شنبه, ۲ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sat, 22 Jun(6) 2024 /
           
فرصت امروز
بررسی حوزه پرطرفدار کسب و کار

چگونه وارد صنعت حمل و نقل شویم؟

3 سال پیش ( 1399/9/26 )

بدون شک بسیاری از کسب و کارها به دلیل شرایط ناشی از بحران کرونا متحمل ضررهای بسیار زیادی شده اند. در این میان برخی از کسب و کارها به طور کامل برای مدت زمانی طولانی تعطیل شده اند، با این حال آینده دنیای کسب و کار هنوز هم روشن است. یکی از حوزه ‎های مناسب و امیدوارکننده صنعت حمل و نقل است. براساس گزارش یاهو در سال 2021 حجم تقاضا برای حمل و نقل محصولات به شدت افزایش پیدا خواهد کرد. این امر در مورد حمل و نقل عمومی مسافران نیز مصداق دارد، با این حساب شروع فعالیت در صنعت حمل و نقل برای بسیاری از کارآفرینان دارای جذابیت‎ های خاصی خواهد بود. 

اگر شما تجربه شروع یک کسب و کار را داشته باشید، فرآیند مدیریت کسب و کارهای نوپا بسیار سخت ‎تر از آنچه به نظر می ‎رسد، است. بسیاری از کارآفرینان بدون توجه به این نکته وارد عرصه کارآفرینی می‎ شوند. نتیجه چنین بی ‎توجهی ‎هایی ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در مقیاسی گسترده خواهد بود. امروزه بسیاری از کارآفرینان تمایل به ورود به صنعت حمل و نقل دارند، اما شیوه ورود به این صنعت را به خوبی نمی‎ شناسند. هدف اصلی مقاله کنونی کمک به این دسته از افراد برای ورودی بهتر و موفقیت آمیز به عرصه کسب و کار حمل و نقل است. 

چگونه وارد صنعت حمل و نقل شویم

انتخاب نوع کسب و کار حمل و نقل

پیش از اشاره به هر نکته پیشرفته و حرفه ‎ای باید نسبت به یک مسئله اساسی واکنش نشان دهیم. ورود به صنعت حمل و نقل به معنای گستره ‎ای از انتخاب ‎های پیش روی است. امروزه گونه ‎های بسیار زیادی از کسب وکارهای مرتبط با حمل و نقل در سراسر دنیا مشغول به فعالیت هستند. برخی از کارآفرینان عرصه خدمات حمل و نقل را به مثابه صنعتی یکپارچه تلقی می ‎کنند. برخی از گونه‎ های متفاوت خدمات در این حوزه شامل حمل و نقل کالا یا مسافر است. اگر شما پیش از ورود به این عرصه دست به انتخاب دقیق درباره این موضوع نزنید، با مشکلات بسیار دشواری مواجه خواهید شد. امروزه اغلب کارآفرینان پیش از شروع فعالیت ‎شان به دنبال گردآوری داده‎ های دقیق نیستند. همین امر موجب مواجهه با تفاوت میان ایده ‎ای ذهنی از عرصه کسب و کار و واقعیت جاری می‎ شود. 

بدون تردید آشنایی به گونه‎ های کسب و کار در صنعت حمل و نقل دارای اهمیت بسیار زیادی است. برخی از مهمترین نمونه‎ ها به شرح ذیل است:

•    حمل و نقل خصوصی: این شیوه براساس تعامل با هر کدام از مشتریان یا به عبارت بهتر مسافران صورت می ‎گیرد. مزیت اصلی این شیوه امکان شروع کار با حداقل سرمایه است. گاهی اوقات شرکت‎ های بزرگ خدمات حمل و نقل خصوصی در ابتدا با یک خودرو کارشان را شروع کرده ‎اند. این امر مزیت بسیار زیادی برای کارآفرینان با بودجه اندک خواهد داشت. 

مطلب مرتبط: سرمایه گذاری مطمئن در صنعت حمل و نقل ریلی

•    حمل و نقل در مقیاس ملی: گاهی اوقات شیوه حمل و نقل خصوصی در مقیاسی بزرگتر مورد توجه قرار می ‎گیرد. امروزه برخی از برندها به طور متمرکز بر روی جا به جایی مسافران و کالا در مناطق مختلف فعالیت دارد. این امر گونه تازه‎ ای از فعالیت کاری را بنا نهاده است. یکی از مثال‎ های مناسب در این زمینه شرکت‎ های راه آهن بزرگ دارای چند صد قطار باری و مسافربری است. کاربرد اغلب این قطارها جا به جایی مسافر و کالا در درون مرزهای یک کشور است.

•    حمل و نقل بین‎المللی: حمل و نقل بین‎المللی نیازمند سرمایه اولیه بسیار بیشتری در مقایسه با الگوهای پیشین است. بسیاری از کسب و کارها برای حضور در این عرصه سال ‎ها پس ‎انداز و سرمایه گذاری جانبی انجام می‎ دهند. با این حساب شاید ورود به این حوزه از همان ابتدا ایده جذابی نباشد. 

انتخاب از میان گزینه‎ های فوق باید براساس تجربه و همچنین بودجه در دسترس کارآفرینان صورت گیرد در غیر این صورت تاثیرگذاری لازم را نخواهد داشت. بی ‎تردید راه ‎اندازی یک شرکت بین ‎المللی در ابتدا ایده جذابی است، با این حال اغلب کارآفرینان بودجه موردنیاز برای پیگیری این امور را ندارند. اگر کسب و کارها توانایی برآورده‎ سازی سرمایه موردنیاز را نداشته باشند، اغلب به سراغ وام گرفتن می ‎روند. نکته مهم اینکه مواجهه با وام‎ های سنگین در همان ابتدای شروع کسب و کار هرگز ایده جذابی نخواهد بود. امروزه اغلب کارآفرینان به دنبال شروع کسب و کارشان در مقیاسی کوچک برای آشنایی با صنعت موردنظر هستند بنابراین شما نیز در عرصه حمل و نقل باید از همین شیوه پیروی نمایید. 

انتخاب شیوه مدیریت کسب و کار و برنامه ‎ریزی

بدون تردید باید پیش از شروع کسب و کار الگوی مدیریتش را نیز مشخص کرد. بسیاری از برندها در بلندمدت توانایی مدیریت کسب و کارشان را ندارند. این امر ناشی از برنامه‎ ریزی نادرست یا حتی بی ‎توجهی به امر برنامه ‎ریزی در حوزه کسب و کار است. 

وقتی از الگوی مدیریت کسب و کار صحبت می‎ کنیم، شیوه‎ های مختلفی به ذهن می ‎رسد. نکته مهم انتخاب الگوی مدیریت کسب و کار براساس معیارهایی فراتر از سرمایه در دسترس است. گاهی اوقات کارآفرینان دانش لازم برای ورود به یک عرصه را ندارند. در این شرایط همکاری با دیگر کارآفرینان یا برندها ایده ‎ای مناسب خواهد بود. برخی از شیوه‎ های مدیریت کسب و کار به شرح ذیل است:

•    مدیریت خصوصی: این الگو از مدیریت به معنای سرمایه گذاری یک فرد یا گروه از کارآفرینان بدون همکاری دیگران است. اغلب اوقات کارآفرینان دارای تجربه در زمینه حمل و نقل اقدام به استفاده از این گزینه می ‎کنند. بنابراین باید انتخاب این حوزه را با دقت بسیار بالایی انجام داد در غیر این صورت شاید در انتها نسبت به انتخاب‎ مان پشیمان شویم. 

•    مشارکت: مشارکت با دیگر برندها در مسئله راه اندازی کسب و کار همیشه بهترین گزینه نیست، با این حال اغلب کسب و کارهای نوپا در عمل نیاز به حمایت و راهنمایی‎ های کاربردی دارند. امروزه بسیاری از برندهای بزرگ برای مدیریت شعبه‎ های محلی ‎شان به برندهای تازه تاسیس اعتماد می ‎کنند. مزیت این امر امکان شراکت با برندهای بزرگ و کسب تجربه است. همچنین امکان مشارکت با برخی از کارآفرینان دیگر نیز وجود دارد. این امر امکان سرمایه گذاری بر روی جلب نظر مخاطب هدف به صورت تاثیرگذار را فراهم می ‎سازد. وقتی چند کارآفرین در کنار هم فعالیت می ‎کنند، امکان بهره‎ مندی از راهنمایی‎ های یکدیگر و به طور دقیق ‎تر تجربه‎ شان را دارند. 

پس از تعیین شیوه مدیریت کسب و کار باید به دنبال تدوین نخستین برنامه‎ ها بود. بسیاری از برندها در عمل برنامه مشخصی برای  کسب و کار ندارند. این امر به دلیل ساده ‎انگاری در حوزه کسب و کار روی می ‎دهد. برنامه ‎ریزی همیشه امکان صرف دقیق بودجه و همچنین تاثیرگذاری بر روی بازار را به همراه دارد. برخی از برندها در عمل برای برنامه ‎ریزی مدت بسیار زیادی را اختصاص می ‎دهند. نکته مهم در این میان برنامه‎ ریزی در مدت زمان منطقی است. اگر چند سال برای برنامه‎ ریزی اختصاص دهیم، در نهایت برنامه موردنظر انطباقی با شرایط جاری کسب و کار نخواهد داشت. 

مزیت اصلی یک برنامه منسجم امکان تعیین کارها و پروژه‎ های پیش روی برای 3 تا 5 سال آینده است بنابراین اگر برنامه برند شما به غیر از این شیوه را شامل می‎ شود، باید به دنبال راهکار دیگری باشید. 

دریافت پروانه کسب و ساماندهی امور مالیاتی

فعالیت در حوزه‎ های مختلف کسب و کار نیازمند اخذ گواهینامه ‎های لازم است. یکی از مهمترین مدارک موردنیاز برای هر کسب و کار شامل پروانه کسب است. بسیاری از کسب و کارها برای کسب این مدرک باید دوره‎ های آموزشی کوتاهی را طی کنند بنابراین باید به موقع برای اخذ مدارک موردنظر اقدام کرد. در غیر این صورت شروع به کار کسب و کارتان با تاخیر قابل ملاحظه ‎ای همراه خواهد شد. امروزه بسیاری از کسب و کارها پیش از شروع به کار رسمی اقدام به اخذ مدارک موردنیاز می‎ کنند. این امر در بلندمدت موجب کاهش درگیری ‎ها با سازمان‎ های مختلف می ‎شود. 

بحث مالیات برای هر کشوری مهم است. سالانه شمار بسیار زیادی از کسب و کارها به دلیل مشکلات مالیاتی با بحران مواجه می ‎شوند. نکته مهم اینکه برخی از چنین برندهایی دیگر توانایی بازگشت به کسب و کار را ندارند. اعتبار یک برند در مواجهه با چنین اتهام‎ هایی به شدت آسیب ‎پذیر است بنابراین باید تا جای ممکن از چنین بحران‎ هایی دوری کرد. 

خرید خودروهای موردنیاز

شروع کسب و کار در عرصه حمل و نقل بدون خودرو امکان ‎پذیر نیست. اگر شما تمایل به شروع کسب و کارتان در کوتاه ‎ترین زمان ممکن دارید، باید ابتدا نسبت به خرید خودروهای موردنیازتان اقدام نمایید. یکی از نکات مهم در زمینه خرید خودرو توجه به اندازه بازار است. بدون تردید برای یک بازار محلی نیازی به خرید شمار بالایی از خودروهای لوکس نیست. خرید خودروهای لوکس فقط برای حمل و نقل خصوصی، آن هم در سطح بسیار حرفه ‎ای و سازمان ‎یافته، ضروری خواهد بود. 

خرید خودرو فقط محدود به گزینه‏ های حمل و نقل مسافران نیست. گاهی اوقات برخی از برندها در زمینه ترانزیت محصولات فعالیت دارند. این امر نیازمند تهیه کامیون ‎های مختلف است. خوشبختانه شرکت‎ های بسیار زیادی در زمینه فروش کامیون فعالیت دارند. نکته جالب اینکه اغلب آنها در صورت تقاضای شرکت ‎ها برای خرید شرایط اقساطی نیز در نظر می ‎گیرند بنابراین نیاز به سرمایه اولیه به طور قابل ملاحظه ‎ای کاهش پیدا خواهد کرد. 

مهمترین مسئله در زمینه خرید خودرو یا کامیون ‎های موردنیاز کسب و کار توجه به سطح فعالیت برند است. اگر شما در مقیاسی بسیار محدود شروع به فعالیت کرده ‎اید، شاید 5 خودرو نیز برای شما کافی باشد. بسیاری از اوقات کسب و کارها با خرید بیش از اندازه خودرو در عمل مشکلات بسیار زیادی برای مدیریت‎ شان ایجاد می ‎کنند. توسعه خرد و به موقع کسب و کار همیشه امکان بهبود فعالیت را به همراه خواهد داشت. در غیر این صورت شاید سرمایه گذاری اولیه ‎مان بیش از اندازه کمرشکن باشد. در این صورت بسیاری از کسب و کارها پس از مدت زمانی اندک از حوزه کسب و کار خارج می ‎شوند. این امر در قالب شکست یا بدهی‏ های سنگین روی می‎ دهد. 

استفاده از خدمات بیمه برای خودروهای برند اهمیت بالایی دارد. اگر یکی از خودروها با نقص فنی یا تصادف ‎های شدید مواجه شود، جبران خسارت به طور معمول از عهده برندها خارج است. این نکته در ابتدای شروع فرآیند کسب و کار اهمیت بسیار بیشتری پیدا می‎ کند. با این حساب باید نسبت به استفاده از خدمات بیمه اقدام کرد. در غیر این صورت وضعیت برند در زمینه مواجهه با رویدادهای غیرمنتظره به شدت آسیب‎ پذیر خواهد بود. 

استخدام کارکنان مناسب

پس از فراهم‎ سازی خودروهای موردنیاز برای کسب و کار باید گام پایانی را نیز به خوبی برداشت. این امر شامل استخدام کارکنان موردنیاز برند است. برخی از کسب و کارها برای انجام این امر گزینش ‎های بسیار سفت و سختی را مطرح می‎ کنند. نقطه ضعف اصلی این شیوه کاهش انگیزه افراد برای همکاری با برند خواهد بود. شیوه همکاری با کارکنان برند باید براساس معیارهای استاندارد و ساده صورت گیرد. تجربه رانندگان در زمینه همکاری با برندهای دیگر یکی از نکات اساسی برای انتخاب‎ شان است.

مطلب مرتبط: 5 ‌رشته پرطرفدار اشتغال در منازل

امروزه امکان مشاهده سوابق رانندگی افراد برای شرکت‎ های حوزه حمل و نقل به سادگی فراهم است. این امر باید مدنظر بسیاری از کارآفرینان این حوزه قرار گیرد. اگر این امر مورد توجه برندها قرار نداشته باشد، در عمل مشکلات بسیار زیادی برای برندها به همراه خواهد داشت. سابقه مناسب رانندگی افراد به معنای امکان همکاری با خیال راحت خواهد بود. 

برخی از کسب و کارها پس از اطمینان از تجربه و سابقه مناسب رانندگان دیگر توجهی به مسئله بیمه نشان نمی ‎دهند. این امر، علاوه بر بیمه خودرو، باید شامل بیمه رانندگان نیز شود. امروزه قوانین بسیار سختی در زمینه بیمه کارکنان در کشورهای مختلف وجود دارد بنابراین تخلف از چنین مقرراتی در عمل ضرر قابل ملاحظه ‎ای برای کسب و کارها به همراه خواهد داشت. 

جمع ‎بندی

امروزه ورود به عرصه کسب و کار حمل و نقل عمومی دارای پیچیدگی‎ های مختلفی است. بسیاری از کارآفرینان بدون توجه به مسائل مختلف اقدام به حضور در این عرصه می ‎کنند. به این ترتیب بسیاری از برندها حتی سال نخست شروع کارشان را نیز به پایان نمی ‎رسانند. استفاده از توصیه‎ های حرفه ‎ای در زمینه شروع کسب و کار دارای اهمیت بالایی است. نکات مورد بحث در این مقاله برای شروع فرآیند کسب و کار مناسب خواهد بود، با این حال به موازات تغییر و تحول صنعت حمل و نقل باید نسبت به به‎ روز رسانی کسب و کار نیز اقدام کرد. در غیر این صورت شاید کسب و کارمان توان رقابت با دیگر برندها را نداشته باشد. 

منبع : noobpreneur
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/dxzAiZqf
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتMEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهلوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانه
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه