهیم کرد. این شما و این هم راه حل معمای انتخاب مخاطب در تیک تاک.

گردآوری اطلاعات مشتریان فعلی

گردآوری اطلاعات مشتریان فعلی

مشتریان فعلی شما چه دسته از آدم هایی هستند؟ بی شک جواب این سوال کمک شایانی به تولید محتوا در تیک تاک خواهد کرد. باور کنید یا نه، گاهی اوقات کارآفرینان کلا یادشان می روند مشتریان شان چه ویژگی هایی دارند. آن وقت هرچه ایده های طلایی برای تولید محتوا به ذهن شان برسد، دیگر کافی نخواهد بود؛ چراکه بدون شناخت درست از مخاطب هدف هیچ کاری در این دنیا ممکن نیست. 

اولین توصیه ما برای رهایی از معمای شناخت مخاطب هدف بی نهایت ساده است. کافی است اطلاعات مربوط به مشتریان فعلی تان را گردآوری کنید تا بقیه کارها در یک چشم به هم زدن رو به راه شود. خب وقتی شما مشتریان فعلی تان را خوب بشناسید، دست کم توانایی تولید محتوا برای آنها در شبکه های اجتماعی را خواهید داشت. همیشه فرصت برای توسعه دامنه مخاطب هدف وجود دارد. شما در قدم اول باید مطمئن شوید مشتریان فعلی تان در تیک تاک واکنش مثبتی به محتوای تان نشان خواهند داد. 

خوشبختانه این روزها اغلب کسب و کارها روش های متنوعی برای گردآوری اطلاعات مشتریان دم دست دارند. مثلا آمازون را در نظر بگیرید؛ این خرده فروشی آنلاین در همان مرحله اول ثبت نام کاربران کلی اطلاعات از آنها می گیرد. به علاوه، سابقه جست وجو و سفارشات هر کاربر نیز اطلاعات مهمی دم دست تیم بازاریابی این برند قرار می دهد. قبول دارم یک کسب و کار محلی چنین دسترسی وسیعی به اطلاعات را ندارد، اما دلیل نمی شود خودتان را به سطحی پایین محدود کنید. در هر موقعیتی که قرار دارید، کافی است کارتان را با شناخت درست از مشتریان فعلی شروع کنید. آن وقت فرصت کافی برای پیدا کردن جایگاه مناسب در تیک تاک را خواهید داشت. 

مطلب مرتبط: بازاریابی در تیک تاک به سبک برندهای بزرگ دنیا

توجه به رفتار کاربران

توجه به رفتار کاربران

کسانی که تجربه کار با تیک تاک را داشته باشند، همیشه بابت شخصی سازی حرفه ای محتوا در این پلتفرم حیرت زده می شوند. انگار الگوریتم تیک تاک سلیقه هر کاربر را روی هوا تشخیص داده و محتوایی مطابق با آن تحویل کاربران می دهد. درست به همین خاطر کمتر کسی شکایتی بابت تماشای محتوای بی ربط به سلیقه اش در تیک تاک دارد. اگر شما دوست دارید در این فضای جذاب به عنوان یک برند مزاحم شناخته نشوید، باید همیشه نیم نگاهی به رفتار کاربران داشته باشید. این رفتار اطلاعات بی نهایت مهمی در اختیار شما قرار خواهد داد. به طوری که دیگر نیازی به استفاده از گزارش های دقیق یا منابع گوناگون نخواهید داشت. ماجرا جالب شد، نه؟

تیک تاک به عنوان یک پلتفرم اجتماعی گزارش های دقیق و منظمی درباره رفتار کاربران منتشر می کند. این گزارش ها برای کسانی که تازه اول راه بازاریابی در این شبکه اجتماعی هستند، حسابی راهگشا خواهد بود. پس قبل از اینکه سراغ همکاری با آژانس های بازاریابی بروید، بد نیست نیم نگاهی به این گزارش ها داشته باشید. 

رفتار کاربران در تیک تاک معمایی نیست که شما هرگز فرصتی برای حل آن نداشته باشد. اگر از ما می شنوید، همیشه توجه به رفتارهای جزئی کاربران به دردتان خواهد خورد. به علاوه، شما همیشه برای درک بهتر طرف مقابل می توانید خودتان را به جای آنها قرار دهید. خب اگر شما بودید، چطور در تیک تاک رفتار می کردید؟

گروه بندی کاربران

گروه بندی کاربران

پیدا کردن بهترین گروه از کاربران به عنوان مخاطب هدف کمپین کار ساده ای نیست. شما در این بخش مهم از کارتان باید برخی از کاربران را به سود دیگران کنار بگذارید. همانطور که یک سرمربی فوتبال باید همیشه دلایل قانع کننده ای برای نیمکت نشین کردن برخی از بازیکنان داشته باشد، شما هم به عنوان بازاریاب باید دلایل روشنی برای کنار گذاشتن برخی از کاربران پیدا کنید. وگرنه خیلی زود هدف انتقادات تندی قرار خواهید گرفت. 

فرمول ما در این بخش برای دسته بندی کاربران بی نهایت ساده است. شما باید اول از همه دنبال کاربرانی مشابه مشتریان فعلی تان باشید. هرچه باشد وقتی شما توانایی اثرگذاری بر روی مشتریان وفادارتان را داشته اید، احتمالا شانس تان برای تعامل بهتر با آدم هایی شبیه به آنها بیشتر خواهد بود، مگر نه؟

تکنیک اصلی برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف در شبکه های اجتماعی تا حد زیادی ساده است. شما برای توسعه دامنه مخاطب تان باید دائما دنبال افرادی شبیه به حلقه اصلی مخاطب تان پیدا کنید. بی شک گاهی اوقات تفاوت های کوچکی به چشم خواهد خورد. با این حال شما نباید خیلی کار خودتان را سخت کنید؛ چراکه همیشه امکان استفاده از تکنیک های دسته بندی کاربران وجود دارد. به طوری که در نهایت همه چیز مطابق میل تان پیش رفته و دیگر نیازی به نگرانی بابت اوضاع کسب و کارتان نباشد. 

مطلب مرتبط: بازاریابی در تیک تاک با چاشنی کسب لایک بیشتر

بهینه سازی محتوا براساس اطلاعات معتبر

بهینه سازی محتوا براساس اطلاعات معتبر

برخی از بازاریاب ها بعد از اینکه محتوایی تولید و در تیک تاک بارگذاری می کنند، دیگر به طور کامل آن را فراموش خواهند کرد. انگار که یک محتوا باید تا ابد جذابیتش برای کاربران را حفظ کند. اگر شما چنین ایده هایی در سر دارید، باید همین حالا آنها را کنار بگذارید؛ چراکه در دنیای واقعی اصلا از این خبرها نیست. در عوض آپدیت مداوم محتواها به دادتان خواهد رسید. به طوری که محتوای به ظاهر قدیمی تان همیشه جذابیتش برای کاربران را حفظ کند. فقط در این صورت اندک  شانسی برای اثرگذاری بر روی مخاطب تان خواهید داشت. 

شما حتی اگر بهترین روش ها در زمینه انتخاب مخاطب را هم به کار بگیرید، تا زمانی که سطح کیفی محتوای تولیدشده تان مناسب نباشد، هیچ تغییری در کسب و کارتان روی نخواهد داد. هرچه باشد کاربران که وقت شان را از سر راه نیاورده اند که با محتواهای به درد نخور تلف کنند. 

یافتن مخاطب مناسب در تیک تاک فقط یک روی سکه است. مرحله سخت تر در این میان حفظ همین کاربران خواهد بود. هرچه باشد شما تنها برندی نیستید که به فکر تولید محتوا و بازاریابی در تیک تاک افتاده است. بنابراین همیشه سایه رقبا را روی سرتان احساس خواهید کرد. تنها راه فرار نیز در این میان تولید محتوای باکیفیت است. این امر به جز از طریق آپدیت مداوم محتوا با استفاده از اطلاعات معتبر امکان پذیر نخواهد بود.

وقتی درباره اطلاعات معتبر حرف می زنیم، باید چند تا منبع درست را هم معرفی کنیم. گزینه های پیشنهادی ما در روزنامه فرصت امروز به این صورت است:

•    گوگل آنالیتیکس: این ابزار شناخته شده برای تمام کارآفرینان اطلاعات به درد بخور دارد. هرچه باشد گوگل سال های سال است که به کاربران در زمینه جست وجوی اینترنتی کمک می کند. بنابراین طبیعی است رفتار آنها را به خوبی بشناسد. به علاوه، اسم گوگل خودش اعتبار بالایی به هر گزارشی خواهد داد. بنابراین می توانید با خیال راحت از این محتوا استفاده کرده و عین خیال تان هم نباشد.

•    ورد استریم (Word Stream): این ابزار یکی دیگر از گزینه های مناسب برای دسترسی به گزارش های دقیق محسوب می شود. نکته جالب اینکه ابزار ورد استریم به طور تخصصی به کارآفرینان برای بازاریابی بهتر کمک می کند. پس اگر دنبال دسترسی به ترندهای تازه هستید، همیشه نیم نگاهی به این ابزار کلیدی داشته باشید. اینطوری همیشه قبل از دیگران ایده های تازه را تبدیل به محتوای جذاب خواهید کرد. 

•    هاب اسپات (Hubspot): ابزار دیگری که باید در این فهرست قرار دهیم، هاب اسپات است. این ابزار نه تنها برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی، بلکه هر استراتژی دیگری در این حوزه به کار می آید. البته هزینه استفاده از پنل هاب اسپات همیشه ارزان نخواهد بود. بنابراین اگر در کارتان حرفه ای نیستید، بعید است استفاده از آن تاثیر چندانی بر روی کارتان داشته باشد. پس الکی پول تان را در ابتدای کار هدر ندهید. 

استفاده از آزمایش آ/ب

استفاده از آزمایش آ/ب

آزمایش آ/ب یکی از شیوه های قدیمی برای یافتن بهترین مخاطب در شبکه های اجتماعی است. شما در این وضعیت باید میان دو یا چند گروه از کاربران که بین شان شک دارید، این آزمایش را انجام دهید. ماجرا از این قرار است که شما محتوایی یکسان را جلوی روی گروه های مختلف کاربران قرار می دهید. در نهایت هم مخاطب تان از دل آن دسته از کاربرانی که واکنش های بهتری به کمپین داشتند، بیرون می آید. همانطور که می بینید، این آزمایش به راحتی انجام می شود. به علاوه، شما بدون اینکه اعتبارتان به خطر بیفتد، امکان یافتن بهترین مخاطب را خواهید داشت. اینطوری دیگر لازم نیست دائما نگران وضعیت اعتبار برندتان در فرآیند جست وجو برای مخاطب هدف باشید. 

گاهی اوقات بازاریاب ها دو گروه کاملا مشابه را زیر ذره بین می برند. اگر نظر ما را بخواهید، چنین کاری فقط اتلاف وقت خواهد بود؛ چراکه گروه های شبیه به هم تفاوت چندانی با هم ندارند. پس شما می توانید با خیال راحت مشغول تولید محتوا شده و هیچ نگرانی از این بابت نداشته باشید. آزمون آ/ب وقتی به درد می خورد که شما دنبال انتخاب از میان دو گروه کاملا متمایز باشید. آن وقت استفاده از این تکنیک حسابی به کارتان خواهد آمد. 

سخن پایانی

بازاریابی در تیک تاک

بازاریابی در تیک تاک ایده تازه ای نیست. از وقتی این پلتفرم چینی طرفدارهای دو آتیشه ای در سراسر دنیا برای خودش پیدا کرد، خیلی از بازاریاب ها به فکر حضور در این پلتفرم افتادند. به طوری که همین حالا هم کلی از کاربران به دنبال تولید محتوا در آن هستند. ما در این مقاله سعی کردیم زیر و بم انتخاب مخاطب درست در تیک تاک را به شما یاد دهیم. 

مطلب مرتبط: ایده های بازاریابی در تیک تاک

من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با راه و رسم هدف گذاری بر روی کاربران در تیک تاک کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی درباره نکات طرح شده در این مقاله داشتید، ما همیشه آماده راهنمایی تان هستیم. 

منابع:

https://www.wordstream.com

https://strikesocial.com

برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Cfrle154
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه