یکشنبه, ۱۳ اسفند(۱۲) ۱۴۰۲ / Sun, 3 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز
سئو محتوا همگام با تغییرات گوگل

فرصت های سئو محتوا که نباید از دست داد!

11 ماه پیش ( 1402/1/2 )

حوزه سئو محتوا از وقتی پای ربات های چت مجهز به هوش مصنوعی به دنیای دیجیتال باز شده، حسابی شلوع و به هم ریخته شده است. خیلی از کارآفرینان میانبر موفقیت در سئو را استفاده از یک ربات چت می دانند. اگرچه این ایده مثل سناریوی فیلم های جنگ ستارگان جذاب به نظر می رسد، اما در واقعیت ماجرا اینقدرها هم ساده نیست. خب اگر قرار بود هر کسی با یک ربات چت قهرمان سئو شود، پس چرا این همه برند شکست خورده در گوشه و کنار بازار وجود دارد؟

بی شک سئو محتوا اصلا شباهتی به ماموریت غیرممکن ندارد، اما قرار نیست خیلی هم کار را ساده در نظر بگیریم. اگر شما هم بارها و بارها از سوراخ «ساده سازی مسائل» گزیده شده اید، این مقاله کاملا مخصوص شماست؛ چراکه ما در ادامه قصد داریم فرصت های تازه برای سئو محتوا که اتفاقا اصلا هم کلیشه ای نیستند را زیر ذره بین ببریم. 

سئو محتوا همگام با تغییرات گوگل

از آنجایی که این روزها گوگل تبدیل به مرجع اول و آخر مردم برای پیدا کردن محتوای دلخواه شان شده، تمرکز ما در ادامه بر روی این غول دیجیتال خواهد بود. پس با ما همراه باشید تا هم تغییرات جدید گوگل را بررسی کنیم هم با فرصت های ناب سئو محتوا آشنا شویم. 

مطلب مرتبط: سئوی محتوا در دنیای وبلاگ ها

فرصت های طلایی سئو

فرصت های طلایی سئو

همانطور که در مقدمه اشاره کردیم، این روزها همه سراغ ربات های چت می روند. اگر شما هم وسوسه استفاده از این ربات ها را در سر دارید، باید همین حالا پای تان را روی ترمز فشار دهید؛ چراکه اغلب بازاریاب ها همینطور چشم بسته سراغ این حوزه می روند. در حالی که ربات چت فقط بخشی از فرآیند آپدیت سایت است و اتفاقا ربط زیاد به سئو محتوا ندارد. پس اجازه دهید در این مقاله برخلاف جریان رودخانه شنا کنیم. 

مرجع اصلی ما برای طبقه بندی فرصت های سئو در این مقاله تغییراتی است که گوگل از ماه ها قبل نویدشان را داده و حالا به مرحله بهره برداری رسیده اند. البته ما اصلا قرار نیست از زبان سخت و پیچیده رایج برای توضیح این نوآوری ها استفاده کنیم. هرچه باشد ما در روزنامه فرصت امروز همیشه طرفدار سادگی هستیم. خب اجازه دهید بدون هیچ مقدمه اضافه ای یک راست برویم سراغ اصل مطلب.

محتوای به درد بخور: تغییر تازه گوگل در سئو محتوا

محتوای به درد بخور، تغییر تازه گوگل در سئو محتوا

چند بار تا حالا برای یافتن محتوای دلخواه تان در گوگل مجبور به اصلاح کلیدواژه ها شده اید؟ اینطور وقت ها آدم حسابی اعصابش خُرد می شود. خب اگر فناوری های دیجیتال حتی نیاز آدم را به خوبی پیش بینی نکنند، اصلا به چه کاری می آیند؟ 

سوال بالا دقیقا همان جرقه ای است که ایده «محتوای به درد بخور» را در ذهن مدیران گوگل زده است. بر این اساس رتبه بندی محتوا در این موتور جست وجو نه براساس سابقه برندها یا حتی عملکرد درخشان شان در بازار، بلکه میزان کاربردش برای کاربران تعیین خواهد شد. به زبان خودمانی، شما هرچه بیشتر محتوایی به درد بخور و مطابق نیاز کاربران تولید کنید، از نظر سئو اوضاع بهتری خواهید داشت؛ به همین سادگی!

وقتی یک سریال تلویزیونی بعد از چند قسمت برای مخاطب کاملا تکراری می شود، دیگر کمتر کسی روی خوش به آن نشان خواهد داد. در این شرایط کارگردان مجموعه باید هرچه زودتر فکری به حال فیلمنامه اش کند. چنین ماجرایی درباره تولید محتوا نیز مصداق دارد توصیه اولیه ما برای بازاریاب ها این است که محتوای شان را مثل یک سریال در نظر بگیرند. همانطور که هر قسمت از سریال نقشی اساسی در کلیت ماجرا دارد، محتواهای پراکنده شما هم باید یک تصویر منسجم برای مخاطب ایجاد کند. خب چه بهتر که این تصویر اصلی در زندگی روزمره هم به درد مردم بخورد.

مطلب مرتبط: اشتباهات نابخشودنی در سئوی محتوا

بی شک تعریف محتوای کاربردی و به درد بخور برای هر کسی متفاوت است. مثلا کسی که به تغذیه اش اهمیت می دهد، همیشه در گوگل دنبال رژیم های سالم و اطلاعات جدید درباره مواد خوراکی است. به عکس، عاشقان دنیای عکاسی شیفته محتوایی درباره جدیدترین دوربین ها و متدهای ثبت مناظر مختلف هستند. اینکه شما محتوای تان را برای کدام دسته از کاربران تولید می‎کنید، امری است که به حوزه کاری تان ربط دارد. پس یکبار برای همیشه رویای عجیب و غریب «راضی نگه داشتن همه» را کنار بگذارید. در عوض تمرکزتان باید فقط و فقط روی مخاطب هدف تان باشد. 

تکنیک ما در این بخش برای ارزیابی به درد بخور بودن محتوا بی نهایت ساده است. کافی است خودتان را به جای مخاطب هدف تان قرار داده و به این سوال جواب دهید: آیا این محتوا دردی از من دوا می کند؟
اگر برای جواب دادن به سوال بالا حتی یک لحظه هم تردید به خودتان راه دادید، احتمالا مسیر را حسابی اشتباه آمده اید. پس تا دیر نشده روش تان در تولید محتوا را درست کنید. چه بسا مرور عملکرد رقبا در این حوزه نیز به دردتان بخورد. پس اصلا بابت اینکه بقیه را زیر نظر بگیرید، احساس خجالت نکنید. 

سئو کاربرمحور: وقتی همه چیز در دست کاربران است

سئو کاربرمحور

کمتر بازاریابی در دنیا هست که از دست الگوریتم گوگل شاکی نباشد. انگار که گوگل مستقل از همه محتوای تولیدی سایت ها را ارزیابی کرده و مثل یک معلم سختگیر به آنها نمره می دهد. البته اصل ماجرا حسابی با این سناریو فرق دارد؛ چراکه نه گوگل به تنهایی سراغ ارزیابی محتوا می رود و نه حتی دوست دارد مته به خشخاش بگذارد. در عوض این کاربران هستند که حرف اول و آخر را می زنند!

تا همین چند سال قبل گوگل همه تلاشش آپدیت مداوم الگوریتم موتور جست وجو براساس نیاز کاربران بود. این کار به نوعی بازنمایی خواسته کاربران محسوب می شد. اگرچه تلاش گوگل ستودنی بود اما باز هم اختلاف اندکی میان نحوه ارزیابی الگوریتم گوگل با سلیقه واقعی کاربران حس می شد. به همین خاطر در تازه ترین تغییر دیگر خبری از ارزیابی مستقل الگوریتم گوگل نیست. در عوض نظرات و بازخوردهای کاربران نقش اساسی را ایفا می کند. به زبان خودمانی، دیگر این کاربران هستند که نظرات شان الگوریتم گوگل را به روز رسانی می کند. 

شما را نمی دانم، ولی من که خبر آپدیت تازه الگوریتم گوگل را اصلا دوست ندارم؛ چراکه دنیای دیجیتال را شبیه کلاس درسی می کند که معلمش صبح به مدرسه نیامده است. بی شک در چنین شرایطی دانش آموزان کلاس را روی سرشان خواهند گذاشت. البته این نگرانی در یک صورت قابل حل و فصل است: اینکه کاربران دقیقا بدانند دنبال چه هستند.

از آنجایی که گاهی اوقات کاربران خواسته شان را دقیقا بیان نمی کنند، گوگل یک فرمول جذاب طراحی کرده تا کار برای تولید محتوا راحت شود. بر این اساس معیار اساسی در سئو محتوا میزان اعتماد کاربران به تولیدکننده موردنظر است. مثلا خبر فوتبالی که در سایت رسمی فیفا درج می شود، اعتبار بی نهایت بیشتری در مقایسه با وبلاگ های کوچک دارد. پس طبیعی است لینک های گوگل اول از همه در کادر نتایج ظاهر شود. حالا این اعتماد کاربران به منابع اصلا از کجا ناشی می شود؟

گوگل برای سوال بالا یک جواب چندبخشی دارد:

•    تجربه: یعنی اینکه کاربران هرچه تجربیات مثبت بیشتری از یک سایت یا برند داشته باشند، اعتمادشان به آن بیشتر خواهد بود.

•    میزان تخصص: برندهایی که به عنوان متخصص یک حوزه شناخته شده باشند، همیشه اعتماد بیشتری را جلب می کنند. مثلا پزشکی را در نظر بگیرید که از دانشگاه هاروارد فارغ‎التحصیل شده و حسابی کارش را بلد است. بی شک چنین پزشکی خیلی راحت تر اعتماد بیماران را جلب کرده و اگر یک روز سایتی برای خودش راه اندازی کند، مطالبش را روی هوا می برند!

•    در دسترس بودن: تولید محتوای درجه یک تنها کاری نیست که بازاریاب ها باید به خوبی آن را بلد باشند. خب حتی اگر بهترین محتوای دنیا هم جلوی من و شما قرار دهند، احتمالا یکی دو تا سوال درباره اش خواهیم داشت. حالا اگر هیچ خبری از تولیدکننده محتوا برای جواب دادن نشود، چه حسی خواهید داشت؟ در دسترس بودن به توانایی برندها برای پاسخگویی سریع و مناسب به سوالات کاربران اشاره دارد. این ویژگی نقش مهمی در سئو محتوا داشته و رتبه برندها را حسابی افزایش می دهد.

همانطور که می بینید، سیطره گوگل بر روی دنیای دیجیتال همچنان ادامه دارد. از این نظر گوگل مثل یک معلم حواس جمع است که اصلا دوست ندارد دانش آموزانش با مشکل رو به رو شوند. این وسط شیوه مدیریت کلاس به شیوه ای کاملا دموکراتیک از طرف دانش آموزان انتخاب می شود. پس تنها کاری که شما برای موفقیت در چنین کلاسی باید انجام دهید، هماهنگی با نیاز و سلیقه دانش آموزان است؛ همین و بس.

مطلب مرتبط: فاکتورهای گوگل در سئوی محتوا چیست؟

جواب آماده برای سوالات: نکته ای که کسی بدان توجه نمی کند

جواب آماده برای سوالات

سایت ها یا وبلاگ های بزرگ معمولا بخشی به نام «سوالات پرتکرار» دارند که سال به 12 ماه کسی سراغش نمی رود. شاید فکر کنید متهم اصلی در این میان کاربران تنبلی هستند که اصلا حوصله کمی جست وجو را ندارند. البته یک جواب هوشمندانه تر شامل توجه به از رده خارج شدن بخش موردنظر و بی توجهی بازاریاب ها نسبت به آپدیت آن است. خب هر سال نیازهای مردم تغییر می کند و به طور طبیعی سوالات شان هم دستخوش تغییر خواهد شد. پس اگر دیر بجنبیم، حتی یک نفر هم به سایت مان سر نخواهد زد.

این روزها گوگل علاقه زیادی برای توجه به حوزه های تاریک دارد. البته منظور ما داستان های پلیسی یا بخش های غیرقانونی نیست، بلکه بخش هایی مثل همین سوالات پرتکرار را می گوییم که کمتر کسی به فکر آپدیتش می افتد. با این حساب اگر شما به موقع سراغ این بخش از کار بروید، اوضاع تان خیلی بهتر خواهد شد. ماجرا تازه دارد جالب می شود، نه؟

اولین مشکلی که در مسیر آپدیت منظم سوالات پرتکرار جلوی پای بازاریاب ها قرار می گیرد، نحوه آشنایی با سوالات تازه کاربران است. فقط در صورتی این مشکل برای شما جدی نخواهد بود که یک گوی بلورین دم دست تان باشد تا همه چیز را درست پیش بینی کنید، در غیر این صورت باید از ابزارهای خود گوگل برای سئو بهتر استفاده کنید. منظور ما ابزار قدیمی و دوست داشتنی گوگل ترندز (Google Trends) است. این ابزار به شما کمک می کند تا متوجه ترندهای تازه در دنیای اینترنت شوید. 

شاید پیش خودتان فکر کنید آگاهی از ترندهای تازه اصلا به چه دردی می خورد؟ خب در این صورت باید بگوییم سوالات کاربران معمولا در این ترندها خودش را نشان می دهد. شما را نمی دانم، ولی من که وقتی به یک موضوع تازه علاقه مند می شوم، سرم پر از سوالات مختلف درباره اش می شود. پس طبیعی است که اضافه کردن سوالات مرتبط با ترندهای داغ به بخش «سوالات پرتکرار» امری طبیعی باشد. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و سری به ترندهای تازه در گوگل بزنید. 

مطلب مرتبط: 7 گام ایجاد محتوای سئویی

منابع:

https://searchengineland.com

https://www.searchmetrics.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/qoupQnD0
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارنهال انگوروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورخرید بلیط هواپیماخرید لوازم ورزشیکیلید اجاره خانه در تهرانپرده پذیراییلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه