شنبه, ۳۱ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۱ / Sat, 21 May(5) 2022 /
           
فرصت امروز
بررسی 13 ایده کاربردی

چالش انتخاب هدیه های جذاب برای مشتریان

1 سال پیش ( 1399/9/24 )

فرا رسیدن مناسبت‎ های مختلف به معنای فعالیت هرچه بیشتر برندها برای جلب نظر مخاطب هدف است. بسیاری از مشتریان بازه‎ های زمانی مانند کریسمس را به دلیل اعطای هدیه و تخفیف‎ های متعدد از سوی کسب و کارها دوست دارند. این امر در طول سال ‎های اخیر با سرمایه گذاری برندها در حوزه بازاریابی و انتخاب هدیه های جذاب حال و هوای متفاوتی به خود گرفته است. یکی از دغدغه ‎های همیشگی برندها برای تعامل با مخاطب هدف مربوط به نحوه انتخاب یک هدیه مناسب است. 

بسیاری از برندها در این زمینه با مشکلات عمده ‎ای مواجه هستند. شناخت سلیقه مخاطب هدف و همچنین سرمایه گذاری مناسب و هماهنگ با بودجه در دسترس کسب و کار هرگز کار ساده ‎ای نیست. برهمین اساس در ادامه به بررسی برخی از نکات اساسی از نظر کارشناس‎ های موفق و جوان خواهیم رفت. استفاده از ایده های این مقاله برای بهبود وضعیت بازاریابی و اعطای هدیه برند در سال جدید میلادی و همچنین دیگر مناسبت ها اهمیت بالایی خواهد داشت.

1.    ایجاد هماهنگی میان پیام و هویت برند

رایان مگدیز: موسسه بازاریابی تستیک 

اعطای هدیه به مشتریان همیشه بار مالی قابل ملاحظه ‎ای برای کسب و کارها دارد. بسیاری از برندها در مسیر جلب نظر مخاطب هدف در عمل امکان تاثیرگذاری بر روی مشتریان را ندارند. دلیل این امر انتخاب‎ های اشتباه در این حوزه است. اگر یک برند در تلاش برای اعطای هدیه به مشتریانش است، باید نسبت به ارتباط میان محصول موردنظر و هویت کسب و کار اطمینان حاصل نماید. در غیر این صورت هدیه موردنظر تاثیرگذاری مناسب را به همراه نخواهد داشت. 

مطلب مرتبط: هدیه مجانی، روشی جذاب در بازاریابی

اگر کسب و کارها توانایی انتخاب برخی از محصولات یا حتی لوازم جانبی محصولات پرطرفدارشان به عنوان هدیه را داشته باشند، انگیزه مشتریان برای استفاده از هدیه ها و تعامل با برند به شدت افزایش خواهد یافت. یکی از اشتباهات برندها انتخاب شعارها و پیام‎ های نامناسب برای هدیه های شان است. این فرآیند باید در نهایت احترام و توجه به سلیقه مخاطب هدف صورت گیرد. اگر بازاریاب‎ ها از سر اجبار و همراه با برخوردهای نامناسب این امر را پیگیری نمایند، نتیجه کار جز شکست نخواهد بود. 

2.    انتخاب هدیه های کاربردی

شو سایترو: موسسه All Filters

برخی از هدیه ها به دلیل هماهنگی با نیازهای روز یا شرایط زندگی مشتریان دارای کاربرد بیشتری هستند. بسیاری از برندها برای انتخاب هدیه کمتر به دنبال کاربردشان و بیشتر به سراغ قیمتش می ‎روند. انتخاب هدیه های گران همیشه به معنای کاربرد مناسب ‎شان نیست. برخی از مشتریان حتی با هدیه های ارزان هم احساس خوبی نسبت به یک برند پیدا می‎ کنند. امروزه مهمترین چالش پیش روی کسب و کارها انتخاب محصولاتی جذاب برای مشتریان است. این امر در زمینه فروش همراه با مزیت‎ های بسیار زیادی خواهد بود.

برخی از برندها برای انتخاب هدیه ای کاربردی فرآیند بسیار طولانی‏ای را طی می ‎کنند. این امر شامل تحلیل وضعیت بازار و همچنین سلیقه مشتریان است. بدون تردید در هفته‎ های منتهی به کریسمس امکان چنین تحلیل‎ هایی وجود ندارد بنابراین باید تا حدودی براساس تجربه خودمان عمل کنیم. مردم در کریسمس به لوازم زیادی نیاز ندارند. به عنوان مثال، اگر ظرف‎ های یکبار مصرف، انواع خودکار یا کیف‎ های دوشی به عنوان هدیه در نظر گرفته شود، به احتمال زیاد موفقیت قابل ملاحظه‎ ای به همراه خواهد داشت. امروزه بسیاری از برندها برای جلب نظر مخاطب هدف هزینه‎ های بسیار زیادی صرف می ‎کنند، اما رمز موفقیت در اختصاص بودجه به محصولات کاربردی است. این امر شاید هزینه بسیار زیادی نیز به همراه نداشته باشد بنابراین بهترین گزینه در دسترس بازاریاب ‎ها خواهد بود. 

3.    همکاری با شرکت ‎های غیررقیب

کریستین کیمبرلی: موسسه رسانه‎ای مارکوئت

همکاری با دیگر برندها برای برگزاری هرچه بهتر مراسم‎ های مناسبتی دارای اهمیت زیادی است. برخی از کسب و کارها به دلیل کمبود بودجه توانایی انتخاب هدیه های مناسب و همچنین بررسی تعداد موردنیازشان را ندارند بنابراین در عمل به طور مداوم در مراسم‎ های مناسبتی غیبت دارند. بدون تردید این امر مشکلات بسیار زیادی برای کسب و کارها به همراه خواهد داشت. این مشکل بسیاری از برندها را تحت تاثیر قرار داده است. راهکار مناسب در این میان همکاری با یک برند دیگر برای تهیه هدیه ها به طور مشترک است. 

مزیت اصلی همکاری با یک برند دیگر برای خرید هدیه امکان اختصاص بودجه ‎های کمتر است. این امر شانس کسب و کارها برای شرکت در مراسم‎ ها را به شدت افزایش می‎ دهد. شاید تنها نقطه ضعف این راهکار ناتوانی کسب و کارها برای همکاری با رقبای‎ شان باشد. بسیاری از برندها در بازار به عنوان رقبای سرسخت شناخته می ‎شوند بنابراین باید به دنبال راهکاری برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان بدون درگیری در بحث‎ های رقابت بود. این امر از طریق همکاری با برندهای غیررقیب صورت می‎ گیرد. کسب و کارها نیازی به همکاری با رقبای ‎شان ندارند. در عوض امکان یافتن برخی از کسب و کارها در بازارهای دیگر وجود دارد. این امر موجب همکاری میان کسب و کارها برای جلب نظر مخاطب هدف بدون کاهش میزان مشتریان یکدیگر می ‎شود. 

4.    اطمینان از کیفیت هدیه ها

بیل مالهولاد: موسسه مشاوره‎ای ARC

انتخاب هدیه های جذاب و کاربردی بخش پایانی کار نیست. بسیاری از برندها برای صرف هزینه‎ های کمتر اقدام به خرید هدیه ها در کیفیت ‎های پایین می ‎کنند. شاید این امر در نگاه نخست موجب صرفه‎ جویی در هزینه‎ های کسب و کار شود، اما در تحلیل کلی دردسرهای بسیار زیادی به همراه دارد. بسیاری از برندها در مسیر جلب تعامل مخاطب هدف در عمل با مشکلات عمیقی مواجه می ‎شوند. این امر ناشی از عدم توجه مشتریان به هدیه برندها نیست، بلکه در عوض بر اثر کیفیت پایین هدیه ها و تجربه بد مشتریان از آنها روی می‎ دهد. 

اگر هدیه یک برند دارای کیفیت نامطلوب باشد، مشتریان نسبت به کیفیت از تردیدهای بسیار زیادی خواهند کرد. نکته جالب اینکه اغلب مشتریان کیفیت هدیه موردنظر را به تمام محصولات برند توسعه می ‎دهند بنابراین در عمل یک برند با مشکلات زیادی از نظر فروش محصولاتش مواجه خواهد شد. 

5.    دست مشتریان در انتخاب هدیه را باز بگذارید

اندرو شراژ: موسسه خدمات مالی مانی کرشرز

انتخاب یک هدیه برای تمام مشتریان همیشه ایده جذابی نیست. بسیاری از مشتریان برای تعامل با مخاطب هدف مسیر بسیار دشواری پیش روی دارند. این امر ناشی از نیاز به تحلیل سلیقه‎ های مختلف مشتریان و انتخاب هدیه های گوناگون دارد. بسیاری از بازاریاب ‎ها در عمل چنین فرآیندی را مدنظر قرار نمی ‎دهند بنابراین مشاهده علاقه اندک مشتریان برای تعامل با برند امری طبیعی خواهد بود. بسیاری از برندها در فرآیند جلب تعامل مشتریان در عمل توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را از دست می ‎دهند. این امر به صورت تدریجی رخ خواهد داد. 

بهترین راهکار برای حفظ توجه مشتریان به برند مربوط به استفاده از هدیه های متنوع است. این امر تنوع قابل ملاحظه‎ ای در وضعیت کسب و کار ایجاد می‎ کند بنابراین گروه‎ های مشتریان امکان انتخاب هدیه های مورد علاقه‎ شان را خواهند داشت. بدون شک همه افراد تمایل به انتخاب هدیه های شان دارند. این امر احساس بسیار خوشایندی در میان مردم ایجاد می ‎کند بنابراین برندها باید به طور قابل ملاحظه ‎ای در این حوزه سرمایه گذاری نمایند. چنین امری بدون نیاز به سرمایه گذاری قابل توجه و تنها با ایجاد تنوع در مدل هدیه ها امکان ‎پذیر خواهد بود. نکته مهم اینکه در نهایت باید امکان انتخاب از میان هدیه ها برای مشتریان فراهم شود. 

مطلب مرتبط: اصول انتخاب و اعطای هدیه های مناسبتی از سوی برندها

6.    افزودن ارزش به هدیه ها

بریت فرو: برند PB&

بسیاری از برندها پس از انتخاب یک هدیه دیگر به دنبال بهبود وضعیت کسب و کارشان و ارزش ‎آفرینی با استفاد از هدیه های موردنظر نیستند. این امر مشکلات بسیار زیادی برای برندها به همراه خواهد داشت. برخی از برندها در مسیر انتخاب هدیه در عمل ارزش اضافی به آن اعطا می ‎کنند. این امر از طریق ایجاد ارتباط میان هدیه موردنظر و برخی از محصولات یا حتی داستان ‎سرایی برای هدیه های موردنظر صورت می ‎گیرد. بدون شک همه برندها در بازه ‎های زمانی مهم هدیه های جذابی برای مشتریان در نظر می‎ گیرند، اما نکته مهم افزودن ارزش به هدیه ها از طریق فعالیت جانبی است. شاید این امر در ابتدا بسیار عجیب به نظر برسد، اما تاثیرگذاری قابل ملاحظه ‎ای بر روی فعالیت کسب و کارها دارد. 

برخی از کسب و کارها در مسیر جلب توجه مخاطب هدف حتی اقدام به همکاری با آنها برای انتخاب هدیه ها نیز می ‎کنند. این امر نقش مهمی در بهبود تعامل میان برندها و مشتریان دارد. هرچه رابطه نزدیک ‎تری میان یک برند و مشتریانش وجود داشته باشد، چنین فعالیت‎ هایی راحت ‎تر اجرایی می ‎شود. 

7.    استفاده از محتوای تولیدی کاربران (UGC)

ویکاس آگراوال: موسسه اینفو برندز

استفاده از محتوای تولیدی کاربران همیشه ایده‎ ای جذاب و ارزان برای بازاریاب ‎ها محسوب می ‎شود. امروزه بسیاری از برندها برای جبران کمبود محتوا اقدام به استفاده از چنین محتواهایی می‎ کنند. این امر نقش مهمی در بهبود وضعیت برندها از نظر بازاریابی دارد. اگر چنین ایده ‎ای در وضعیت عادی تاثیرگذاری مناسبی بر روی فعالیت برندها دارد، پس چرا نباید از آن در مسیر بازاریابی مناسبتی استفاده کرد؟ این ایده شاید در ابتدا بسیار ابتدایی به نظر برسد، اما امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به شدت افزایش می ‎دهد. برخی از کسب و کارها به طور مداوم در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اقدام به استفاده از محتوای تولیدی کاربران می‎ کنند. یکی از بهترین نمونه‎ ها در این میان برند کوکاکولا است. شعار مشهور «یک کوک به اشتراک بذار» ابتدا از سوی برخی از کاربران و مشتریان این برند رسانه‎ ای شد. نکته جالب اینکه شعار موردنظر اکنون اصلی ‎ترین پیام تبلیغاتی کوکاکولا را تشکیل می‎ دهد. 

8.    افزودن المان‎ های تعاملی

جان ترنر: موسسه سیر پراد

استفاده از المان‎ های تعاملی در مسیر اعطای هدیه به مشتریان همیشه هیجان قابل ملاحظه‎ ای ایجاد می ‎کند. بسیاری از برندها در مسیر تعامل با مخاطب هدف اقدام به برگزاری رقابت‎ های حضوری یا آنلاین می ‎کنند. بدون تردید اکنون با توجه به وضعیت کرونا امکان برگزاری رویدادهای حضوری فراهم نیست بنابراین باید تمرکز اصلی کسب و کارها بر روی حوزه آنلاین باشد. برگزاری رقابت‎ های آنلاین امکان تعامل هرچه بهتر مشتریان با هم و همچنین برندها را فراهم می ‎سازد. 

مهمترین مسئله در زمینه طراحی مسابقه توجه به سهولت شرکت در آن است. در نهایت اغلب مشتریان باید شانس برنده شدن جایزه ‎های ما را داشته باشند. بنابراین بی ‎توجهی به این امر مشکلات بسیار زیادی به همراه خواهد داشت. برخی از مسابقه ‎های آنلاین دارای شرایط بسیار دشواری برای شرکت افراد هستند. این امر انگیزه کاربران برای همکاری با برندها را به طور قابل ملاحظه‎ ای کاهش می ‎دهد. اکنون برخی از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اقدام به استفاده از مسابقات تیمی می ‎کنند. این امر نیز نقش مهمی در جلب نظر کاربران در گروه ‎های مختلف خواهد داشت. 

9.    استفاده از پیام‎ های چند رسانه ‎ای

آلاستیر سندرسنون: موسسه DFW

فروش برخی از محصولات سخت ‎تر از دیگر نمونه‎ هاست. به عنوان مثال، فروش خودرو از عرضه تنقلات ارزان‎ قیمت سخت ‎تر است بنابراین باید ایده‎ های بازاریابی و هدیه های جذابی مدنظر برندها قرار گیرد. یکی از شیوه‎ های مناسب برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان در حوزه‎ های لوکس و پرهزینه مربوط به استفاده از پیام‎ های چند رسانه‎ ای است. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف از شیوه‎ های متنوع استفاده می‎ کنند. این امر مشکلات بسیار زیادی به همراه دارد. یکی از چالش‎ های مهم عدم تخصص برخی از برندها در زمینه تولید محتوای چند رسانه ‎ای است. این امر در نهایت موجب ناتوانی کسب و کارها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف می‎ شود. 

امروزه همکاری با آژانس ‎های بازاریابی و رسانه ‎ای یکی از بهترین اقدامات ممکن برای هر برندی محسوب می ‎شود بنابراین کسب و کارها باید شیوه‎ های متنوعی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف انتخاب نمایند. این امر همیشه نیازمند تحمل سختی ‎های متعدد نیست. اگر کسب و کارتان بودجه مناسبی در اختیار دارد، همکاری با آژانس ‎های بازاریابی گزینه مناسبی خواهد بود. 

10.    قرعه ‎کشی محصولات هدیه 

جویی برتشلر: موسسه Content Marketing

بازاریابی باید همیشه همراه با المان ‎های هیجان ‎انگیز باشد. برخی از برندها در این زمینه عملکرد مناسبی ندارند. قرعه ‎کشی از میان محصولات مختلف یا حتی انتخاب بعضی از مشتریان برای اعطای هدیه‎ های ارزشمند ایده جالبی است. 

بدون شک با بودجه محدود امکان خرید هدیه های ارزان‎ قیمت برای تمام مشتریان فراهم است. نکته مهم در این میان انتخاب میان کیفیت یا کمیت هدیه هاست. برخی از برندها در بازه‎ های زمانی مهم اقدام به قرعه‎ کشی از میان مشتریان‎ شان برای اعطای یک یا چند هدیه بسیار ارزشمند می‎ کنند. به عنوان مثال، اگر یک شرکت خودروسازی در پایان سال قرعه ‎کشی میان مشتریانش به منظور بهره‎ مندی از یک دستگاه خودرو انجام دهد، هیجان کمپینش بسیار بیشتر از اعطای یک جاکلیدی به عنوان هدیه به تمام مشتریانش خواهد بود. ایجاد هیجان در میان مشتریان باید همیشه در دستور کار برندها قرار داشته باشد. در غیر این صورت آنها شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان شان نخواهند داشت. 

11.    انتخاب میزبان مناسب

دیزی جینگ: موسسه بانیش

برگزاری مراسم ‎های آنلاین یا حضوری و سپس اعطای هدیه به مشتریان ایده رایجی است. بسیاری از برندها برای برگزاری مراسم‎ های ‎شان به سراغ مجری یا میزبان‎ های حرفه‎ ای می‎ روند. نکته مهم در این میان تلاش برندها برای استفاده و همکاری با مجریان مرتبط با حوزه کاری‎ شان است. در غیر این صورت فقدان ارتباط میان حوزه‎ های کاری آنها مشکل ساز خواهد شد. 

12.    توجه به لحن و صدای تبلیغ اصلی 

بلیر ویلیامز: موسسه ممبر پرس

تعامل با مشتریان باید همیشه براساس ایده ‎های جذاب و تازه صورت گیرد. اگر یک برند شیوه تعامل با مخاطب هدف را شخصی ‎سازی نماید، نتیجه بسیار بهتری در بلندمدت دریافت خواهد کرد. امروزه بسیاری از برندها نظیر Dollar Shave Club از ایده‎ های شخصی ‎سازی شده برای تعامل با مخاطب هدف استفاده می ‎کنند. این امر اهمیت بسیار زیادی برای برندها دارد. اگر یک برند در این زمینه عملکرد ضعیفی داشته باشد، تمام حوزه بازاریابی‎ اش تحت تاثیر قرار می ‎گیرد بنابراین باید پیش از فرا رسیدن مناسبت ‎ها نسبت به فعالیت در این حوزه اقدام کرد. 

الگوبرداری از برندهای بزرگ و موفق همیشه گزینه‎ ای در دسترس برای کسب و کارهای کوچک خواهد بود. بسیاری از برندها در این مسیر توجهی به وضعیت کسب و کارشان ندارند. این امر موجب آزمون و خطاهای خطرناک از سوی کسب و کارهای کوچک می‎ شود. اگر یکی از آزمون ‎های موردنظر همراه با شکست شود، به احتمال زیاد تمام سرمایه برند موردنظر بر باد خواهد رفت. با این حساب تقلید و الگوبرداری از کمپین‎ های موفق برندهای بزرگ ایده مناسب ‎تری خواهد بود.

مطلب مرتبط: بازاریابی در اینستاگرام با هدیه های جذاب

13.    هدف‎ گذاری بر روی مخاطب مناسب
ساموئل تیموتی: موسسه OneIms

فروش به مشتریان نیازمند به یک محصول خاص یا حتی دارای علاقه به حوزه فعالیت‎ مان بسیار ساده ‎تر از گونه‎ های دیگر است. این امر اغلب اوقات مورد بی ‎توجهی برندها قرار می ‎گیرد. درست به همین خاطر بسیاری از برندها با مشکلات اساسی در زمینه تعامل با مشتریان مواجه هستند. هدف‎ گذاری بر روی مشتریان علاقه‎ مند به برند کار ساده‎ ای به نظر می ‎رسد، اما در عمل نیازمند شناسایی دامنه وسیعی از مشتریان است. این امر باید مدت‎ ها پیش از شروع مناسبت موردنظر صورت گیرد. در غیر این صورت وضعیت بازاریابی برند با مشکلات بسیار عمیقی مواجه خواهد شد. 

امروزه تعامل با مشتریان اهمیت بسیار زیادی دارد. انتخاب هدیه های مناسب همشه جزئی از برنامه بازاریابی برندها بوده است. در این راستا همیشه باید از هدیه های مناسب برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان استفاده کرد. ایده‎ های مورد بحث در این مقاله برخی از مهمترین تکنیک‎ ها در این راستا را مورد بحث قرار دادند بنابراین شما به عنوان بازاریاب یا کارآفرین امکان تعامل بهتر با مشتریان‎ تان را خواهید داشت. 

منبع : noobpreneur
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/uYL3EtRS
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه