سه شنبه, ۱۷ مهر(۷) ۱۴۰۳ / Tue, 8 Oct(10) 2024 /
           
فرصت امروز

شروع یک کسب وکار به تنهایی چالش بزرگی محسوب می شود. با این حال در مورد شروع یک کسب وکار با دوستان چه می توان گفت؟ با داشتن علایق مشترک و رابطه صمیمانه ورود به عرصه کسب وکار با یکی از رفقای مان مزیت بزرگی به حساب می آید. اگرچه باید به طور کامل نسبت به آنچه در صدد انجامش هستیم، اطلاع داشته باشیم و از تغییرات تعامل با یک دوست به عنوان شریک تجاری آگاهی به دست آوریم.

در این مقاله سایت Business News Daily با دوستانی که تجربه موفق شروع یک کسب و کار با یکدیگر را داشته اند، به منظور دریافت توصیه ها و پیشنهادهای شان به بحث نشسته است. محور اصلی این گفت وگو یافتن راهکارهای مناسب برای مدیریت امور کسب وکار در عین حفظ رابطه دوستانه و همچنین شناخت سلیقه و تخصص های یکدیگر است. به علاوه رابطه دوستانه میان افراد به عنوان شریک تجاری در بلندمدت مزیت های بالایی به همراه دارد.

راه اندازی کسب و کار

1. آب را امتحان کنید

وقتی ما به تازگی قصد شروع یک کسب وکار را داریم، میزان ریسک پیش رو بسیار بالاست. به ویژه زمانی که ما ایده های زیادی در قالب استارتاپ داشته باشیم. بهترین راهکار برای اطمینان از توانایی گروه دوستانه تان در حوزه کسب وکار شروع آزمایشی فعالیت در عرصه ای کوچک است. به این ترتیب شما وضعیت آب را امتحان خواهید کرد و سپس به دریا می زنید.

هنسل لین و وین تنگ با یکدیگر در پروژه های زیادی همکاری کرده اند. حتی در دوره جوانی این دو دوست یک گروه موسیقی راک با هم داشتند. سپس به سراغ ایجاد موسسه The Code School رفتند. باتوجه به سابقه موفق آنها در پیشبرد امور آنها تا حد زیادی از موفقیت شان در حوزه جدید کسب وکار مطمئن بودند. به همین دلیل هم ریسک های پیش رو برای آنها چندان جدی به نظر نمی رسید. در این زمینه تنگ توصیه جالبی دارد: «ابتدا نگاهی به مدت دوستی تان بیندازید. سپس در مورد نوع رابطه تان تامل کنید. در حقیقت بسیاری از افراد فقط با هم رابطه صمیمانه دارند، اما دوست به معنای افراد دارای سلیقه مشترک نیستند. اگر سابقه همکاری با هم در یک گروه را دارید، به آن تجربه به عنوان معیاری برای ارزیابی میزان موفقیت تان در عرصه کسب وکار فکر کنید. آیا شما توانایی بهبود رابطه تان به عنوان دو شریک تجاری را خواهید داشت؟ همچنین آیا هر دو شما یک معیار واحد برای سرنوشت حرفه ای خود در عرصه کسب وکار متصور هستید؟»

مطلب مرتبط: راه‌ اندازی کسب و کار؛ از کجا باید کسب و کارم را شروع کنم؟

در تکمیل صحبت های تنگ، لین نیز اظهار نظر روشنتری دارد: «به هنگام شروع کار با تنگ باتوجه به همکاری مان در زمینه های دیگر و شناخت مشترک تا حد زیادی از موفقیت کارمان مطمئن بودم. در مورد هر همکاری دیگری نیز باید ابتدا اینگونه به ماجرا نگاه کنیم. سپس امکان توسعه کسب وکار و حتی افزودن دوستان بیشتر به برندمان وجود خواهد داشت.»

2. توافق بر سر هدف

در همان ابتدای کار شروع یک کسب وکار مشترک باید نسبت به خلق ارزش های بنیادی برندتان به توافق برسید. در غیر این صورت پس از گذشت اندک زمانی اختلاف ها سر بر خواهد آورد. اشلی موریس و جیسون اسمایل به طور مشترک فروشگاه ساندویچ کپریوتی را بنیانگذاری کرده اند. به هنگام صحبت با این دو کارآفرین موفق آنها روی یک نکته مهم پافشاری داشتند: «داشتن ارزش های مشترک یکی از نکات مهم به هنگام شروع کسب وکار با دوستان است. در هر صورت هر کسب وکاری براساس یکسری ارزش های مشترک رشد می کند. حال اگر شما به عنوان بنیانگذارهای یک برند نسبت به این ارزش های دیدگاه مشترکی نداشته باشید، به زودی اختلاف عمیقی بین تان شکل می گیرد. همچنین در زمینه تصمیم گیری و استخدام نیروی کار با داشتن دیدگاه های ارزشی مختلف امکان همکاری وجود نخواهد داشت.»

به عنوان دوست شما تا حد زیادی ارزش های مشترک زیادی دارید. با این حال از این واقعیت بیش از اندازه استفاده موجه نکنید. هدف اصلی در اینجا تعریف ارزش های مشترک و تعیین اختلاف هاست. فقط در چنین حالتی امکان فعالیت برای نزدیک سازی نقاط اختلاف وجود خواهد داشت.

لین و تنگ از همان ابتدای دوران دانشجویی بر سر اهداف اصلی و ارزش های مشترک شان به توافق رسیده بودند. بر این اساس آنها هدف اصلی خود را توسعه کسب وکار با نگاهی به توسعه دامنه فناوری کاربردی در عرصه کسب وکارشان عنوان کردند: «با این کار فرآیند تصمیم گیری برای ما بسیار ساده شد. در غیر این صورت برای اخذ هر تصمیم باید ساعت ها به بحث و گفت وگو با یکدیگر می پرداختیم.»

3. تعیین وظایف از همان ابتدا

چه کسی در یک شرکت مغز متفکر خواهد بود؟ چه کسی به تعامل رو در رو با مردم علاقه دارد؟ رابطه دوستانه شما با یکدیگر فرصت مناسبی برای توسعه رابطه تان فراهم خواهد کرد. به این ترتیب شما در طول رابطه دوستانه تان به راحتی از یکدیگر شناخت مشترک کسب می کنید. در نتیجه به هنگام تعیین وظایف دشواری خاصی نخواهید داشت. البته در این زمینه باید به علاقه مندی یکدیگر نیز اخترام بگذاریم.

کتی دینو و رنه مالونی به عنوان موسس های یک شرکت هنری در زمینه نقاشی تحت عنوان Painting With Twist یکی از بهترین نمونه ها در مورد تقسیم کار هستند. اجازه دهید در اینجا اندکی به نظرات آنها بپردازیم: «پیش از هر کاری وظایف را میان یکدیگر تقسیم کنید. به این ترتیب هر فرد مسئولیت اجرای آن وظیفه را برعهده خواهد داشت. دخالت در محدوده وظایف یکدیگر به هیچ وجه گزینه مناسبی به حساب نمی آید. فقط در زمینه تعیین وضعیت مالی شرکت مان دخالت در محدوده عمل یکدیگر توصیه می شود. دلیل این امر نیز واضح است، در هر صورت حوزه مالی شرکت باید با توافق همه شرکا برنامه ریزی شود. در غیر این صورت هرگونه نتیجه ای موجب مقصر شناختن دیگری خواهد شد.»

مطلب مرتبط: نگاهی به مزایا و معایب کسب‌ و‌ کارهای خانوادگی

4. همه چیز را روی کاغذ بیاورید

الکس آرلوتا و سامر وازیلاس، بنیانگذاران مشترک برند Waxing The City هستند. آنها به هنگام صحبت در مورد ایجاد کسب وکار با دوستان روی پیاده سازی همه نکات بر روی کاغذ تاکید دارند. به این ترتیب پیش از اتخاذ هر تصمیمی باید در مورد آنها بحث مقدماتی صورت گیرد. البته این بحث باید یکبار و به صورت جامع در ابتدای تاسیس شرکت رخ دهد. در غیر این صورت همیشه باید زمان زیادی را صرف تعیین تکلیف کسب وکارمان کنیم. آرلوتا و وازیلاس اینگونه در مورد ضرورت برنامه ریزی اظهارنظر می کنند: «شروع هر کار تازه ای نیازمند ریسک پذیری است. با این حال اگر همه چیز را به صورت برنامه ریزی شده روی کاغذ پیاده کنیم، آنگاه کار مدیریت کسب وکار چندان دشوار به نظر نخواهد آمد. این برنامه درست مانند یک توافقنامه ابتدایی برای تعیین تکلیف شرکت مان در آینده نزدیک است. بر این اساس در صورت نیاز امکان بازنگری در این توافق وجود خواهد داشت. همچنین در صورت نیاز امکان افزودن نکاتی چند بدان نیز وجود دارد.»

لن و تنگ برنامه ریزی برای شرکت را درست مانند ازدواج می دانند: «به هنگام ازدواج همه ما قول هایی به هم می دهیم. در زمینه کسب وکار نیز باید شرکا قول هایی را به هم بدهند. به این ترتیب برای ادامه کار برنامه راهبردی مشترکی وجود خواهد داشت. اهمیت این برنامه مشترک زمانی که به اختلاف با شرکای خود بر بخوریم، بیش از هر زمان دیگری مشخص خواهد شد.»

5. استقبال از اتفاقات غیرمترقبه

صرف نظر از دشواری های مربوط به حوزه کارآفرینی، صاحبان شرکت ها در مورد همکاری با دوستان بزرگترین مزیت را اینگونه تعریف می کنند: حضور در محل کار با دوستان، گفت وگوهای دوستانه و تفریح در زمان کار به همراه آگاهی از این نکته که در شرایط سخت همیشه یک یا چند دوست کنارمان خواهند بود.

لین و تنگ در زمینه توسعه کسب وکارشان برنامه خود را افزودن دوستان نزدیک شان به عنوان شرکای بیشتر عنوان کرده اند. در حقیقت آنها همکاری با دوستان را به توسعه شرکت به همراه افراد دیگر ترجیح می دهند. لین در این مورد به دشواری سفرهای تجاری اشاره دارد: «برای همه ما سفرهای کاری یکی از دشوارترین لحظات ممکن زندگی حرفه ای است. به همین دلیل همراهی با دوستان در چنین لحظاتی بسیار لذت بخش خواهد بود. البته منظور من در اینجا از عبارت دوستان، آن دسته از دوستانی است که مهارت های مناسب با کارمان را در اختیار دارند. در غیر این صورت همکاری با آنها صرفا جنبه تفریحی پیدا خواهد کرد.»

مطلب مرتبط: 5 موردی که قبل از شروع کسب و کار جدید به آن نیاز دارید

در هر کسب وکاری همکاری با دوستان به دلیل شناخت مشترک و لذت بخش کردن ساعت های کاری گزینه منطقی به نظر می رسد. با این حال پیش از شروع کار باید نسبت به تعیین وضعیت شرکت کاملا مطمئن شویم. در غیر این صورت با پیشرفت کار شرایط مدیریت شرکت بسیار دشوار خواهد شد.

منبع : businessnewsdaily
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/ov6xfymw
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید کتاب استخدامیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختتخت خواب دو نفرهگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلاین
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه