یکشنبه, ۸ خرداد(۳) ۱۴۰۱ / Sun, 29 May(5) 2022 /
           
فرصت امروز
چگونه از هدف گذاری اشتباه بر روی مشتریان پرهیز کنیم؟

مشکل هدف گذاری اشتباه بر روی مشتریان

1 سال پیش ( 1399/10/12 )

عرصه بازاریابی دامنه وسیعی از فعالیت ها را شامل می شود. در این میان هیچ تجربه ‎ای به اندازه تلاش فراوان برای تولید محتوای بازاریابی و فروش محصولات برای مخاطب هدف نادرست نیست. برخی از برندها در فرآیند فروش محصولات شان به طور مداوم مشتریان اشتباهی را مدنظر قرار می ‎دهند. شاید این امر در ابتدا چندان مهم نباشد، اما به مرور زمان کسب و کارها را از مشتریان واقعی ‎شان دور خواهد کرد بنابراین کسب و کارها باید برای رفع این مشکل در کمترین زمان ممکن اقدام نمایند. 

تعامل با دامنه وسیعی از مشتریان همیشه ایده جذابی محسوب می شود، با این حال در عمل باید نسبت به هزینه های چنین تعاملی نیز آگاهی داشته باشیم. این امر شاید در وهله نخست مدنظر بازاریاب‎ها نباشد، اما در صورت ارزیابی هزینه ها امکان کاهش‎شان نیز فراهم می شود. امروزه اغلب برندها در تلاش برای کاهش هزینه های بازاریابی شان هستند. صرف نظر از مشتریان بی‎ علاقه به برند یکی از راهکارهای صرفه ‎جویی در حوزه بازاریابی محسوب می شود. این امر موجب تخصیص منابع به حوزه مشتریان علاقه ‎مند و دارای تمایل بالاتر برای خرید می شود. 

مشکل هدف گذاری اشتباه بر روی مشتریان

هدف اصلی مقاله کنونی بررسی برخی از راهکارهای مناسب برای صرف نظر از مشتریان بی ‎علاقه به برند است. گاهی اوقات کسب و کارها برای فروش محصولات شان به این دسته از مشتریان باید تخفیف های بسیار عمده ‎ای را مدنظر قرار دهند. نتیجه این امر کاهش سود نهایی برندهاست. اگر از این دسته از مشتریان صرف نظر شود، شرایط برای سرمایه گذاری بر روی مشتریان بهتر فراهم خواهد شد. در ادامه 4 نکته مهم در این راستا را مورد بررسی قرار خواهیم داد. 

مطلب مرتبط: بازاریابی و تبلیغات بهتر با هدف گذاری دقیق بر روی مشتریان

روشن ساختن پیام برند

پیام های اصلی هر برند در حوزه بازاریابی نقش مهمی در جلب نظر مخاطب هدف دارد. اگر محصولات شما دارای دامنه قیمت بالایی هستند، باید ماهیت لوکس ‎شان را در تبلیغات نشان دهید. شعارهای تبلیغاتی و پیام های اصلی همیشه به عنوان مهمترین محرک‎ های فروش قلمداد می شود بنابراین برندها باید انتخاب دقیقی در این حوزه داشته باشند. در غیر این صورت شانس چندانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف مناسب نخواهند داشت. 

روشن ساختن پیام های برند در عرصه بازاریابی و تبلیغات یکی از ضرورت ‎های اصلی محسوب می شود. برخی از برندها به طور مداوم در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اقدام به انتخاب شعارهای تبلیغاتی دارای ابهام می‎ کنند. منطق اصلی در این زمینه جلب نظر دامنه وسیعی ‎ای از مشتریان و سپس فروش به تعدادی از آنهاست. اگر شعار تبلیغاتی یک برند در عمل دامنه مشتریان بی ‎علاقه به محصولات یا فاقد توانایی برای پرداخت هزینه خرید محصول موردنظر را نیز شامل شود، در عمل بخش قابل توجهی از سرمایه گذاری بازاریابی برند به هدر خواهد رفت. 

روشن ساختن پیام های بازاریابی و به طور کلی هرگونه پیام برند کار سختی نیست. کسب و کارها در این مسیر باید به اهداف اصلی ‎شان توجه نمایند. هر پیام بازاریابی دارای هدف مشخصی است بنابراین تلاش برای روشن ‎تر ساختن هدف موردنظر در پیام موردنظر ضروری خواهد بود. 

تخفیف‎ های گسترده را متوقف کنید

جلب نظر مشتریان فاقد علاقه کافی یا توان پرداخت هزینه فرآیند سختی است. برخی از کسب و کارها در این مسیر به طور مداوم در تلاش برای ارائه تخفیف های گسترده هستند. شاید این امر راهکاری موقت برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان باشد، اما در بلندمدت نتیجه مناسبی به همراه نخواهد داشت. اگر یک برند همیشه محصولاتش را با تخفیف های گسترده عرضه کند، در عمل باید همیشه این کار را تکرار نماید. در غیر این صورت مشتریان دیگر تمایلی برای خرید محصولات نخواهند داشت. 

کسب و کارها در زمینه فروش باید بر روی نکاتی فراتر از تخفیف های مداوم سرمایه گذاری کنند. امروزه برندهای بزرگ بدون تخفیف های گسترده نیز در دامنه علاقه مشتریان ‎شان باقی می‎ مانند. تعیین قیمت محصولات براساس ارزش آنها بهترین ایده برای جلب نظر مشتریان مناسب خواهد بود. تیم بازاریابی هر برند باید ارزش محصولات را به طور واضح در کمپین های بازاریابی نشان دهد. در غیر این صورت شاید فرآیند جلب نظر مخاطب هدف با مشکلات بسیار زیادی همراه شود. 

تلاش برای کسب اقتدار در بازار

برندهای دارای اقتدار در عرصه کسب و کار همیشه روند ساده‎ تری در زمینه فروش پیش ‎روی دارند. دلیل این امر اعتماد گسترده مشتریان به چنین برندهایی است. شاید در نگاه نخست این امر عجیب به نظر برسد، اما برندهای بزرگ بدون فعالیت بازاریابی نیز برای مذت های طولانی در صدر فهرست فروش باقی خواهند ماند. دلیل این امر اعتبار بالای چنین برندهایی است. 

توسعه جایگاه برند در بازار همیشه راهکاری مناسب برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. این امر دامنه مشتریان علاقه‎ مند به برند را افزایش می‎ دهد. همچنین دیگر خبری از نیاز به اعمال تخفیف های گسترده یا شکیبایی فراوان برای جلب نظر مشتریان نخواهد بود. 

بدون شک توسعه برند و کسب اقتدار در عرصه کسب و کار در طول یک روز پدیدار نمی شود بنابراین کسب و کارها باید سرمایه گذاری مناسبی در این حوزه داشته باشند. اشتباه برخی از برندها عجله بیش از اندازه در این راستاست. 

ایجاد تمایز با رقبا

اگر برندها بیش از اندازه شبیه به هم باشند، توانایی تاثیرگذاری‎ شان بر روی مخاطب هدف به شدت کاهش خواهد یافت. این امر در بلندمدت توانایی انتخاب مشتریان را نیز به شدت تحت تاثیر قرار می ‎دهد. کسب و کارها برای یافتن مشتریان مناسب باید به طور گسترده ‎ای نسبت به ایجاد تمایز میان خودشان و رقبای‎ شان اقدام نمایند. اگر این امر به صورت درستی دنبال نشود، در عمل باید هزینه های جانبی سنگینی برای جلب نظر مشتریان صورت گیرد. 

مطلب مرتبط: 5 نکته برای ساده تر کردن هدف گذاری

ایحاد تمایز میان یک برند با رقبا کار ساده ای نیست. برخی از برندها در این مسیر مشکلات بسیار زیادی دارد. الگوبرداری از عملکرد برندهای بزرگ در این میان اهمیت بالایی دارد. این امر موجب یادگیری نکات اساسی در این زمینه می شود. 

منبع : entrepreneur
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/RYfD9ry8
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه