سه شنبه, ۱۸ مرداد(۵) ۱۴۰۱ / Tue, 9 Aug(8) 2022 /
           
فرصت امروز

امروزه در دنیای کسب و کار و رفتاری که از سوی شما سر بزند با واکنشی از سوی مشتریان رو به رو خواهد شد. یکی از انتظارات اساسی مشتریان در این میان نیز واکنش مناسب شما در قبال تعاملات شان است. بنابراین برندهایی که به وضعیت مشتریان شان توجه بیشتری داشته و در قبال هر تعامل شان واکنش های مناسب از خود نشان می دهند، شانس بسیار بالایی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف شان خواهند داشت. 

بدون تردید شهرت شما در بازار به عنوان یک برند محبوب در میان مشتریان یا کسب و کاری که هیچ بهایی که تعامل با مشتریان نمی دهد، نقش مهمی در ایجاد آینده کاری تان خواهد داشت. درست به همین خاطر شما باید همیشه در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به بهترین شکل ممکن باشید، در غیر این صورت شاید با مشکلات اساسی در زمینه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان رو به رو شوید. 

توجه کردن به مشتریان و تعامل مناسب با آنها در بازارهای امری به هیچ وجه کار ساده ای نیست. این امر در کنار تمایل بسیار بالای مشتریان برای تعامل با شما و همچنین فشردگی وقت اغلب کارآفرینان و به طور کلی کسب و کارها چالش بسیار مهمی پیش روی برندها قرار می دهد.

مدیریت تعاملات با مشتریان در دنیای کسب و کار

هدف اصلی در این مقاله بررسی نحوه تعامل با مخاطب هدف در عرصه کسب و کار است. این امر به شما برای برنامه ریزی درست و تعامل با مشتریان کمک خواهد کرد. اگر شما هم سوالات زیادی در این رابطه دارید، مقاله کنونی پاسخ های دقیقی برای تان به همراه دارد. در ادامه برخی از مهمترین نکات در زمینه مدیریت تعامل با مشتریان را مورد بررسی قرار می دهیم. 

مطلب مرتبط: راهکارهای تعامل با مشتریان در شبکه های اجتماعی

تعاملات با مشتریان به چه معناست؟

شما برای اینکه کارتان را بدون دردسر در زمینه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف شروع کنید، باید اول از همه درکی از چیستی تعاملات با مشتریان داشته باشید، در غیر این صورت شانس تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا خواهد کرد. 

امروزه تعامل با مشتریان به هرگونه رابطه ای میان یک کسب و کار و مشتریانش گفته می شود. این امر می تواند ارسال ایمیل بازاریابی، پیامک و حتی تماس تلفنی را شامل شود. همچنین در شبکه های اجتماعی نیز برندها به طور مداوم با مشتریان شان تعامل دارند. با این حساب شما هر روز و هر ثانیه در حال تعامل با مشتریان تان هستید. از سوی دیگر مشتریان نیز تمایل بالایی برای تعامل با برندها دارند. بنابراین این مسیر به نوعی دوطرفه است. به همین خاطر مدیریت تعاملات با مشتریان نیازمند شناخت درست از مخاطب هدف نیز هست. 

کسب و کارها برای اینکه تاثیرگذاری مناسبی بر روی مشتریان داشته باشند، باید اول از همه نسبت به نحوه تعامل با آنها آگاهی پیدا کنند. این امر مفهوم چرخه تعاملات با مشتریان را پیش می کشد. این چرخه به خوبی مراحل و بخش های مختلف تعامل با مشتریان را نشان می دهد. با این حساب اگر شما به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف هستید، هیچ راهکاری بهتر از توجه به چرخه موردنظر نخواهد بود. 

بخش های مختلف چرخه تعامل مشتریان به ترتیب شامل موارد ذیل است:

•    آگاهی بخشی: مشتریان در این مرحله به دنبال خرید از برند شما نیستند، بلکه هدف اصلی شان آگاهی از شرایط برندتان و همچنین مقایسه محصولات تان با نمونه های در دسترس در بازار است. بنابراین اگر شما عملکرد خوبی در این راستا داشته باشید، شانس تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف افزایش پیدا می کند. نکته مهم در این میان تعامل حرفه ای و احترام به نظر مشتریان در این بخش است. اگر شما در تلاش برای جلب نظر مشتریان برای خرید به هر قیمتی باشید، به احتمال زیاد در این بخش کاری از پیش نخواهید برد. این امر شما را با کوهی از مشکلات مالی و مدیریت شهرت در بازار تنها می گذارد. 

•    درک نیازها: در این مرحله برند شما باید درک مناسبی از نیازهای مشتریان پیدا کرده و به آنها ثابت کند که فهم دقیقی از مشکلات شان دارد. مشکل بسیاری از برندها در زمینه فروش محصولات از جایی شروع می شود که توانایی اثبات درک دقیق شان از نیازهای مشتریان را ندارند. این امر مانع بزرگی در مسیر تعامل مناسب برندها با مشتریان شان خواهد بود. به همین خاطر شما باید همیشه نسبت به رفع این مشکل بزرگ اقدام نمایید، در غیر این صورت شانسی برای تداوم حضور در بازار نخواهید داشت. 

•    اقناع مخاطب: در بخش بعدی تعامل با مشتریان شما باید به دنبال اقناع شان برای دستیابی به هدف کسب و کارتان باشید. این هدف می تواند فروش محصولات یا حتی دعوت از کاربران برای عضویت در خبرنامه برند باشد. بدون تردید هر برندی در بازار هدف خاص خودش را دارد. نکته مهم در این میان ایجاد اعتماد کافی در مشتریان برای عمل براساس خواسته تان است. بدون تردید شما در این بخش باید انعطاف پذیری بالایی داشته باشید و در صورت نیاز براساس خواسته مشتریان تغییراتی در عملکردتان ایجاد کنید. 

•    تعامل دوباره با مشتریان: یکی از نکات مهم در زمینه تعامل با مشتریان بازگشت دوباره به سوی شان است. اگر شما پس از فروش یکی از محصولات تان به طور کامل قید مشتریان را بزنید، شانس تان برای تاثیرگذاری دوباره بر روی آنها بسیار کاهش خواهد یافت. این امر کسب و کارتان را با مشکلات بسیار بزرگی رو به رو می کند. بنابراین بهترین راهکار در این میان تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف بدون دردسرهای اضافه است. یادتان باشد مشتریان همیشه برندهایی که به طور مداوم به یادشان هستند را در ذهن خواهند داشت و تمایل بالاتری برای تعامل با آنها نشان می دهند. 

•    طرفداری از مشتریان: برند شما در تحولات اجتماعی یا حتی رویدادهای عادی باید همیشه در طرف مشتریان باشد، در غیر این صورت جایگاه شما به عنوان یک برند حرفه ای و محبوب در میان شان به طور قابل ملاحظه ای خدشه دار خواهد شد. همین امر کافی است تا کسب و کارتان در مدت زمانی کوتاه توانایی تاثیرگذاری بر روی مشتریان را از دست داده و جایگاهش را به برندی دیگر بدهد. امروزه انتظار مشتریان از برندها طرفداری و ایستادن در کنارشان است. اگر شما هر عملکردی به غیر از این نکته داشته باشید، اوضاع تان به شدت برهم خواهد خورد. 

مدیریت تعاملات با مشتریان در دنیای کسب و کار

چرا مدیریت تعاملات با مشتریان مهم است؟

یکی از نکات مهم در مدیریت تعاملات با مشتریان توجه به چرایی ضرورتش است. این امر اهمیت زیادی داشته و در صورت بی توجهی شما نتایج غیرقابل باوری خواهد داشت. اگر شما هم به دنبال برخی از مزایا و اهمیت های این فرمول هستید، نکات پیش رو را به طور جدی مدنظر قرار دهید. 

مطلب مرتبط: راهکارهایی برای تعامل بهتر با مخاطب هدف

فهم رفتار مشتریان

فهم و پیش بینی رفتار مشتریان یکی از نکات مهم برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف محسوب می شود. این امر به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف فرصت بسیار خوبی می دهد. امروزه بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اقدام به استفاده از راهکارهای بسیار زیادی می کنند. در این میان مدیریت تعاملات با مشتریان به عنوان یک میانبر مطمئن به شما امکان آگاهی دقیق از تحولات پیش روی مشتریان را می دهد. به این ترتیب شما همیشه همان برند محبوب و دقیقی خواهید بود که مشتریان انتظارش را دارند. 

کاهش نرخ ریزش مشتریان

وقتی شما بلد باشید چطور با مشتریان تعامل داشته باشید، دیگر دلیلی برای ترک برندتان از سوی آنها وجود ندارد. امروزه بسیاری از مشتریان برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان و جلوگیری از ترک برندشان هزینه های سرسام آوری را متحمل می شوند. با این حساب شما باید به بهترین شکل ممکن در تلاش برای پرهیز از هزینه های موردنظر باشید. نکته مهم در این میان مدیریت تعاملات با مشتریان است، در غیر این صورت شما شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان نخواهید داشت. 

مدیریت تعاملات با مشتریان به شما امکان پیش بینی دقیق مشکلات پیش روی آنها و ارائه راهکارهای کاربردی را می دهد. شما به این ترتیب برندی حرفه ای و دقیق در نگاه مشتریان خواهید بود. این طوری دیگر حتی یک مشتری نیز در بازار قید برندتان را نخواهد داد.
 
به روز رسانی فعالیت برند

فعالیت برند در راستای به روز رسانی فعالیت های خود اهمیت بسیار زیادی دارد. برخی از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اقدام به همکاری با آژانس های بازاریابی با هزینه های بسیار زیاد می کنند. این امر مشکلات برندها را به طور روزافزونی بیشتر می کند. توصیه ما در این میان تلاش برای به روز رسانی فعالیت ها و اقدامات کسب و کار با توجه به تعاملات با مشتریان است. این تعاملات همیشه اطلاعات بسیار با ارزشی در اختیار برندها قرار می دهد. شما به این ترتیب امکان تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب هدف تان را خواهید داشت. 

استفاده از توصیه های مشتریان برای به روز رسانی نحوه فعالیت برند همیشه نکته مهمی محسوب می شود. اگر شما به دنبال راهکاری کم هزینه و بدون دردسر در این میان هستید، باید تعاملات با مشتریان را جدی بگیرید. این امر ساده و معتبرترین منبع به روز رسانی فعالیت های برندتان را در دسترس قرار می دهد. 

افزایش میزان وفادار به برند

میزان وفاداری مشتریان به برندها دارای اهمیت بسیار زیادی است. امروزه کسب و کاری که دامنه مناسبی از مشتریان وفادار نداشته باشد، خیلی زود در میان رقبا کم خواهد آورد. بدون تردید مشتریان در بازار بدون توجه به نکات و جزییات مختلف اقدام به خرید مداوم و تبدیل شدن به مشتری وفادار یک برند نمی کنند. بنابراین شما باید درک درستی از نیازهای مشتریان داشته و واکنش مناسبی به آن نشان دهید، در غیر این صورت شانس تان برای تاثیرگذاری بر روی آنها به شدت کاهش پیدا خواهد کرد. 

مدیریت تعاملات با مشتریان به شما فرصت بسیار خوبی برای تعامل با آنها و به روز رسانی وضعیت برندتان می دهد. شما با چنین کاری حتی یک مشتری را نیز در بازار از دست نخواهید داد. این امر به معنای افزایش قابل ملاحظه دامنه مشتریان وفادار برندتان خواهد بود.

راهکارهایی برای مدیریت تعاملات با مشتریان

فرآیند تعامل با مشتریان همیشه برای برندها ساده نیست. درست به همین خاطر ما در تلاش برای بررسی برخی از مهمترین راهکارها در این میان خواهیم بود. این امر به شما برای موفقیت هرچه بیشتر در زمینه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک خواهد کرد. 

مطلب مرتبط: راهکارهای تعامل با مشتریان سختگیر

ارتباطات شفاف با مشتریان

مشتریان همیشه مایل به ارتباط و تعامل شفاف با مشتریان هستند. این امر به آنها برای تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب هدف کمک خواهد کرد. اگر شما به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و تعامل مناسب با وی هستید، باید اول از همه شفافیت را در دستور کار قرار دهید، در غیر این صورت شانس تان برای مدیریت تعاملات تان با آنها به طور چشمگیری کاهش پیدا می کند. 

امروزه راهکارهای بسیار زیادی برای تعامل شفاف با مشتریان در دسترس قرار دارد. نکته مهم در این میان استفاده از فرآیند موردنظر در بستر فناوری های مدرن است. به عنوان مثال، اگر شما از شبکه های اجتماعی برای تعامل با مشتریان در قالبی بسیار روشن و واضح سود ببرید، وضعیت تان در مقایسه با دیگر برندها به طور چشمگیری بهبود پیدا خواهد کرد. 

توجه به همدردی با مشتریان

بدون شک مشتریان در طول سال های اخیر شرایط مختلفی را پشت سر گذاشته اند. برخی از این شرایط برای آنها به شدت سخت و دردناک بوده است. وظیفه شما به عنوان یک برند وظیفه شناس تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان با ابراز همدردی است. این امر مدیریت تعاملات تان با آنها را بدل به امری ساده و راحت خواهد کرد. به این ترتیب شما لازم نیست سختی های بسیار زیادی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان تان متحمل شوید. امروزه مشتریان در صورت دریافت یک ابراز همدردی ساده از سوی برندها نگاه شان به آن کسب و کار به طور کامل عوض می شود. 

اگر شما به غیر از همدردی با مشتریان راهکارهایی برای حل مشکلات شان یا حتی کمکی اندک به بهبود وضعیت موجود نمایید، در کانون توجه مشتریان قرار خواهید گرفت. این امر شما را در مقایسه با دیگر برندها به طور قابل ملاحظه ای محبوب خواهد کرد. به این ترتیب به ساده ترین شکل ممکن تعامل تان با مشتریان را مدیریت کرده و تاثیرگذاری حرفه ای بر روی آنها خواهید داشت. 

حفظ ارتباطات

برخی از برندها پس از مدت زمانی کوتاه دیگر به فکر ارتباط و تعامل با مشتریان نیستند. این امر اغلب اوقات از سوی برندهای تازه کار پس از اولین فروش صورت می گیرد. چنین امری مشتریان شما را در کمترین زمان ممکن به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد. با این حساب تمرکز شما باید تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به شیوه ای حرفه ای باشد، در غیر این صورت هیچ شانسی برای جلب نظر مشتریان تان نخواهید داشت. امروزه برخی از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان ارتباطات شان را در قالب ایمیل، پیامک و از همه مهمتر شبکه های اجتماعی ادامه می دهند. توصیه ما نیز در این میان استفاده از همین راهکار خواهد بود. شما با چنین کاری به بهترین شکل ممکن امکان تاثیرگذاری بر روی مشتریان تان را پیدا کرده و به خوبی آنها را در اطراف کسب و کارتان نگه خواهید داشت. 

بازخورد مشتریان مهم است

یکی از اهداف مهم در زمینه تعامل با مشتریان گردآوری بازخوردشان است. این امر به شما برای بازبینی در استراتژی های برندتان کمک خواهد کرد. متاسفانه برخی از برندها بدون توجه به ایده ها و بازخوردهای مشتریان اقدام به به روز رسانی فعالیت شان می کنند. این امر به شما فرصت بسیار خوبی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهد داد. این شیوه دست کم اهمیت بالای مشتریان از نگاه شما را نشان می دهد. با این حساب تعاملات با مشتریان نتیجه مشخصی بر روی روند فعالیت و تاثیرگذاری تان بر روی مشتریان خواهد داشت. 

توجه به رضایت مشتریان در هر شرایطی

رضایت مشتریان برای برند شما باید در درجه اول اولویت قرار داشته باشد. اگر برندتان به این نکات توجه لازم را نشان دهد، کیفیت تعاملات تان با مشتریان به طور چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد. شما به این ترتیب شانس بسیار زیادی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهید داشت. امروزه بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف دردسرهای زیادی را متحمل می شوند. نکته مهم در اینجا توجه به سطح تعامل تان با مشتریان قبل از هر نکته دیگری است. این امر به شما برای جلب نظر مشتریان کمک شایانی خواهد کرد. به این ترتیب هیچ مشکلی پیش روی تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف قرار نمی گیرد.

بهینه سازی استفاده از فناوری های نوین

تعاملات با مشتریان همیشه در قالب های سنتی روی نمی دهد. یکی از نکات مهم در این میان استفاده از شیوه های تازه و مدرن تر برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. شاید این امر در نگاه نخست بسیار سخت باشد، اما در مدت زمانی اندک به شما امکان تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مشتریان را خواهد داد. 

مطلب مرتبط: تعامل با مشتری

امروزه برندهایی همچنان در میان مشتریان محبوب بوده و سطح بالایی از تعامل را دریافت می کنند که سازگاری بسیار خوبی با شرایط تازه داشته باشند. یکی از این شرایط نیز توجه به سطح گسترده تاثیرگذاری و تعامل با مشتریان در شبکه های اجتماعی است. توصیه ما در این بخش عضویت شما در 2 یا 3 پلتفرم محبوب در میان مشتریان است. این امر نه تنها امکان تازه ای برای تعامل با مشتریان فراهم خواهد کرد، بلکه هزینه های شما در این راستا را نیز به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد. با این حساب هیچ بهانه ای پیش روی شما برای تعامل نامناسب یا فقدان تعامل با مشتریان باقی نخواهد ماند. 

بدون تردید مدیریت تعاملات با مشتریان امر ساده ای نیست. با این حال اگر در مسیرتان به توصیه های مورد بحث در این مقاله توجه نمایید، وضعیت تان به شدت ساده تر خواهد شد. 

منبع : learn.g2
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/HoE3vIqI
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه