شنبه, ۳۱ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۱ / Sat, 21 May(5) 2022 /
           
فرصت امروز
چگونه قوانین نانوشته شرکت ها را به نگارش دربیاوریم؟

مسئله قوانین نانوشته در محیط کار

1 سال پیش ( 1399/8/14 )
پدیدآورنده : علی آل علی   پدیدآورنده : لیز فوسلین   پدیدآورنده : مولی وست دافی  

هر محیط کاری دارای برخی قوانین نانوشته است. به عنوان مثال، کارمند یک شرکت به هنگام ویدئوکنفرانس با 20 همکار و مدیر ارشدش به طور ناگهانی وب ‎کم خود را خاموش نمی ‎کند. همچنین هنگام ارسال ایمیل به مدیر ارشدمان استفاده از اموجی امری غیرحرفه ‎ای محسوب می ‎شود.

هنگامی که کسب و کارها شرایط بحرانی را تجربه می‎ کنند، نگارش قوانین نانوشته اهمیت بالایی پیدا می ‎کند. بسیاری از کارمندان و حتی مدیران در شرایط بحرانی توانایی ‎شان برای تاثیر‎گذاری بر روی یکدیگر و ارائه عملکرد مناسب را از دست می ‎دهند. با این حساب آگاهی دقیق از هنجارها و قوانین محیط کار کمک شایانی به آنها خواهد کرد. شاید برخی از کارمندان در مورد هنجارها و قوانین جاری در شرکت دچار اشتباه شوند. این امر در مورد کارمندان تازه استخدام شده بیشتر صحت دارد. برخی از شرکت ‎ها ترک دفتر برای قدم زدن چند دقیقه‎ ای در خیابان یا حیات مجموعه را عادی تلقی می ‎کنند. با این حال برای برخی دیگر از کسب و کارها چنین عملی توهین ‎آمیز محسوب می ‎شود.

مسئله قوانین نانوشته محیط کار

بسیاری از کارمندان و مدیران در شرایط بحرانی نسبت به هنجارهای عادی و قوانین نانوشته شرکت ناآشنا می ‎شوند، این امر به دلیل حجم فشار بالا در محیط کار و به هم ریختگی شدید اوضاع است بنابراین باید به برخی از نکات اساسی برای رعایت در زمان بحرانی توجه داشت.

در ادامه برخی از حوزه‏ های اساسی برای نگارش دقیق قوانین و هنجارهای نانوشته کسب و کار مورد بررسی قرار می گیرد. حوزه‏ های موردنظر به دلیل اهمیت شان انتخاب شده اند.

مطلب مرتبط: ۵ قانون اساسی برای حفظ دوستی در محیط کار

ارتباطات دیجیتال

تماس ویدئویی با تمام اعضای شرکت به صورت انفرادی امکان ‎ناپذیر است. امروزه یکی از نیازهای کسب و کارها برقراری تماس‎ های آنلاین با حضور اکثر کارمندان و مدیران شرکت است. نحوه رفتار در جلسات آنلاین دارای اهمیت بالایی است. متاسفانه برخی از شرکت‎ ها نسبت به تعیین دقیق هنجارهای‎ شان در این مورد کوتاهی می ‎کنند. نتیجه این امر برداشت‎ های مختلف از فرآیند برگزاری جلسه موردنظر است.

مدیران ارشد یک شرکت باید از مدت‎ ها قبل از اجرای جلسه آنلاین به دنبال بیان دقیق هنجارهای موردنظرشان باشند. این امر شرایط مناسبی در اختیار آنها برای تاثیرگذاری بر روی کارمندان و همچنین مدیریت جلسات مناسب خواهد گذاشت. گاهی اوقات حضور سر وقت در جلسات دارای اهمیت بالایی است. بنابراین باید ضرورت حضور به موقع در جلسه به طور دقیق اعلام شود. در غیر این صورت مشکلات بسیار زیادی پیش روی برگزاری جلسه موردنظر خواهد بود.

حمایت عاطفی

شرایط دشوار و بحرانی همیشه از نظر روحی و عاطفی سخت خواهد بود. انتظار از کارمندان برای فعالیت مناسب در شرایط بحرانی بسیار دور از انتظار است. اشتباه برخی از شرکت ‎ها در این میان عدم تعیین برنامه حمایت عاطفی از کارمندان و حتی مدیرانش است.

شیوع ویروس کرونا در طول ماه ‎های اخیر وضعیت تمام کسب و کارها را دشوار کرده است. توجه به وضعیت کارمندان و تلاش برای حضور در کنار آنها از مهمترین نکات در زمینه مدیریت کسب و کار محسوب می ‎شود. شاید این امر در ابتدا بسیار ساده به نظر برسد، اما تبدیل کارهای ساده و مقطعی کسب و کارها به هنجارهای مکتوب هرگز ساده نیست. هنجارها و قوانین مکتوب برای شرکت ‎ها ایجاد مسئولیت می‎ کند بنابراین باید با دقت فراوانی تهیه و نگاشته شود.

همکاری با کارمندان برای آگاهی از نیازهای اصلی‏‎ شان دارای اهمیت بسیار زیادی است. گاهی اوقات کسب و کارها در تلاش برای جلب نظر کارمندان و حمایت از آنها هستند، اما به دلیل عدم آگاهی از نیازهای واقعی‏شان امکان تاثیرگذاری را از دست می دهند.

امنیت روانی

کارمندان تازه استخدام شده اغلب احساس فقدان تعلق به گروه کاری را تجربه می ‎کنند. این امر همراه با فقدان امنیت روانی موجب بروز مشکلات زیادی برای این افراد می‎ شود. یکی از نکات مهم در این میان حمایت از کارمندان تازه کار به منظور عادت به شرایط شرکت است. این امر تاثیر بسیار زیادی بر روی شرایط آنها خواهد داشت.

بسیاری از کارمندان تازه کار در شرکت ‎ها تا مدت ‎ها توانایی ارائه کیفیت سابق‎ شان را ندارند. این امر هزینه ‎های بسیار زیادی برای شرکت‎ ها ایجاد می‎ کند. بنابراین نگارش هنجارهای مربوط به حمایت از کارمندان تازه کار دارای اهمیت بسیار زیادی خواهد بود.

کارمندان باسابقه شرکت اغلب انگیزه زیادی برای حمایت از کارمندان تازه کار دارند. نکته مهم در این میان تلاش برای ترغیب هرچه بیشتر کارمندان با سابقه به منظور تاثیرگذاری بر روی کارمندان تازه کار است. آشنایی با بخش‏ های مختلف و همچنین همکاری با کارمندان دیگر ایده‏‎‎ های جذاب برای بهبود وضعیت شرکت‎ ها محسوب می ‎شود. نکته مهم در این میان تعیین دقیق هنجارها و قوانین مربوط به این حوزه است. در غیر این صورت فعالیت کارمندان باسابقه شرکت حالت دلبخواهی خواهد گرفت.

سبک کاری شرکت

هر شرکتی برای بهبود فرآیند فعالیت و سوددهی نهایی اقدام به ترویج برخی از سبک ‎های کاری می ‎کند. این امر همیشه به طور غیررسمی در شرکت‎ ها دنبال می‎ شود بنابراین هیچ هنجار یا قانون مشخصی در این حوزه وجود ندارد. مهمترین مسئله در این میان توجه به وضعیت کاری کارمندان در وضعیت عادی نیز ضروری است. بسیاری از شرکت ‎ها بدون توجه به سلیقه یا عادت ‎های کاری تیم‎ های مختلف اقدام به ترویج یک نوع خاص از سبک کاری می‎ کنند. این امر همیشه نارضایتی گسترده‎ ای در میان کارمندان ایجاد می ‎کند. اگر کسب و کارها به موقع اقدام به نظرخواهی از کارمندان در مورد تغییر سبک کاری شرکت نکنند، به احتمال زیاد در بلندمدت برخی از کارمندان باسابقه و ماهرشان را از دست خواهند داد.

مطلب مرتبط: ۲۰ رفتار نامطلوب در محیط کار

امروزه تبدیل هنجارهای نانوشته شرکت به قوانین مکتوب امری ضروری محسوب می‎ شود. نکته مهم در این میان نحوه انجام این کار است. توجه به نکات مورد بحث در این مقاله کمک قابل توجهی به کسب و کارها برای پیگیری این ماموریت خواهد کرد.

منبع : hbr
برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Q3HGzneU
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه