یکشنبه, ۸ خرداد(۳) ۱۴۰۱ / Sun, 29 May(5) 2022 /
           
فرصت امروز
بررسی تکنیک های بازاریابی برای نسل متفاوت مشتریان

بازاریابی برای نسل Z و دردسرهای آن

9 ماه پیش ( 1400/5/28 )
نویسنده : کاترین کیم   مترجم : علی ‌آل ‌علی  

بازاریابی برای نسل جوان یا به عبارت دقیق تر نسل Z برای برخی از برندها بیش از اندازه سخت و حتی ترسناک است. شهرت این نسل در میان بازاریاب ها به عنوان گروه سنی که تفاوت چشمگیری با نسل های قبلی دارند، رواج پیدا کرده است. شاید بازاریابی برای این گروه سنی تا همین چند سال پیش امر مهمی نبود، اما با ورود آنها به حوزه کسب و کار و کسب درآمدهای مناسب دیگر چنین امکانی وجود ندارد. امروزه بازاریاب ها باید توجه ویژه ای به مشتریان این نسل نمایند، در غیر این صورت شاید حسابی از رقبای شان در بازار عقب بمانند. 

آیا واقعا مشتریان نسل Z اینقدر که بازاریاب ها فکر می کنند، ترسناک هستند؟ نکته مهم در این میان اجرای نمونه های موفق در حوزه بازاریابی برای این نسل است. با این حساب اگر برندهای دیگر در زمینه بازاریابی برای این نسل موفق بوده اند، هیچ دلیلی برای عدم کامیابی شما وجود ندارد. 

بازاریابی برای نسل Z

مهمترین مسئله در زمینه بازاریابی برای نسل Z تمایل برندها و بازاریاب های شان برای فاصله گرفتن از الگوهای قدیمی است. شما دیگر با الگوهای قدیمی امکان جلب نظر مشتریان تازه را ندارید. چنین امری باید برای شما زنگ خطر مهمی باشد. 

هدف اصلی در این مقاله بررسی موضوع جلب نظر مشتریان نسل Z به برندها و از همه مهمتر بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مشتریان این نسل است. چنین امری به شما برای تاثیرگذاری بر روی این مشتریان سختگیر کمک شایانی خواهد کرد. در ادامه برخی از مهمترین نکات در زمینه بازاریابی برای مشتریان نسل Z را مورد بررسی قرار خواهیم داد. 

تاکید بر محتوای بصری چشم نواز

بازاریابی برای نسل Z

نسل Z بیش از هر نوع محتوای دیگری به فرمت بصری توجه دارد. با این حساب اگر شما هنوز بر روی محتوای متنی تاکید دارید، باید جهت گیری تان را به طور کامل تغییر دهید. امروزه بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان در تلاش برای استفاده از تنوع محتوایی بالایی هستند. این امر در مورد نسل Z به هیچ وجه مصداق ندارد. این نسل بیش از هر محتوای دیگری به فرمت بصری توجه دارد. بنابراین شما باید به طور انحصاری بر روی این حوزه سرمایه گذاری نمایید.

مطلب مرتبط: توسعه کسب و کار و مسئله تفاوت های نسل Z با دیگر مشتریان

اینکه شما یک محتوای بصری برای مخاطب هدف تان طراحی کنید، پایان ماجرا نیست. محتوای بصری شما باید جذابیت قابل ملاحظه ای هم برای مخاطب هدف داشته باشد. نسل جوان بیش از هر نکته ای در مورد محتوای بصری به چشم نوازی اش دقت می‏ کند. بنابراین اگر شما در محتوای تان از جلوه های زیبایی استفاده نمایید، شانس بسیار زیادی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان خواهید داشت. 

شاید شما به تهیه محتوای بازاریابی طولانی عادت کرده باشید، اما نسل جوان هرگز از چنین ایده هایی استقبال نخواهد کرد. بنابراین شما باید محتوای بازاریابی تان را به کوتاه ترین شکل ممکن در اختیار مخاطب هدف قرار دهید، در غیر این صورت شاید بازخوردهای به شدت منفی به سوی برندتان روانه شود. 

بهترین مثال برای بازاریابی بصری با هدف تاثیرگذاری بر روی مخاطب نسل Z مربوط به ویدئوهای کوتاه در تیک تاک است. چنین ویدئوهایی به خوبی سلیقه مشتریان این نسل را نشان می دهد. بر این اساس ویدئوهای شما باید کوتاه و در عین حال دارای ایده ای به روز باشد. اینطوری امکان جلب نظر مخاطب نسل جوان به ساده ترین شکل ممکن را خواهید داشت. 

شانس آزمایی با محتوای تعاملی

بازاریابی برای نسل Z

هیچ چیز به اندازه گفت وگوی مستقیم با مشتریان به برندها برای پیدا کردن ایده های تازه کمک نمی‏ کند. امروزه بسیاری از برندها در عمل برای اجرای این شیوه تردیدهای جدی دارند. این امر شما را بدل به یک برند کلیشه ای از نظر مشتریان نسل Z می‏ کند. اگر شما در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی این دسته از مشتریان هستید، باید به بهترین شکل ممکن در تلاش برای نظرخواهی از آنها باشید. 

امروزه نظرخواهی مستقیم از مشتریان ایده چندان بدی نیست. مهمترین مسئله تلاش برای پیدا کردن راهکار درست در این میان است. بسیاری از برندها به این نکته مهم توجه لازم را نشان نمی دهند. درست به همین خاطر همیشه شانس بسیار اندکی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان دارند. 

شانس آزمایی با محتوای تعاملی یکی از راهکارهای مناسب برای آگاهی از سلیقه مشتریان است. امروزه بسیاری از برندها در زمینه تولید محتوا برای نسل Z تمایلی به اتکا بر شانس و بخت و اقبال ندارند. بنابراین تولید محتوای تعاملی با هدف شناسایی هرچه دقیق تر سلیقه این دسته از مشتریان ایده بسیار خوبی خواهد بود. 

هدف از تولید محتوای تعاملی جلب نظر مشتریان و دریافت بازخوردشان به بهترین شکل ممکن است. شما در این میان باید از هر کاری برای جلب تعامل مشتریان استفاده نمایید. یادتان باشد که اطلاعات حاصل از بازخورد چنین مشتریانی مهمترین منبع شما برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان خواهد بود. اگر شما به این نکته مهم توجه لازم را نشان ندهید، شانس چندانی برای جلب نظر مشتریان در این رده سنی نخواهید داشت. 

یکی از مثال های ساده برای جلب تعامل مشتریان نسل Z استفاده از بخش نظرسنجی در توییتر است. این امر به ساده ترین شکل ممکن تعامل مشتریان این نسل را جلب خواهد کرد. بنابراین شما در عمل مشکلات زیادی برای آگاهی از سلیقه آنها نخواهید داشت. 

نکته جالب درباره تولید محتوای تعاملی امکان استفاده از آن در قالب استوری های اینستاگرام است. این امر به کاربران فرصت تعامل با برند شما به ساده ترین و سریع ترین شکل ممکن را می دهد. بنابراین شما در عمل مشکلات زیادی برای برندتان در این حوزه ایجاد نمی کنید. 

مطلب مرتبط: از مشتریان نسل Z چه می دانیم؟

ایجاد فوریت و ترس از دست دادن فرصت در مشتریان

بازاریابی برای نسل Z

مشتریان نسل Z دارای تمایزهای بسیار زیادی در مقایسه با دیگر گروه های سنی هستند. با این حال همینکه آنها گروهی از مشتریان در بازار هستند، یعنی برخی از ویژگی های شان با دیگران هماهنگی دارد. بنابراین همه ایده های بازاریابی رایج در مورد آنها فاقد کارایی نیست. 

یکی از نکات مهم در این میان تلاش برای استفاده از ایجاد فوریت یا ترس از دست دادن فرصت در چنین مشتری است. این امر شاید در نگاه نخست بسیار ساده به نظر برسد، اما سطح بالایی از تاثیرگذاری بر روی چنین مشتریانی را به همراه دارد. با این حساب شما به ساده ترین شکل ممکن امکان بازاریابی برای مشتریان این گروه سنی را خواهید داشت. 

ایجاد ترس از دست دادن فرصت باید به یک رویداد یا شانس بسیار مهم در رابطه با برند شما اشاره داشته باشد. در اینجا پای شناخت درست از مشتریان نسل جوان به بحث باز می شود. اگر شما شناخت درستی از چنین مشتریانی نداشته باشید، به سختی فرصتی برای تاثیرگذاری بر روی آنها پیدا خواهید کرد. اغلب اوقات چنین امری به معنای عدم تمایل مشتریان برای استفاده از رویداد یا تخفیف ویژه برند شما خواهد بود. با این حساب دیگر خبری از ایجاد فوریت در این میان نخواهد بود. 

اگر شما دارای شناخت درستی از مشتریان نسل Z هستید، به سادگی هرچه تمام تر امکان آزمایش شانس تان برای تاثیرگذاری بر روی آنها را دارید. این امر شامل تلاش برای توسعه یک رویداد یا جشنواره تخفیف مهم است. مهمترین مسئله در این میان ایجاد محدودیت زمانی برای طرح موردنظر است. این امر موجب ایجاد نوعی احساس فوریت و ترس از دست دادن فرصت در مشتریان نسل Z می شود. اینطوری شما فرصت تاثیرگذاری بر روی این دسته از مشتریان را به سادگی هرچه تمام تر به دست می آورید. 

برخی از رویدادها در دنیای کسب و کار برای مشتریان نسل Z به اندازه کافی جذاب نیست. شما باید شناخت درستی از جذابیت رویدادها برای مشتریان این نسل داشته باشید، در غیر این صورت شاید هرگز فرصت تاثیرگذاری بر روی آنها را پیدا نکنید. اگر شما در بخش نظرخواهی از چنین مشتریانی عملکرد خوبی از خودتان نشان داده باشید، به احتمال زیاد در این بخش دچار مشکل نخواهید شد. 

استفاده درست از تگ ها

بازاریابی برای نسل Z

تگ کردن کاربران و دیگر برندها در محتوای تولیدی برند امر تازه ای نیست. نکته مهم در این بین استفاده درست از آن است. اگر شما بدون هرگونه هدفی اقدام به تگ کردن مخاطب هدف تان نمایید، شاید در یک لحظه توجه وی را جلب کنید، اما ماهیت این امر به شدت زودگذر خواهد بود. بنابراین در عمل خبری از تاثیرگذاری پایدار بر روی مشتریان نخواهد بود. 

مطلب مرتبط: بازاریابی در شبکه های اجتماعی برای نسل جوان

امروزه اغلب برندها برای تگ کردن حساب های کاربری دیگر در محتوای شان استراتژی دقیقی را پیش می گیرند. این امر شامل هدف گذاری بر روی اکانت های دارای شهرت نسبی است. شاید فرد موردنظر شما یک اینفلوئنسر به معنای دقیق کلمه نباشد، اما همینکه شماری از مشتریان تان وی را به خوبی بشناسند، برای شما کافی خواهد بود. 

تگ کردن دیگران در پست های بازاریابی امکان جلب نظر گسترده کاربران را دارد. این امر باید به طور قابل ملاحظه ای از سوی شما مدنظر قرار گیرد، در غیر این صورت شاید در میانه راه بازاریابی تان دیگر هیچ مشتری نسل جوانی به سوی برندتان جذب نشود. 

تگ کردن دیگران باید براساس کسب رضایت از آنها صورت گیرد. یکی از ساده ترین ایده ها در این میان بازنشر محتوای کاربران عادی درباره محصولات یا کیفیت خدمات برندتان است. در دنیایی که کیفیت خدمات برندها یکی از مسائل مهم برای مشتریان است، مانور دادن بر روی این حوزه اعتبار زیادی برای شما به همراه خواهد داشت. این امر از نقطه نظر مشتریان نسل جوان نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. بنابراین باید همیشه آن را مدنظر قرار دهید. 

نمایش حس شوخ طبعی برند

بازاریابی برای نسل Z

مشتریان نسل Z از شوخ طبعی در فضای کسب و کار استقبال می کنند. درست به همین خاطر اغلب محیط های کاری با حضور آنها حس و حال شوخی و سرگرمی به خودش می گیرد. اگر شما به دنبال بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مشتریان این نسل هستید، باید همیشه به دنبال استفاده از فرصت های مناسب به منظور نمایش حس شوخ طبعی برندتان باشید، در غیر این صورت هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان برندتان نخواهید داشت. 

مشتریان نسل Z به طور قابل ملاحظه ای از فضاهای جدی در عرصه کسب و کار فراری هستند. با این حساب شما باید شانس تان را با استفاده درست از شوخی و سرگرمی به منظور تاثیرگذاری بر روی آنها امتحان نمایید، در غیر این صورت دیگر برندها به سرعت مشتریان موردنظر شما را به خودشان جلب خواهند کرد. 

اگر شما برای ترویج احساس شوخ طبعی از سوی برندتان با مشکلات زیادی رو به رو هستید، باید نسبت به استفاده از کمک های حرفه ای اقدام نمایید. این امر شما را به بهترین وجه در فهرست برندهای محبوب مشتریان جای می دهد. 

امروزه افراد بسیار زیادی در حوزه طنزپردازی فعالیت دارند. شما باید برخی از این افراد را برای مدیریت اکانت های رسمی برندتان در شبکه های اجتماعی مدنظر قرار دهید. چنین همکاری برندتان را به طور قابل ملاحظه ای در بازار جا می اندازند. بنابراین مشتریان نسل جوان دیگر امکان نادیده گرفتن تان را نخواهند داشت. 

گاهی اوقات تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان با طنز به مرزهای باریکی منتهی می شود. مهمترین مسئله در این میان تلاش برای احترام به نظرات مختلف است، در غیر این صورت شاید شما واکنش های بسیار تندی از سوی مشتریان دریافت نمایید. این امر شما را به بدترین شکل ممکن در کانون حملات مشتریان نسل Z قرار می دهد. یکی از نکات مهم درباره مشتریان این نسل نیز عدم فراموشی شهرت منفی برندها در کوتاه مدت است. بنابراین داستان شما و مشتریان این نسل به طور قابل ملاحظه ای گره خواهد خورد. 

پاسخگویی به فالوورها در زمان مناسب

بازاریابی برای نسل Z

اگر شما به اندازه کافی برای جلب نظر برخی از مشتریان نسل جوان در شبکه های اجتماعی خوش شانس هستید، باید به طور ویژه ای نسبت به سوالات شان توجه نشان دهید. امروزه مشتریان نسل Z در صورت طرح سوال از برخی برندها انتظار دریافت پاسخ مناسب در کوتاه ترین زمان ممکن را دارند. با این حساب اگر شما روز بعد به سوالات آنها جواب دهید، هرگز شانسی برای تاثیرگذاری بر روی آنها پیدا نخواهید کرد. 

مطلب مرتبط: چالش های بازاریابی برای نسل جوان

اختصاص یک تیم مشخص برای مدیریت حوزه مربوط به نظرات فالوورها و مشتریان در شبکه های اجتماعی اقدام بسیار مهمی خواهد بود. شما همچنین امکان استفاده از فناوری هوش مصنوعی برای ارائه برخی از پاسخ ها در کمترین زمان ممکن را نیز خواهید داشت. این امر شما را به طور قابل ملاحظه ای در کانون توجه مشتریان قرار می دهد. 

تاکید بر روی ارزش های برند

بازاریابی برای نسل Z

مشتریان نسل Z برندهای وفادار با ارزش های شان را ستایش می کنند. بنابراین اگر شما ارزش های مهمی در عرصه کسب و کار دارید، باید همیشه آنها را به بهترین شکل ممکن در کانون توجه مشتریان قرار دهید. این امر موجب ایجاد نوعی پیوند عمیق میان شما و مشتریان تان می شود. 

نکته مهم درباره مشتریان نسل Z تمایل شان برای پیوند عمیق با یک برند است. بنابراین اگر شما پیش نیازهای این امر را فراهم نمایید، این دسته از مشتریان را بدل به خریداران وفادار برندتان خواهید کرد. این امر یعنی شما در بازه های زمانی مختلف بخش مهمی از سودتان را تضمین خواهید کرد. 

ارزش هایی مثل حفاظت از محیط زیست به طور عمده ای مدنظر مشتریان نسل Z قرار دارد. این امر به شما برای تاثیرگذاری مناسب بر روی چنین مشتریانی کمک شایانی خواهد کرد. با این حساب شما دردسرهای زیادی برای تاثیرگذاری بر روی چنین مشتریانی نخواهید داشت، البته به شرط اینکه فعالیت های زیست محیطی اثرگذاری داشته باشید. 

مطلب مرتبط: نکات طلایی بازاریابی برای نسل جوان

استقبال از نظرات و بازخوردهای مشتریان

بازاریابی برای نسل Z

مشتریان نسل Z تمایلی برای ارائه بازخورد نسبت به برندها ندارند. این امر تعامل با آنها را برای هر بازاریابی دشوار خواهد کرد. بنابراین شما باید به بهترین شکل ممکن در تلاش برای تغییر این روند باشید. اگر مشتریان نسل جوان علاقه بالایی به برند شما داشته باشند، به طور محدود اقدام به ارائه بازخورد به شما خواهند کرد. این امر برای کسب و کار شما به شدت ارزشمند خواهد بود. بنابراین باید به بهترین شکل ممکن قدر آن را بدانید. 

استقبال از نظرات مشتریان در عرصه کسب و کار باید نمود مشخصی در فعالیت شما داشته باشد، در غیر این صورت مشتریان نسبت به عملکرد شما دلسرد خواهند شد. بنابراین همیشه این نکته مهم را مدنظر داشته باشید. امروزه برخی از برندهای بزرگ در تعامل با مشتریان نسل جوان همیشه به نظرات و بازخوردهای شان برای اصلاح روندهای اساسی در کسب و کارشان توجه دارند. همین امر موجب محبوبیت روزافزون برخی از برندها برای مشتریان این نسل شده است. 

حضور در کنار مشتریان نسل Z

بازاریابی برای نسل Z

شما باید دقیقا در کنار مشتریان نسل Z باشید، در غیر این صورت این دسته از مشتریان هرگز برند شما را نخواهند دید. این امر یکی از مشکلات کلاسیک برای برندها محسوب می شود. امروزه مشتریان نسل Z بیشتر از هر جای دیگری در شبکه های اجتماعی حضور دارند. 

در این میان پلتفرم هایی مثل اینستاگرام و تیک تاک بیش از همه مدنظر آنهاست. بنابراین اگر شما در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی این دسته از مشتریان هستید، باید در چنین پلتفرم هایی حضور فعالی داشته باشید، در غیر این صورت اقدامات دیگر شما هیچ نتیجه مهمی به همراه نخواهد داشت. 

مطلب مرتبط: راهنمای بازاریابی برای نسل جوان

شناسایی اپ ها و پلتفرم های اجتماعی مورد علاقه مشتریان نسل Z کار سختی نیست. شما امکان استفاده از نظرخواهی مستقیم و همچنین توجه به اطلاعات معتبری مثل گوگل را خواهید داشت. بنابراین هیچ بهانه ای در این حوزه از شما پذیرفته نیست. 

منبع : sproutsocial
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/3uikCuUr
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه