شنبه, ۶ آذر(۹) ۱۴۰۰ / Sat, 27 Nov(11) 2021 /
           
فرصت امروز
توصیه هایی برای ارتقای امنیت سایبری

مسئله حفظ امنیت سایبری در کسب و کارهای کوچک

4 ماه پیش ( 1400/4/9 )
مترجم : علی ‌آل ‌علی  

حفظ امنیت کسب و کار در عصر کنونی وارد بعد تازه ای شده است. اکنون بسیاری از مشکلات امنیتی برای کسب و کارها در دنیای آنلاین صورت می گیرد. این امر مشکلات بسیار زیادی برای کسب و کارها به همراه داشته است. بسیاری از مردم هنوز اطلاعات کافی در مورد امنیت سایبری ندارند. همین نکته موجب سودجویی برخی از هکرها می شود. مسئله در دنیای کسب و کار بسیار پیچیده‏ تر از این حرف هاست. گاهی اوقات کسب و کارهای بزرگ چندین میلیون دلار به دلیل سرقت یا حملات سایبری از دست می دهند. متاسفانه بسیاری از صاحبان کسب و کارهای کوچک هیچ نگرانی نسبت به حملات سایبری به کسب و کارشان ندارند. دلیل این امر ارزیابی شرایط کسب و کارشان به طور غیرجذاب برای هکرهاست.

امروزه هکرها به هر کسب و کاری حمله سایبری می کنند. در این میان کسب و کارهای کوچک به دلیل سطح پایین تر رعایت نکات امنیتی طعمه های ساده تری محسوب می‏ شوند. بنابراین فکر اینکه هکرها به دنبال کسب و کار شما نیستند، یک ایده عجیب و باورنکردنی خواهد بود. 

توصیه هایی برای ارتقای امنیت سایبری در کسب و کارهای کوچک

کسب و کارهای کوچک دست مانند برندهای بزرگ در معرض حملات سایبری قرار دارند. نکته مهم در این میان تلاش برای افزایش سطح امنیت سایبری برند و همچنین رعایت نکات ایمنی از سوی تمام اعضای برند است. هدف اصلی در این مقاله فراهم سازی راهنمایی جامع و کاربردی برای صاحبان کسب و کارهای کوچک است. این امر به شما امکان تاثیرگذاری بر روی وضعیت کسب و کارتان و بهبود شرایط امنیت سایبری اش را می ‏دهد. در ادامه برخی از مهمترین نکات و توصیه ها در این رابطه را مرور خواهیم کرد. 

مطلب مرتبط: چگونه امنیت سایبری کسب و کارهای کوچک را ارتقا دهیم؟

اندازه کسب و کار در حملات سایبری مهم نیست

شاید بسیاری از مردم فکر کنند فقط برندهای بزرگ مدنظر هکرها قرار می گیرند. این امر یک ایده بسیار ساده است. براساس گزارش موسسه Small Biz Genius، امروزه کسب و کارهای کوچک حتی بیشتر از برندهای بزرگ در معرض سودجویی هکرها قرار دارند. همانطور که در مقدمه گفتیم، کسب و کارهای کوچک اغلب اوقات سطح ایمنی بسیار پایین تری از نقطه نظر امنیت سایبری دارند. این امر مشکلات چنین کسب و کارهایی را به طور قابل ملاحظه ای افزایش می ‏دهد. براساس گزارش انجمن کسب و کارهای کوچک در 

ایالات متحده، در سال 2018 نزدیک به 50 درصد از قربانیان حملات سایبری را کسب و کارهای کوچک تشکیل داده اند. معنای این امر کاملا روشن است: کسب و کارهای کوچک طعمه های بهتری برای هکرها هستند. 

برخی از کارآفرینان با گمان اینکه کسب و کارشان برای هکرها جذاب نیست، به کلی بی خیال نکات ایمنی می‏ شوند. اگر شما خودتان را به جای یک هکر قرار دهید، مشاهده یک کسب و کار کوچک و دارای ضریب امنیت سایبری پایین چه احساسی در شما ایجاد می کند؟ این امر باید به طور قابل ملاحظه ای مدنظر کارآفرینان جوان صاحبان کسب و کارهای کوچک باشد. 

پیگیری امور مربوط به سودجویی سایبری یا سرقت اطلاعات اغلب اوقات از سوی کسب و کارهای کوچک بسیار دیر صورت می گیرد. این امر نه فقط به دلیل شوک اولیه ماجرا، بلکه آگاهی اندک در رابطه با شرایط پیگیری سودجویی سایبری است. همچنین مطبوعات و رسانه ها توجه کمتری به ماجرای حملات سایبری به کسب و کارهای کوچک نشان می دهند. این امر نوعی حاشیه امن برای هکرها ایجاد می کند. بنابراین شما بدون در نظر گرفتن اندازه و وسعت کسب و کارتان باید در تلاش برای رعایت نکات امنیت سایبری باشید در غیر این صورت دردسرهای زیادی در انتظارتان خواهد بود. 

سرمایه گذاری بر روی ابزارهای استاندارد ارزیابی امنیت 

ارزیابی امنیت سایبری برند کار ساده ای نیست. بسیاری از برندها براساس تجربه شخصی یا توصیه های کارمندان این بخش را مدیریت می کنند. چنین امری ضریب امنیت کسب و کارتان را به طور قابل ملاحظه ای تحت تاثیر قرار می ‏دهد. بسیاری از برندهایی که مورد حمله سایبری قرار گرفته اند، در عمل از توصیه های ساده و تجربه خودشان بهره برده اند. این امر مشکلات بسیار زیادی برای شما به همراه خواهد داشت. 

استفاده از معیارهای درست برای ارزیابی وضعیت امنیت سایبری برند امر بسیار مهمی است. برخی از کسب و کارها در این میان به سراغ موسسه های نه چندان حرفه ای و معیارهای عجیب و غریب می روند. مهمترین مسئله در این میان اعتماد کردن به موسسه های حرفه ای و همچنین استفاده از معیارهای آزمون شده است. فقط در این صورت کسب و کار شما در حاشیه امن قرار خواهد گرفت، در غیر این صورت باید به طور مداوم نگران وضعیت امنیت سایبری برندتان باشید. 

بدون تردید شما در ابتدای مسیرتان مشکلات بسیار زیادی برای آشنایی با معیارهای امنیت سایبری خواهید داشت. این امر یک مسئله کاملا طبیعی محسوب می شود. نکته مهم در این میان تلاش برای بهبود وضعیت براساس کسب تجربه و همکاری با موسسه های معتبر است. 

خوشبختانه امروزه دوره‏ های بسیار حرفه ای برای صاحبان کسب و کار در زمینه امنیت سایبری برگزار می شود. بنابراین حضور در برخی از دوره‏ های موردنظر ایده چندان بدی نخواهد بود. این امر شما را با اصول مدیریت فضای سایبری برندتان آشنا خواهد کرد. همچنین فرآیند ذخیره سازی اطلاعات به طور درست در فضای آنلاین را نیز به شما یاد می ‏دهد. 

استفاده از پراکسی های امن و شخصی برای شبکه اطلاعات درون شرکت مهمترین نکته برای قطع دسترسی احتمالی هکرها به اطلاعات تان است. این امر بخش قابل ملاحظه ای از وضعیت شما را بهبود می بخشد. اغلب اوقات مشکل اصلی در زمینه حملات سایبری به دلیل استفاده کسب و کارها از هاست های عمومی برای بارگذاری اطلاعات شان روی می ‏دهد. در این شرایط حتی رمزهای عبور بسیار قدرتمند نیز به کمک شما نخواهد آمد. 

آموزش اعضای شرکت درباره تهدیدات سایبری

توصیه هایی برای ارتقای امنیت سایبری در کسب و کارهای کوچک

همانطور که شما امکان شرکت در دوره‏ های آموزشی درباره حملات سایبری را دارید، باید درباره کارمندان تان نیز چنین شیوه ای را پیش بگیرید، در غیر این صورت وضعیت تان به هیچ وجه تعریفی نخواهد داشت. شاید شما مدیر بسیار نمونه ای باشید، اما در صورتی که کارمندان تان اصول امنیت سایبری را به خوبی یاد نگرفته باشند، شانسی برای مقابله با حملات هکرها نخواهید داشت. 

مطلب مرتبط: چگونه جلوی حملات سایبری به کسب و کارمان را بگیریم؟

بسیاری از کارآفرینان خودشان دارای اطلاعات لازم برای مقابله با حملات سایبری نیستند. این امر مشکلات بسیار زیادی برای برندها به همراه خواهد داشت. اگر شما فرصت کافی برای آموزش کارمندان به طور شخصی را ندارید، باید از موسسه های معتبر کمک بگیرید، در غیر این صورت هیچ شانسی برای تامین امنیت سایبری برندتان نخواهید داشت. 

خوشبختانه امروزه موسسه های بسیار زیادی برای ارائه کمک به کسب و کارها وجود دارد. بنابراین شما فقط با یک تماس این امکان را دارید. نکته مهم در این میان مشخص کردن انتظارات تان از دوره آموزشی موردنظر است، در غیر این صورت شاید نتیجه نهایی با آنچه شما در ذهن ‏تان داشتید، زمین تا آسمان متفاوت باشد. چنین امری به سختی در عمل قابل جبران خواهد بود. بنابراین شما باید حواس تان را به طور کامل جمع کنید. 

یکی از مهمترین حوزه های آموزشی کارمندان مربوط به بدافزارهاست. یکی از شیوه های رایج ایجاد اخلال در فعالیت آنلاین یک برند واردکردن بدافزار به سیستم های آن است. این امر از طریق ارسال ایمیل‏ های ناشناس و فایل های مخرب صورت می گیرد. بنابراین باید به تمام کارمندان تان یاد دهید که فایل های ناشناس را دست کم بر روی سیستم های شرکت باز نکنند. این امر احتمال وجود بدافزارهای پیشرفته را به همراه دارد. 

وقتی یکی از سیستم های شرکت به بدافزار آلوده شود، به سرعت تمام شرکت درگیر این مشکل می شود. بنابراین شما در نهایت با کوهی از مشکلات تنها خواهید ماند. اگر شما خیلی خوش شانس باشید، روند پاکسازی سیستم های شرکت دست کم چند روز طول می‏ کشد. معنای این نکته تعطیلی اجباری کسب و کارتان برای چند روز است. این امر در شرایط کنونی بازار و سطح بالای رقابت میان برندها به معنای کنار رفتن تان از عرصه کسب و کار خواهد بود. 

مسئله سیستم های شخصی کارمندان

شما به عنوان یک کسب و کار کوچک باید در پی راهکارهای ارزان و کم هزینه برای تامین امنیت سایبری برندتان باشید. بدون تردید هر برندی امکان تامین امنیت سایبری اش با کلی هزینه بالا را دارد. نکته مهم در این میان تلاش برای حل و فصل مشکلات با هزینه پایین است. چنین امری شما را در حاشیه امن قرار می ‏دهد. 

بسیاری از برندها در محیط کار اجازه استفاده از سیستم های شخصی کارمندان را می دهند. این امر هزینه تهیه سیستم های مختلف برای کارمندان را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می ‏دهد. اگر شما هم از چنین ایده ای برای کاهش هزینه های برندتان استفاده می کنید، باید به ماجرا طور دیگری نگاه کنید. امروزه بسیاری از برندها با استفاده از سیستم های شخصی کارمندان در عمل سطح امنیت سایبری شان پایین می آید. 

کارمندان در سیستم های شخصی شان انواع اطلاعات و همچنین ایمیل‏ های ناآشنا را باز می کنند. این امر به معنای امکان نفوذ هکرها به فضای سایبری برندتان به سادگی هرچه بیشتر است. شاید این امر از نظر شما یک ایراد جبران ناپذیر باشد، اما خوشبختانه راهکارهایی برای آن وجود دارد. 

اگر شما کارمندان تان را به سوی رعایت نکات ایمنی در تمام اوقات حضورشان در فضای آنلاین دعوت نمایید، مشکلات تان تا حد زیادی رفع می شود. مسئله اساسی در این میان ناتوانی بسیاری از برندها برای توجیه کارمندان شان برای اجرای این امر است. چنین مشکلی به سادگی تمام کارمندان را دربر می گیرد. 

هرچه ارتباط شما با کارمندان تان نزدیک تر باشد، شانس بالاتری برای ترغیب شان به سوی رعایت نکات امنیت سایبری در تمام ساعات روز خواهید داشت. استفاده از یک کارشناس امنیت سایبری برای توجیه کارمندان نیز ایده مناسب دیگری محسوب می شود. شما با چنین کاری به سادگی هرچه تمام تر امکان تاثیرگذاری و تعامل با کارمندان تان برای کاهش ریسک های سایبری را خواهید داشت. 

تمرین های امنیت سایبری برای کارمندان

تمام اعضای یک شرکت در فرآیند امنیت سایبری آن موسسه سهم دارند. این امر باید به طور عمومی اعلام شود، در غیر این صورت شاید برخی از کارمندان نسبت به نقش شان آگاهی لازم را نداشته باشند. اغلب اوقات هکرها از جایی در سیستم های شرکت رخنه می کنند که کمترین احتمالش می رود. درست به همین خاطر تمام اعضای شرکت باید به خوبی از وضعیت دشوار در زمینه امنیت سایبری اطلاع داشته باشند. 

اگر کارمندان شما به خوبی نکات مربوط به امنیت سایبری را رعایت نمایند، شانس هکرها برای نفود به اطلاعات تان یا سودجویی به حداقل می رسد. یکی از راهکارهای مناسب در این میان برای ارزیابی میزان آمادگی کارمندان شرکت طراحی برخی از تمرین های کاربردی است. 

چنین تمرین هایی به کارمندان نکات اساسی در زمینه امنیت سایبری را یاد می ‏دهد. بنابراین شما دیگر نیازی برای یادآوری دوباره نکات به آنها نخواهید داشت.

برخی از موسسه ها در طول سال های اخیر تمرین های آنلاین برای برندها در زمینه امنیت سایبری طراحی کرده اند. این امر شامل شرکت کارمندان در یک دوره مجازی و ارزیابی میزان آمادگی و اطلاعات شان در زمینه امنیت سایبری است. چنین تمرین هایی به منزله آماده‎سازی کسب و کار شما برای مقابله با شرایط نامساعد و حملات احتمالی خواهد بود. 

مطلب مرتبط: امنیت سایبری مهم ترین مولفه کسب و کارهای اینترنتی

طراحی استراتژی و سیاست امنیت سایبری

توصیه هایی برای ارتقای امنیت سایبری در کسب و کارهای کوچک

استراتژی امنیت سایبری یکی از مهمترین نکات برای تامین شرایط مناسب برای برندهاست. این امر به طور ویژه‏ ای برای کسب و کارهای کوچک دارای اهمیت است. اغلب اوقات کارمندان در شرایطی که تصمیم گیری برای شان سخت می شود، اشتباهات سایبری انجام می دهند. 

این امر شرایط دشواری، نه فقط برای کارمندان، بلکه تمام اعضای شرکت ایجاد می کند. اگر شما در این میان استراتژی مشخصی برای شرایط گوناگون تهدید سایبری داشته باشید، شرایط‎تان به طور قابل ملاحظه ای بهبود خواهد یافت. 

متاسفانه اغلب برندها فقط به دنبال پیشگیری از حملات سایبری هستند. این امر نکته بسیار مهمی محسوب می شود، اما کافی نیست. اگر به هر دلیلی کسب و کار شما با مشکل امنیتی رو به رو شد، واکنش شان چه خواهد بود؟ اگر شما هیچ برنامه ای برای ساماندهی شرایط موردنظر نداشته باشید، اوضاع به شدت به هم ریخته می شود. 

طراحی سیاست مشخص برای امنیت سایبری به معنای توجه به مرحله پس از حمله است. این امر برای شرکت شما اهمیت فوق العاده ای دارد. اگر شما یا کارمندان تان در این وضعیت اشتباه بزرگتری را انجام دهید، دیگر هیچ شانسی برای نجات کسب و کارتان نخواهید داشت. بنابراین باید مرحله پس از حمله هکرها را نیز برنامه ریزی نمایید.

مهمترین نکته در این میان حفظ خونسردی است. شما مورد حمله هکرها قرار گرفته اید، اما لازم نیست اقدامی اشتباه یا احساسی را انجام دهید. اگر هیچ برنامه یا ایده ای برای مدیریت اوضاع ندارید، هرچه سریع تر با یک موسسه امنیت سایبری تماس بگیرید. بدون تردید مقابله با هکرها در حوزه تخصص هیچ کارآفرینی نیست. بنابراین کمک گرفتن از کارشناس های خبره در این وضعیت حیاتی خواهد بود. 

ایجاد تیم امنیت سایبری

بدون تردید کسب و کارهای کوچک از نظر سطح بودجه در دسترس شرایط بسیار دشواری دارند. این امر برای بسیاری از برندها به معنای کنار آمدن با بودجه اندک و امکانات پایین تر از حد معمول است. توصیه ما در این بخش در صورتی که شما بودجه مناسبی داشته باشید، کاربردی است. تشکیل یک تیم امنیت سایبری در حفظ امنیت آنلاین برندتان نقش بسیار مهمی دارد. شاید این امر از نقطه نظر مالی بار به نسبت سنگینی روی دوش شما باشد، اما در عوض کسب و کارتان را برای همیشه بیمه خواهد کرد. 

امروزه برخی از برندهای بزرگ حتی با تیم های حرفه ای هم مورد حمله سایبری قرار می گیرند. نکته مهم در این میان نیاز به استفاده از بدافزارها و شیوه های بسیار پیچیده برای حمله سایبری به برندهای دارای تیم امنیت سایبری است. با این حساب کمتر هکری به دنبال کسب و کار کوچک شما با یک تیم حرفه ای امنیت سایبری خواهد آمد. 

تعیین سطح دسترسی و نیاز کاربران به اطلاعات شرکت

اطلاعات شرکت در برخی از موارد بسیار مهم و حیاتی است. اگر برخی از کارمندان به اطلاعات موردنظر نیاز دارند، باید فقط به آنها دسترسی لازم را بدهید، در غیر این صورت اطلاعات ارزشمند کسب و کارتان در دسترس همگان قرار می گیرد. این امر به معنای بروز مشکلات امنیتی و حفره های مناسب برای نفوذ هکرها خواهد بود. 

اگر برخی از کارمندان شما نیازی به دسترسی به بانک اطلاعات برند ندارند، نباید بی جهت به آنها دسترسی بدهید. هرگونه اشتباهی در رابطه با اطلاعات محرمانه برند دردسرهای عمده ای را در ادامه به همراه خواهد داشت. بنابراین بهترین کار در این میان پیشگیری از دسترسی کارمندان عادی به چنین اطلاعاتی است. 

مطلب مرتبط: امنیت سایبری و امنیت فناوری اطلاعات

اگر شما در صورت امکان دسترسی به اطلاعات اساسی و مهم شرکت را محدود به زمان حضور کارمندان نمایید، امکان حمله سایبری به طور قابل ملاحظه ای کاهش خواهد یافت. این امر به معنای امکان پیشگیری هرچه بیشتر از حملات جانبی است. 

امروزه سطح حملات سایبری به کسب و کارهای کوچک به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است. این امر موجب توسعه موسسه های امنیت سایبری نیز شده است، اما بسیاری از شرکت های کوچک و خُرد توانایی مالی برای همکاری با آنها را ندارند. درست به همین خاطر رعایت نکات مورد بحث در این مقاله اهمیت روزافزونی پیدا کرده است. 

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/roResGn8
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه