کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال - فرصت امروز

یکشنبه, 17 شهریور 1398 - 16:06

نسل جدید هوش مصنوعی چه مزیت هایی برای بازاریاب ها دارد؟

ما وارد عصر تازه ای در حوزه تبلیغات و بازاریابی شده ایم. اکنون بازاریاب ها بیش از هر زمان دیگری در معرض بمباران اطلاعات مختلف پیرامون مشتریان هستند. از نظر نظری افزایش حجم اطلاعات در دسترس پیرامون مشتریان باید موجب عملکرد بهتر گروه های بازاریابی شود. تولید محتوای جذاب و موردپسند مخاطب اصلی ترین مزیت استفاده از اطلاعات گسترده است. با این حال جریان امور همیشه به شیوه مورد انتظار پیش نمی رود. به طور عمومی، افزایش حجم اطلاعات در دسترس بازاریاب ها به معنای نیازمندی به زمان بیشتر برای بررسی و استفاده از آنهاست. اکنون فرآیند استفاده عملی از اطلاعات کاربردی برای بازاریاب ها به دلیل افزایش حجم کلی شان پیچیدگی-های زیادی یافته است.

مفهوم یادگیری ماشینی یکی از اصطلاحات پرکاربرد در زمینه هوش مصنوعی است. به منظور فهم دقیق این تکنولوژی باید به نحوه فعالیت نسل قدیمی هوش مصنوعی توجه کنیم. بر این اساس نسل نخست هوش مصنوعی با اتکا به بانک اطلاعاتی مشخص در برابر پرسش های معین قادر به پاسخگویی مناسب بود. این امر در بسیاری از موارد موجب ارائه پاسخ های نادرست به مخاطب می شد. در نسل نوین هوش مصنوعی با پیشرفت تکنولوژی امکان ارائه پاسخ ها و عملکرد بهتر فراهم شده است. به این ترتیب هوش مصنوعی دستگاه های هوشمند توانایی یادگیری نکات تازه را یافته است. بدون تردید این امر انقلابی در عرصه اطلاعات محسوب می شود. از نقطه نظر برنامه‎نویسی تحول کنونی موجب کاهش کار برنامه‎نویس ها می شود. بهبود توانایی یادگیری دستگاه های هوشمند به معنای حذف بانک اطلاعاتی گسترده از حافظه آنها و جایگزینی با الگوریتم های تحلیل داده است. امروزه اگر بازاریاب ها به دنبال ایجاد کمپین های دقیق و کاربردی هستند، باید استفاده از نسل جدید هوش مصنوعی را مدنظر قرار دهند. فرآیند یادگیری ماشینی در این میان کار بازاریاب ها را تا حد زیادی کم می کند. البته بخش اصلی تاثیر این فرآیند در زمینه گردآوری داده، تحلیل و ارزیابی وضعیت کمپین ها خواهد بود.

هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال

هنگام معرفی فناوری های جدید اقدام برای هماهنگی با آنها اهمیت بالایی دارد. در زمینه بازاریابی نیز استفاده مناسب از هوش مصنوعی و فرآیند یادگیری ماشینی ضروری خواهد بود. در اینجا به سه کاربرد اساسی هوش مصنوعی در فرآیند بازاریابی اشاره خواهیم کرد.

مطلب مرتبط: کاربردهای جذاب هوش مصنوعی در کسب و کار

1. پوشش دقیق ترندها

در سال 2017 شرکت Ben & Jerry، غول دنیای تولید بستنی، منوی وسیعی از صبحانه های ترکیبی بستنی را معرفی کرد. ترکیب بستنی با میوه های مختلف، انواع شکلات و نوشابه کوکاکولا موجب جلب توجه گسترده علاقه‎مندان به این محصول خوشمزه شد. استراتژی تازه این شرکت با استفاده از عملکرد ساختار هوش مصنوعی در زمینه یادگیری ماشینی صورت گرفته بود. امروزه بسیاری از برندها در زمینه فهم درست از داده های پیرامون مشتریان دچار مشکلات عمده هستند. به همین خاطر Ben & Jerry با استفاده از تکنولوژی یادگیری ماشینی اقدام به تحلیل دقیق و کاربردی داده‎های موجود کرد. تیم بازاریابی این شرکت موفق به فهم یکی از کاربردهای اساسی نسل جدید هوش مصنوعی شد. این کاربرد توانایی ارزیابی وضعیت عمومی یک صنعت در شبکه های اجتماعی بود. هوش مصنوعی با بررسی هشتگ ها، پست ها و ترندهای برتر به خوبی سلیقه مشتریان را ارزیابی می کند. نکته مهم در این میان توانایی فرآیند یادگیری ماشینی در زمینه پیش‏بینی تغییرات سلیقه مشتریان است. این امر فرصت طلایی در اختیار برندها برای واکنش مناسب در قبال سلیقه تازه مشتریان قرار می دهد. برند Ben & Jerry با استفاده از این تکنیک موفق به پیش بینی علاقه مشتریان و واکنش مثبت آنها به تغییرات اعمالی شدند.

امروزه شبکه های اجتماعی برای کسب و کارها اهمیت بالایی دارد. مردم بخش وسیعی از گفت‎وگوهای خود را به شبکه های اجتماعی منتقل کرده اند. به همین خاطر ارزیابی وضعیت سلیقه مشتریان در این محیط اهمیت بالایی دارد. تا پیش از این بازاریاب ها به سختی و در مدت زمان طولانی امکان ارزیابی وضعیت آنلاین مشتریان را داشتند. با این حال اکنون همه چیز فرق کرده است. اگر به دنبال ایجاد ترندهای تازه و جذاب هستید، باید به سرعت اقدام به استفاده از هوش مصنوعی در فرآیند بازاریابی تان کنید.

2. شناسایی افراد تاثیرگذار مناسب

شرکت Ben & Jerry تنها برند فعال در زمینه سرمایه‎گذاری بر روی فناوری هوش مصنوعی نیست. شرکت ژاپنی مزدا و IBM نیز در راستای مدیریت کمپین های بازاریابی‎شان از هوش مصنوعی استفاده می کنند. زمینه اصلی استفاده آنها بهبود فرآیند شناخت افراد تاثیرگذار مناسب است. به این ترتیب نتیجه‎بخشی کمپین این برندها افزایش چشمگیری می یابد.

شرکت مزدا برای رونمایی از خودروی تازه اش در سال 2017 به دنبال یک فرد تاثیرگذار مناسب بود. در صورت اتکا به شیوه های سنتی تیم بازاریابی مزدا هیچ وقت موفق به یافتن فرد موردنظر نمی شد. استفاده از هوش مصنوعی برای تحلیل مطالب مختلف در شبکه های اجتماعی و یافتن فرد تاثیرگذار مناسب نقش انکارناپذیری در موفقیت کمپین مزدا داشت. فرآیند تحلیل هوش مصنوعی به شرکت مزدا افراد تاثیرگذار متعددی را معرفی کرد. عیار اصلی در این میان بررسی میزان علاقه افراد به صنعت خودرو و سطح دانش شان از وضعیت کلی خودروهای مزدا بود. پس از یافتن افراد تاثیرگذار مناسب، برند مزدا خودروهای نسل جدیدش را به آنها داد. این امر با هدف گشت و گذار آنها در شهر و تهیه محتوای جذاب پیرامون محصول تازه مزدا صورت گرفت. به این ترتیب افراد موردنظر پست های هیجان‎انگیزی در مورد خودروی مزدا تهیه و منتشر کردند. هشتگ برند مزدا در طول اجرای این کمپین به طور بی‎سابقه ای در شبکه های اجتماعی داغ شد. همین امر به تنهایی بیانگر تاثیر مثبت هوش مصنوعی بر روی روند بازاریابی برند مزداست.

3. تحلیل هوشمند و سریع کمپین ها

بدون تردید هوش مصنوعی توانایی بالایی در زمینه بهبود عملکرد کمپین ها دارد. نکته مهم در اینجا توجه به تاثیرگذاری هوش مصنوعی و فرآیند یادگیری ماشینی پس از اجرای کمپین هاست. ارزیابی وضعیت و تاثیرگذاری کمپین های بازاریابی اهمیت بسیار بالایی دارد. متاسفانه برخی از برندها با بی‎توجهی به این موضوع در عمل فرصت بهبود کیفیت کمپین های شان را از دست می دهند. در طول چند سال اخیر برند سفورا، فعال در زمینه فروش لوازم آرایشی و بهداشتی، از هوش مصنوعی برای ارزیابی وضعیت کمپین‏ های خود بهره زیادی برده است. تحلیل اطلاعات مربوط به کمپین-های مختلف فرصت شخصی‏سازی گسترده ایمیل های بازاریابی را به سفورا داده است. به این ترتیب نرخ تاثیرگذاری کمپین های بازاریابی ایمیلی این برند افزایش چشمگیری داشته است. بسیاری از برندها برای تحلیل عملکرد کمپین های خود هنوز به نسل قبلی هوش مصنوعی اتکا دارند. این امر موجب نیاز به زمان زیادی برای ساماندهی امور می شود. به این ترتیب در عمل رقبای سنتی سفورا توان رقابت با آن را ندارند.

مطلب مرتبط: راهکارهای زیرکانه بازاریابی دیجیتالی

افزایش نقش یادگیری ماشینی در دنیای بازاریابی

به موازات افزایش حجم اطلاعات در دسترس برندها فرآیند تحلیل آنها اهمیت بالایی خواهد یافت. بدون شک تحلیل حجم بالای اطلاعات از عهده نیروی انسانی خارج است. به همین خاطر استفاده مناسب از هوش مصنوعی اهمیت بالایی خواهد یافت. براساس پیش‎بینی موسسه International Data Corporation تا سال 2022 ارزشی معادل 77.6 میلیارد دلار خواهد یافت. سرمایه‎گذاری به موقع در این زمینه مزیت پیشی گرفتن از رقبا را به همراه خواهد داشت. برندهای بزرگی نظیر مزدا، سفورا و Ben & Jerry به خوبی اهمیت و کاربرد نسل جدید هوش مصنوعی را درک کرده اند. از نظر من سایر بازاریاب ها نیز به زودی اهمیت و تاثیرگذاری نسل جدید هوش مصنوعی را درک خواهند کرد، بنابراین پیش از ورود همه بازاریاب ها به این عرصه از آن نهایت استفاده را ببرید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی