شنبه, ۹ بهمن(۱۱) ۱۴۰۰ / Sat, 29 Jan(1) 2022 /
           
فرصت امروز

وقتی مدیران پس از دردسرهای فراوان نسبت به استخدام نیروی کار اقدام می کنند، تمایل بالایی برای همکاری با آنها در بلندمدت و بررسی نحوه عملکردشان دارند. این امر به تیم مدیریت کسب و کار امکان ارزیابی همیشگی بهره وری نیروی کار و همچنین کمک به کارمندان برای بهبود عملکردشان را می دهد. 

وقتی صحبت از بررسی عملکرد کارمندان می شود، فقط بحث درباره کسب و کار به طور کلی مطرح نیست، بلکه شما باید درباره اهداف پیش رو و همچنین نحوه توسعه کسب و کار نیز با آنها تعامل داشته باشید، در غیر این صورت خیلی زود توانایی تان برای تاثیرگذاری بر روی آنها را از دست خواهید داد. 

راهنمای استفاده از استراتژی بررسی عملکرد کارمندان در محیط کار

مدیران در سراسر دنیا به طور کلی از بررسی عملکرد کارمندان به عنوان یک استراتژی به منظور تحقق اهداف ذیل استفاده می کنند:

•    درک درست کارمندان از نقش و موقعیت شان در شرکت به همراه نحوه تاثیرگذاری بر روی فرآیند کسب و کار برند

•    دریافت بازخوردهای مناسب از سوی کارمندان برای بهینه سازی فعالیت تیم مدیریت برند

•    ایجاد فضای رقابتی در میان کارمندان از سوی رهبران تجاری با بررسی مداوم عملکردشان و ارائه پاداش‏ های مناسب به کارمندان برتر

استراتژی بررسی عملکرد کارمندان فقط در حوزه عملکرد کارمندان کاربرد ندارد. امروزه بسیاری از رهبران تجاری در استفاده از این تکنیک به دنبال بهبود وضعیت کلی برندشان و همچنین ایجاد رابطه ای بهتر با کارمندان هستند. اگر شما هم چنین انگیزه ای برای استفاده از استراتژی موردنظر دارید، در ادامه با ما همراه باشید تا سری به این استراتژی جالب بزنیم. 

مطلب مرتبط: چگونه کیفیت عملکرد کارمندان را افزایش دهیم؟

بررسی عملکرد کارمندان چیست؟

الگوی سنتی در زمینه بررسی عملکرد کارمندان به طور کلی بر روی ارزیابی جامع از وضعیت کاری کارمندان تاکید دارد. این امر به طور معمول سالی یک بار برای اطمینان از منطقی بودن ادامه همکاری صورت می گیرد. با این حساب شما باید عملکردتان برای تاثیرگذاری بر روی تیم مدیریتی را به بهترین شکل ساماندهی کنید. 

امروزه استراتژی بررسی عملکرد کارمندان دیگر سالی یک بار نیست. این امر بر روی اتفاقات بسیار مهمتری در عرصه کسب و کار تاکید دارد. بسیاری از اوقات تیم های کاری در طول سال نیز نیازمند کمک مدیران شان هستند. بنابراین توجه یک بار برای کل سال به تیم های کاری هرگز کافی نخواهد بود. با این حساب شما باید به طور ویژه ای برای بهبود وضعیت تیم کاری تان اقدام نمایید، در غیر این صورت هرگز شانسی برای تاثیرگذاری بر روی وضعیت شرکت تان نخواهید داشت. 

استراتژی بررسی عملکرد مشتریان برخلاف بسیاری از اتفاقات در دنیای کسب و کار به طور خشک و بی روحی ادامه پیدا نمی کند. شما در این فرآیند باید بر روی بهبود ارتباطات تان با اعضای شرکت نیز تاکید داشته باشید، در غیر این صورت تاثیرگذاری تان بر روی آنها به طور ویژه ای کاهش پیدا خواهد کرد. 

امروزه کسب و کارهای مختلف براساس سطح نیازشان از این استراتژی به منظور تحقق اهداف ذیل سود می برند:

•    توسعه فعالیت سازمانی و انطباق کارمندان با فرهنگ شرکت

•    ایجاد احساس ارزشمندبودن در کارمندان و ترقیب شان برای کار بهتر

•    تعیین اهداف و ابلاغ آنها به تیم های کاری مختلف

•    ایجاد تعادل میان زندگی کاری و شخصی کارمندان

بدون تردید استفاده درست از استراتژی بررسی عملکرد کارمندان تاثیر بسیار مثبتی بر روی فعالیت برند خواهد داشت. این امر به کسب و کار شما امکان تاثیرگذاری حرفه ای بر روی کارمندان و ترغیب شان برای کار بهتر را می دهد. در ادامه برخی از مهمترین نکات برای اجرای این استراتژی در کسب و کار را مورد بررسی قرار خواهیم داد. این امر به شما برای تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب هدف تان کمک خواهد کرد. 

چطور از استراتژی بررسی عملکرد کارمندان استفاده کنیم؟

هر استراتژی در عرصه کسب و کار به هنگام اجرا مشکلاتی برای کارآفرینان ایجاد می کند. درست به همین خاطر برخی از برندها هرگز اقدام به استفاده از استراتژی های تازه نمی کنند. شاید این امر در نگاه نخست چندان مهم به نظر نرسد، اما در صورت تداوم بی توجهی شما مشکلات بسیار زیادی به همراه خواهد داشت. بررسی عملکرد کارمندان به شما فرصتی عالی برای ارزیابی وضعیت شان می دهد. بنابراین شما نباید این فرصت طلایی را از دست بدهید. 

اگر شما علاقه مند به استفاده از استراتژی مورد بحث مان هستید، اما نمی دانید از کجا باید کارتان را شروع کنید، در ادامه برخی از مهمترین نکات این زمینه توجه نمایید. 

مطلب مرتبط: 4 استراتژی جهت ارتقای عملکرد تیم فروش

انتخاب الگوی ارزیابی مناسب

اغلب اوقات بررسی عملکرد کارمندان در قالب نوین به معنای جلسات گفت و گو با کارمندان است. این امر باید به طور کاملا حرفه ای صورت گیرد، در غیر این صورت تاثیرگذاری لازم بر روی کارمندان را به همراه نخواهد داشت. امروزه بسیاری از کارمندان برای گفت و گو با تیم مدیریتی همیشه نگران هستند. دلیل این امر نیز استراتژی گفت و گوی عجیب و غریب تیم های مدیریتی است. 

شما به عنوان مدیر یک کسب و کار باید اطمینان لازم نسبت به الگوی گفت و گوی تان با دیگران را داشته باشید، در غیر این صورت شاید نتیجه جلسه مورد نظر کاهش انگیزه اعضای تیم کاری شرکت باشد. شما به این ترتیب دیگر هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان نخواهید داشت. 

توصیه ما در این بخش انتخاب تاریخی مشخص و دعوت از کارمند موردنظر برای گفت و گو است. نکته مهم اینکه شما باید از یک الگوی مشخص برای بحث و تبادل نظر با تمام کارمندان استفاده کنید. همچنین ایجاد اعتماد در کارمندان نسبت به اینکه این جلسه فقط برای همفکری و بحث درباره آینده کاری آنهاست، ضروری خواهد بود. اگر کارمندان این جلسه را با گفت‏ وگوهای دیگر، مانند مقدمه چینی برای اخراج کارمندان، اشتباه بگیرند وضعیت شما به شدت دشوار خواهد شد. بنابراین همیشه مطمئن شوید ذهنیت مناسبی در میان کارمندان نسبت به این جلسات وجود دارد. 

آخرین نکته درباره انتخاب الگویی مناسب برای گفت و گو با کارمندان در قالب بررسی عملکردشان مربوط به انتخاب یک بازه زمانی مناسب است. توصیه ما در این بخش بررسی عملکرد کارمندان هر سه ماه یک بار است. اینطوری شما در طول سال چهار بار فرصت تعامل با کارمندان را خواهید داشت. این امر تاثیرگذاری ویژه ای بر روی آنها داشته و به شما فرصت خوبی برای ایجاد رابطه ای طولانی و همیق با آنها می دهد. 

انتخاب مکان مناسب

برخلاف بسیاری از ارزیابی های سنتی، شما در بررسی عملکرد کارمندان به شیوه مدرن نیازی به پیروی از الگوهای کلاسیک ندارید. بنابراین انتخاب جایی به غیر از دفتر اصلی شرکت نیز گزینه خوبی خواهد بود. یکی از مثال های مناسب در این میان حضور در یک کافه برای کاهش بار رسمی گفت و گو است. این امر اعتماد بیشتری در کارمندان ایجاد کرده و به شما برای تاثیرگذاری بر روی آنها کمک خواهد کرد. شما با چنین کاری به بهترین شکل ممکن امکان تاثیرگذاری بر روی کارمندان تان را پیدا می کنید. 

گاهی اوقات برگزاری برخی از جلسات غیررسمی در محیط اداری موجب ایجاد استرس فراوان در کارمندان می شود. با این حساب شما باید تا جای ممکن از ایجاد چنین احساسی در میان کارمندان تان پرهیز کنید، در غیر این صورت شاید فرآیند بررسی عملکردشان بیش از اندازه غیرکاربردی شود. اینطوری نتیجه دلخواه تان از فرآیند تاثیرگذاری بر روی کارمندان به دست نمی آید. 

تعیین محورهای اصلی بحث

شما برای اینکه کارمندان تان همیشه در بهترین وضعیت در جلسات بررسی وضعیت شرکت حضور پیدا کنند، باید همیشه تمام انگیزه تان را به طور کامل بیان کنید. این امر شامل تعیین محورهای کلی بحث و دعوت از کارمندان برای همفکری درباره نکات موردنظر است. اگر برخی از محورهای موردنظر بیشتر درباره وضعیت کاری آنها باشد، نتیجه بحث بسیار بهتر خواهد بود. اغلب اوقات کارمندان به خوبی خودشان را نقد کرده و در صورت نیاز از شما کمک خواهند گرفت. بنابراین شما باید به خوبی از توانایی تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف سود ببرید. 

محورهای اصلی بحث در صورتی که درست تعیین شود، جلسات شما با کارمندان تان را به خوبی تبدیل به فرآیندی مفید برای شرکت خواهد کرد. شما با چنین کاری به بهترین شکل ممکن توانایی بررسی جزئی ترین فعالیت های کارمندان و در صورت نیاز کمک به آنها را خواهید داشت. همچنین بسیاری از برندها در عمل برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اقدام به همفکری با کارمندان شان در این رابطه می کنند. اگر هم شما به دنبال توضیح برنامه جدید شرکت و موقعیت تازه کارمندان در آن هستید، اطلاع رسانی آن از قبل به کارمندان برای حضور بهینه در فرآیند بحث کمک خواهد کرد. 

مطلب مرتبط: چرا کارمندان باید بر روی عملکرد یکدیگر نظارت داشته باشند

بهترین راهکارها برای اجرای استراتژی بررسی عملکرد کارمندان

ایجاد فضای اشتراکی

گاهی اوقات شما به جای اینکه به طور مجزا با هر کدام از اعضای شرکت جلسه ای برگزار کنید، قصد به اشتراک گذاری یک فایل عمومی شامل توضیح تحولات تازه شرکت را دارید. این امر می تواند شامل معرفی برترین کارمندان سه ماهه اخیر شرکت باشد. در این صورت به جای اینکه وقت خودتان و کارمندان را بیهوده صرف کنید، یک فایل الکترونیکی تهیه کرده و سپس در فضای اشتراکی شرکت بارگذاری نمایید. 

وقتی از فضای اشتراکی صحبت می کنیم، منظور اصلی ما فضایی مناسب برای نقش آفرینی تمام اعضای شرکت به منظور اطلاع از آخرین اخبار است. این فضا می تواند از سوی شما یا تمام اعضای شرکت مدیریت شود. نکته مهم اینکه اطلاع رسانی درباره نکات مهم باید در این فضا صورت گیرد. چنین امری صرفه جویی در زمان را به مرحله ای تازه در برندتان خواهد رساند. 

طرح سوالات درست

شما برای ارزیابی عملکرد کارمندان تان باید سوالات بسیار خوبی را طرح کنید. این سوالات باید به کارمندان فرصت بیان نظرات و همچنین دفاع از عملکردشان را بدهد، در غیر این صورت شما بدون هیچ دلیلی تمام اعضای شرکت تان را متهم کرده و فرصت دفاع هم به آنها نداده اید. این امر در بلندمدت شما را در زمینه تاثیرگذاری بر روی عملکرد کارمندان به شدت ضعیف خواهد کرد. 

برخی از بهترین ایده ها برای طرح سوال در جلسات ارزیابی عملکرد کارمندان شامل نکات ذیل است:

•    نظر شما درباره نقش فعلی تان در شرکت چیست؟

•    چه ابزار و امکاناتی می تواند به شما برای عملکرد بهتر در شرکت کمک نماید؟

•    تیم مدیریتی چطور امکان کمک به شما برای عملکرد بهتر را دارد؟

•    شغل فعلی تان تا چه حد با آینده کاری که برای خود ترسیم کرده اید، هماهنگی دارد؟

سوالات فوق به شما برای ارزیابی کلی از وضعیت کارمندان کمک خواهد کرد. این امر در صورتی که به طور مداوم مدنظر قرار گیرد، به شما برای تاثیرگذاری بر روی کارمندان کمک شایانی خواهد کرد. بنابراین همیشه به هنگام فعالیت کاری باید این نکته اساسی را مدنظر قرار دهید. بسیاری از برندها پس از برگزاری یکباره این فرآیند دیگر آن را به دست فراموشی می سپارند. این امر نه تنها هیچ تاثیری بر روی روند فعالیت شما نخواهد داشت، بلکه جایگاه حرفه ای تان در نگاه کارمندان نیز به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا خواهد کرد. 

گفت و گوی صادقانه و شفاف

شما باید اهداف و نکات موردنظرتان را به ساده و صریح ترین شکل ممکن بیان نمایید. این امر به شما برای جلب نظر کارمندان و همکاری بهتر با آنها به منظور ارزیابی وضعیت شان کمک خواهد کرد. گاهی اوقات مدیران در چنین جلساتی از سوالات انحرافی استفاده می کنند. این امر شاید در نگاه نخست جذابیت زیادی داشته باشد، اما در نهایت شما را با بی اعتمادی فزاینده کارمندان تنها خواهد گذاشت.

شما برای اینکه اعتماد تیم کاری تان را جلب کنید، باید همیشه براساس شفافیت با آنها تعامل داشته باشید، در غیر این صورت انتظار اینکه آنها با شما صادقانه برخورد کنند، بیش از اندازه بلندپروازانه خواهد بود. با این حساب اگر شما در کسب و کارتان با مشکلات زیادی برای تاثیرگذاری بر روی کارمندان و تعامل صادقانه با آنها رو به رو هستید، باید تجدیدنظر اساسی در نحوه ارزیابی عملکردشان داشته باشید، در غیر این صورت خیلی زود کارمندان حرفه ای تان از شرکت خارج خواهند شد. این امر نتایج وحشتناکی برای برندتان به همراه خواهد داشت. 

مطلب مرتبط: مسئله قوانین نانوشته در محیط کار

یادداشت برداری از جلسات

شما برای اینکه بررسی دقیقی از وضعیت کارمندان داشته باشید، همیشه نیازمند یادداشت برداری از آنها خواهید بود. این امر به شما برای تاثیرگذاری حرفه ای بر روی آنها کمک خواهد کرد. همچنین شانس تان برای جلب نظر کارمندان به منظور ادامه بحث نیز افزایش پیدا می کند. 

امروزه بسیاری از برندها در عمل فقط از سر اجبار و برای نمایش ماهیت حرفه ای کسب و کارشان اقدام به برگزاری جلسات بررسی عملکرد کارمندان می کنند. این امر دیر یا زود ذهنیت تمام کارمندان نسبت به شما را خدشه دار خواهد کرد. بنابراین توصیه ما تلاش برای اجرای این استراتژی به طور درست است، در غیر این صورت شما هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان به شیوه ای مناسب در این راستا نخواهید داشت. 

یادداشت برداری در طول گفت و گو با کارمندان به شما امکان استفاده از نظرات تازه و جالب شان را می دهد. امروزه بسیاری از برندها در عمل برای پیدا کردن ایده های تازه مشکلات زیادی را متحمل می شوند. شما می توانید از جلسات تان با تیم کارمندان به عنوان راهکاری برای پیدا کردن ایده های تازه سود ببرید. این امر شما را در موقعیت بسیار مناسبی در مقایسه با رقبای تان قرار خواهد داد. 

توصیه پایانی ما در این بخش مربوط به یادداشت برداری از نکات مهم جلسه است. شما لازم نیست از تمام صحبت های کارمندان نکته ‎برداری کنید. فقط باید مهمترین نکات را شناسایی کرده و بر روی آنها تمرکز کنید. اگر در صحبت های یکی از کارمندان نکته مهمی مطرح شد، شما باید انعطاف پذیری لازم برای تغییر روند بحث براساس نکته موردنظر را داشته باشید، در غیر این صورت کارمندان انگیزه ای برای بیان نکات تازه پیدا نخواهند کرد. 

ادامه روند تعامل با کارمندان

شما حتی بعد از اینکه جلسه بررسی عملکرد کارمندان به خوبی مورد بررسی قرار گرفت، باید تعامل با آنها را ادامه دهید. این امر از شما یک رهبر تجاری حرفه ای در نگاه کارمندان می سازد. چنین راهکاری به طور عملی به کارمندان نشان می دهد که هدف شما از برگزاری چنین جلساتی تحول واقعی وضعیت شرکت است. 

امروزه برخی از برندها برای تاثیرگذاری بر روی کارمندان شان راهکارهای بسیار زیادی را امتحان می کنند. این امر حتی در مورد ارزیابی وضعیت شان نیز مصداق دارد. اگر شما در این میان از یک راهکار به طور مداوم و دقیق استفاده کنید، نتیجه بخشی بسیار بهتری خواهید داشت. 

امروزه بسیاری از تیم های کاری برای تاثیرگذاری بر روی کارمندان و ارزیابی وضعیت شان از استراتژی مورد بحث ما در این مقاله سود می برند. نکته جالب اینکه اغلب اوقات برندهای بزرگ روند تعامل شان با کارمندان را حتی پس از پایان جلسات کاری نیز ادامه می دهند. این امر اهمیت بسیار زیادی برای شما خواهد داشت. بنابراین برای تبدیل شدن به برندی حرفه ای در بازار شما هم باید این نکته را به خوبی رعایت نمایید. 

مطلب مرتبط: چگونه در محیط کاری حرفه ای تر جلوه کنیم

پیگیری درخواست های کارمندان

در طول جلسات کاری کارمندان برای بهبود وضعیت بهره وری شان درخواست هایی از تیم های مدیریتی خواهند داشت. نکته اساسی برای کمک به کارمندان برای فعالیت بهتر توجه به چنین درخواست هایی است. این امر می تواند از شما یک رهبر تجاری حرفه ای بسازد. در این صورت مشکل چندانی پیش روی تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهد بود. 

شما به عنوان مدیر یک کسب و کار هرچه سریع تر مشکلات و موانع پیش روی کارمندان تان را شناسایی کرده و در تلاش برای رفع شان باشید، موقعیت بهتری در بازار برای برندتان ایجاد خواهید کرد. این امر به شما برای تاثیرگذاری حرفه ای بر روی کارمندان کمک خواهد کرد. بنابراین همیشه درخواست های آنها  در طول جلسات کاری را جدی گرفته و برای حل شان وقت بگذارید. این امر بررسی عملکرد کارمندان را همراه با نتایج عالی خواهد کرد. 

منبع : learn.g2
برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/yLv4RBz3
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه