یکشنبه, ۱۳ اسفند(۱۲) ۱۴۰۲ / Sun, 3 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز
آیا آینده بازاریابی در تیک تاک خلاصه می شود؟

تیک تاک و آینده دنیای بازاریابی

10 ماه پیش ( 1402/2/5 )

تیک تاک نامی است که اولین بار همزمان با پاندمی کرونا سر زبان ها افتاد؛ یک شبکه اجتماعی چینی که به جای روش های سنتی به کاربران امکان آپلود ویدئوهای کوتاه با چاشنی موسیقی متن را می دهد. زمان زیادی لازم نبود تا تیک تاک تبدیل به یکی از رقبای اصلی برای غول های بازار شود. این پلتفرم چینی تقریبا نقش همان تیم کوچکی را بازی می کند که بدون هیچ سر و صدایی از خجالت باشگاه های بزرگ برمی آید. کار حتی به جایی کشید که اینستاگرام برای رقابت بهتر با تیک تاک سرویس ریلز را راه اندازی کرد. اگرچه حتی این اقدام هم برای کاهش سرعت رشد تیک تاک کافی نبود!

محبوبیت محتوای ویدئویی در بین کاربران خبر تازه یا شوکه کننده ای نیست. سال هاست که مردم تماشای ویدئو را به مطالعه متن یا تماشای تصاویر مختلف ترجیح می دهند. با این حال نوآوری تیک تاک در این مورد خلاصه نمی شود. آنها خیلی خوب متوجه علاقه کاربران جهانی به ویدئوهای کوتاه و موسیقی های متنوع شدند. به همین خاطر مدیران این پلتفرم محصول شان را به منظور رفع همین دو نیاز روانه بازار کردند. نتیجه امر هم که اصلا نیازی به توضیح ندارد.

تیک تاک و آینده دنیای بازاریابی

از آنجایی که بازاریاب ها همیشه دنبال استفاده از فرصت های تازه هستند، خیلی از مارکترها همان ماه های اول راهی تیک تاک شدند. با این حال تکنیک هایی که در توئیتر یا یوتیوب جواب می دهد، در تیک تاک معمولا به ناکجا ختم می شود. اگر فکر می کنید بازاریابی در تیک تاک دیگر سخت تر از این نمی شود، باید به حضور گسترده نسل جوان در تیک تاک اشاره کنیم. اجازه دهید باهم روراست باشیم، تقریبا هیچ آدم بزرگسالی حوصله عضویت در تیک تاک را ندارند. ترجمه این فکت برای بازاریاب ها دردسرهای بی پایان تولید محتوا برای نسلی است که سختگیرتر از بقیه هستند. 

مطلب مرتبط: بازاریابی در تیک تاک به سبک برندهای بزرگ دنیا

سرعت رشد بالای تیک تاک سوالات بسیار زیادی برای کارآفرینان به همراه داشته است. ما در این مقاله قصد داریم روی یکی از سوالات جنجالی دست بگذاریم: آیا آینده بازاریابی در تیک تاک خلاصه می شود؟ اگر شما هم جزو کسانی هستید که هنوز برای تولید محتوا در تیک تاک دو به شک هستید، این مقاله جواب دغدغه ذهنی تان را می دهد. پس با ما همراه باشید تا ماجرا را عمیق تر بررسی کنیم. 

تیک تاک در آینه آمارها: یک مقدمه متفاوت!

تاثیر تیک تاک بر روی صنعت بازاریابی

قبل از اینکه سراغ تاثیر تیک تاک بر روی صنعت بازاریابی برویم، بد نیست نگاهی به آمار و ارقام داشته باشیم. هرچه باشد آمارها که دروغ نمی گویند. پس شش دانگ حواس تان را جمع کنید تا برخی از نکات مهم درباره تیک تاک را به اتفاق هم مرور کنیم:

•    مشتریان در طول سال 2021 حدود 2.3 میلیارد دلار در تیک تاک خرید کرده اند.

•    نزدیک به 50 درصد مشتریان در نظرسنجی موسسه AdWeek اعلام کردند که تیک تاک در تصمیم گیری برای خرید به آنها کمک می کند.

•    60 درصد از کاربران تیک تاک از این پلتفرم برای مشاهده محتوای خنده دار استفاده می کنند.

•    ویدئوهای تیک تاک معمولا بین 21 تا 34 ثانیه هستند و محتوای طولانی جایی در این پلتفرم ندارد.

•    30 درصد از جوانان نسل Z تیک تاک را برای جست وجوی میان محصولات مختلف انتخاب می کنند.

•    43 درصد از کاربران تیک تاک هر بار بعد از مشاهده محتوا در آن یک کار یا عادت تازه را امتحان می کنند.

نکات بالا براساس گزارش خودِ تیک تاک و موسسه AdWeek به دست آمده است. با این حساب به عنوان یک جمع بندی باید به تاثیر بالای تیک تاک بر روی کاربران اذعان کرد. به طوری که کاربران تاثیرپذیری بی نهایت بالایی در این رابطه دارند.  

تیک تاک و آینده دنیای بازاریابی

تیک تاک و آینده دنیای بازاریابی

بعد از اینکه سری به دنیای آمار و ارقام درباره تیک تاک زدیم، نوبتی هم باشد باید سراغ تاثیرات این پلتفرم بر روی دنیای بازاریابی برویم. همانطور که در ابتدای مقاله قول دادیم، ما دنبال جوابی قانع کننده برای این سوال هستیم: تیک تاک چه تاثیری بر روی آینده دنیای بازاریابی دارد؟

از آنجایی که ما اصلا دوست نداریم بحث مان را شبیه کلاس های درس بی نهایت خشک کنیم، در ادامه این موارد را در قالبی خودمانی دنبال خواهیم کرد. 

مطلب مرتبط: بازاریابی در تیک تاک با چاشنی کسب لایک بیشتر

افزایش فروش در تیک تاک: گردش مالی بالای پلتفرم چینی

افزایش فروش در تیک تاک

این روزها کمتر کسی حوصله خروج از خانه برای خرید را دارد. هرچه باشد تا وقتی امکان دراز کشیدن روی صندلی راحتی و خرید با چند کلیک ساده وجود دارد، چرا باید به سایر شیوه ها دل بست؟ این امر درباره تیک تاک به طور حیرت انگیزی رو به رشد است. اگر یادتان باشد، وقتی سال 2018 اینستاگرام اولین قدم ها در راستای فروش مستقیم محصولات در پلتفرمش را برداشت، همه جا صحبت از تاثیرات انقلابی این نکته بود. با این حال تیک تاک فرآیند فروش محصولات را بدون هیچ سر و صدایی جلو برد. به طوری که این روزها همه کاربران فکر می کنند از همان اول فروش آنلاین در تیک تاک وجود داشته است. 

از آنجایی که در تیک تاک تولیدکنندگان محتوا حتی بیشتر از برندها محبوبیت دارند، کار فروش محصولات خیلی راحت است. بر این اساس کافی است یک تولیدکننده محتوا را پیدا کنید که مخاطب هدف تان رابطه خوبی با او داشته باشد. در مرحله بعد می توانید بدون هیچ دردسری فروش بالای محصولات تان را تماشا کنید. 

یکی از نقاط قوت تیک تاک در مقایسه با بقیه شبکه های اجتماعی، محوریت محتوای کوتاه در آن است. این امر برای کسانی که حوصله محتوای طولانی را ندارند، بهشت واقعی محسوب می شود. نکته جذاب دیگر اینکه خیلی از کاربران اعتماد بیشتری به تولیدکنندگان محتوا در تیک تاک دارند. یادتان باشد، این دسته از افراد به معنای دقیق کلمه اینفلوئنسر نیستند؛ چراکه اصولا دنبال همکاری با برندها نبوده و محتوای تخصصی خودشان را تولید می کنند. همین امر همکاری های نادر چنین افرادی با برندها را بدل به یک موقعیت بازاریابی عالی می کند. به طوری که خیلی از کاربران بدون هیچ چون و چرایی دنبال خرید محصولاتی که تولیدکننده محتوای مورد علاقه اش تبلیغ می کند، می روند. 

محوریت اصلی تولیدکنندگان محتوا

محوریت اصلی تولیدکنندگان محتوا

همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم، در تیک تاک تولیدکنندگان محتوا حرف اول و آخر را می زنند. اگرچه خیلی از کاربران هیچ محتوایی در این پلتفرم تولید نمی کنند اما دست کم انگیزه زیادی برای تماشای محتوای درجه یک دارند. به طوری که نرخ نمایش بازدید محتوا در تیک تاک حتی از فیس بوک و اینستاگرام هم بیشتر است. 

آیا تا حالا اسم ولاگ (Vlog) به گوش تان خورده؟ این نوع محتوا در واقع روایتی از زندگی روزمره افراد است. مثلا بازیکن فوتبالی را در نظر بگیرید که یک روز کاملش در باشگاه را به کمک دوربین گوشی اش ثبت می کند. قبول دارم ایده چنین محتوایی خیلی آماتور به نظر می رسد، اما این روزها مردم عاشق چنین محتوایی هستند. به طوری که خیلی از تیک تاکرهای معروف در واقع چیزی به غیر از ولاگ برای مخاطب شان تهیه نمی کنند. 

اشتباه نکنید، ما اصلا هدف اصلی مقاله را فراموش نکرده ایم. نکته ای که اینجا باید مدنظر داشت، ارتباط میان ولاگ و تبلیغ محصولات یا برندهای مختلف است. بی شک تبلیغ یک محصول در جریان زندگی واقعی خیلی باورپذیر به نظر می رسد. حالا کافی است به جای جریان عادی زندگی از سناریوهای عجیب استفاده کنیم. آن وقت حتی یک نفر هم سراغ خرید از برند ما نخواهد آمد!

محوریت تولیدکنندگان محتوا در تیک تاک نه تنها برای بازاریاب ها جذابیت زیادی دارد، بلکه فضایی کاملا متفاوت در این پلتفرم ایجاد کرده است. به طوری که کمتر کسی این روزها شباهتی میان تیک تاک با بقیه شبکه های اجتماعی احساس می کند. دقیقا به همین خاطر هم کار تیک تاک حسابی گرفته است.

همکاری با تولیدکنندگان محتوا فرصت های زیادی برای برندها به ارمغان می آورد. یکی از این فرصت های ناب مربوط به تبلیغ محصولات است. این امر به لطف محبوبیت ولاگ در تیک تاک روی می دهد. نکته جالب اینکه همین امر در شبکه های اجتماعی دیگر نیز کمابیش ترند شده است. با این حساب تاثیر مستقیم تیک تاک بر روی دنیای بازاریابی را باید در تغییر نحوه تبلیغ محصولات جست وجو کرد.

مطلب مرتبط: ایده های بازاریابی در تیک تاک

ظهور اینفلوئنسرهای پا به سن گذاشته!

ظهور اینفلوئنسرهای پا به سن گذاشته

من و شما عادت داریم در شبکه های اجتماعی اینفلوئنسرهای جوان را تماشا کنیم. انگار که حضور در این عرصه برای افراد پا به سن گذاشته مثل ورود به دنیای حرفه ای بسکتبال بعد از 40 سالگی است!

بی شک جوان ها همیشه رابطه بهتری با دنیای دیجیتال داشته اند، اما این دلیل نمی شود آدم بزرگ ها دور آن را خط بکشند. آنچه در تیک تاک رواج زیادی پیدا کرده، ظهور اینفلوئنسرهای پا به سن گذاشته است. احتمالا شما هم کمابیش ویدئوهایی از پدر و مادر بزرگ ها در تیک تاک دیده اید. این امر یکی از جذابیت های تازه در تیک تاک محسوب می شود. 

صرف نظر از اینکه حضور آدم های پا به سن گذاشته چقدر برای کاربران عادی جذابیت دارد، باید به یک نکته مهم دیگر نیز توجه کنیم. این نکته هیجان انگیز تاثیر تبدیل شدن آدم های میانسال به اینفلوئنسر از نقطه نظر مارکتینگ است. ماجرا جالب شد، نه؟

اینفلوئنسرها معمولا گرد و خاک زیادی در شبکه های اجتماعی به پا می کنند. با این حال اهمیت بازاریابی آنها معمولا در رابطه با نسل جوان تعریف می شود؛ چراکه آدم های میانسال ارتباط خوبی با اینفلوئنسرهای جوان برقرار نمی کنند. حالا ورود افرادی از همین نسل پا به سن گذاشته برگ برنده ای برای برندها خواهد بود. اگر شما هم مشتریان هدف تان در گستره افراد میانسال قرار دارد، اصلا جای نگرانی نیست؛ چراکه این روزها امکان همکاری با اینفلوئنسرهایی از جنس خودشان را دارید. 

 اینفلوئنسرهای میانسال هر چقدر در تیک تاک رو به رشد هستند، در سایر شبکه های اجتماعی حضور پررنگی ندارند. یکی از دلایل اصلی این امر رابط کاربری بی نهایت ساده تیک تاک است. به طوری که هر کسی با چند دقیقه حضور در این پلتفرم زیر و بمش را یاد می گیرد.

ارزیابی دقیق تر داده ها

ارزیابی دقیق تر داده ها

تولید محتوای درست و درمان بدون استفاده از اطلاعات درجه یک بیشتر شبیه رویایی شیرین است تا هدفی واقعی. به همین خاطر بازاریاب ها دیگر از دوران آزمون و خطا عبور کرده اند. در عوض این اطلاعات دست اول است که حرف اول و آخر را می زند. به طوری که خیلی از بازاریاب ها برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف به جای تجربه یا مشاوره دوستان فقط و فقط به اطلاعات معتبر توجه می کنند. 

وقتی درباره اطلاعات معتبر حرف می زنیم، باید معیاری برای سنجش اعتبار هم داشته باشیم. وگرنه هر کسی عقیده خودش را به اسم فکت به خورد دیگران می دهد. معیار اصلی ما در روزنامه فرصت امروز برای شناسایی اعتبار اطلاعات ساده است. شما باید قبل از هر کاری به موسسه ای که اطلاعات را منتشر می کند، توجه کنید. بی شک گزارش های گوگل یا هر شبکه اجتماعی درباره رفتار کاربران اعتبار بی نهایت بیشتری از موسسه های گمنام دارد. ماجرا ساده تر از آن چیزی بود که فکرش را می کردید، مگر نه؟

نکته ای که درباره تیک تاک جذابیت زیادی دارد، ترکیب هوش مصنوعی با اتوماسیون برای ارزیابی هرچه بهتر داده ها و همینطور تحویل سریع شان به کاربران است. به طوری که شما لازم نیست خیلی به خودتان فشار بیاورید یا کار را برای خودتان سخت کنید. در عوض همه چیز به طور خودکار دم دست تان خواهد بود. 

نکته ای که تیک تاک را از بقیه شبکه های اجتماعی متمایز می کند، آپدیت مداوم پلتفرمش است. به طوری که بخش گزارش های تیک تاک در طول سال های اخیر از این رو به آن رو شده است. این امر نه تنها درباره ظاهر بخش موردنظر، بلکه کیفیت و دقت گزارش ها نیز مصداق دارد. با این حساب آینده دنیای بازاریابی در پیوند هرچه نزدیک تر با اطلاعات دقیق قرار خواهد داشت. 

این روزها خیلی از برندها برای شناخت بهتر مشتریان شان به جای اینکه مستقیم سراغ مخاطب بروند، گزارش های تیک تاک را ملاک قرار می دهند. این امر به خوبی اهمیت تیک تاک در حوزه بازاریابی را نشان می دهد. با این حساب اگر غول های بزرگ در حوزه شبکه های اجتماعی دیر به خودشان بیایند، احتمالا تیک تاک از نظر اعتبار گزارشات بازار را قبضه خواهد کرد. 

مطلب مرتبط: بازاریابی در تیک تاک با تکنیک های کاربردی برای کسب و کارها

اوج گیری دوباره واقعیت افزوده و مجازی

اوج گیری دوباره واقعیت افزوده و مجازی

فناوری های واقعیت افزوده و مجازی نزدیک به یک دهه قبل رونمایی شدند. با این حال در طول چند سال اخیر موج استقبال از آنها به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده است. به طوری که کمتر کسی این روزها حتی سراع خرید یک دوربین واقعیت مجازی می رود. درست در چنین شرایطی است که تیک تاک جانی دوباره به این فناوری ها بخشیده است. 

استفاده از فناوری های بالا برای تولید محتوای هرچه تعاملی تر ایده ای نیست که آدم به راحتی از کنارش عبور کند. این امر برای خیلی از بازاریاب ها به معنای فرصت های طلایی برای تولید محتواست. به طوری که خیلی از برندها از همین حالا شروع به تولید چنین محتوایی کرده اند. 

اگر شما با همین توضیحات اندک مشتاق شروع به کار در تیک تاک هستید، باید بخواهیم پای تان را روی ترمز قرار دهید؛ چراکه تیک تاک در مورد واقعیت مجازی و افزوده هنوز در اول راه است. بنابراین باید کمی بیشتر روی صبر و شکیبایی تان حساب باز کنید. 

جمع بندی نهایی

تاثیر تیک تاک بر روی صنعت بازاریابی

تیک تاک در طول سال های پیش رو همچنان به توسعه سریعش ادامه خواهد داد. این خبر بسیار خوبی برای بازاریاب ها و کسانی است که به یک شبکه اجتماعی با فضایی متفاوت علاقه دارند. در این میان بازاریاب ها خواه ناخواه از شرایط تیک تاک تاثیر می پذیرند. مواردی که در این مقاله مورد بررسی قرار دادیم، تنها بخشی از تاثیر انکارناپذیر تیک تاک بر روی صنعت بازاریابی محسوب می شود. اگر شما هم دوست دارید سهمی در دنیای بازاریابی برای خودتان داشته باشید، باید خیلی زود با این تغییرات کنار بیایید. 

مطلب مرتبط: طراحی استراتژی بازاریابی در تیک تاک

منابع:

https://www.oplause.com

https://www.linkedin.com

https://www.soidea.co

برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/rT5NFWwG
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارنهال انگوروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورخرید بلیط هواپیماخرید لوازم ورزشیکیلید اجاره خانه در تهرانپرده پذیراییلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه