دوشنبه, ۲۳ مهر(۷) ۱۴۰۳ / Mon, 14 Oct(10) 2024 /
           
فرصت امروز

آیا تا حالا برای تان پیش آمده با کلی امید و آرزو کمپینی را روانه بازار کنید، اما وسط کار یکهو متوجه ناکامی اش در جذب مخاطب شوید. خب این امر می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. از کم کاری برخی از اعضای تیم بازاریابی گرفته تا عملکرد بهتر رقبا، همه در فهرست دلایل ناکامی کمپین مارکتینگ شما قرار دارد. با این حال نحوه مواجهه شما با چنین اتفاقی تعیین کننده خواهد بود .

خیلی از بازاریاب ها وقتی ناکامی کمپین شان را مشاهده می کنند، خیلی زود آن را فراموش کرده یا به حال خود رها می کنند. این در حالی است که رها کردن یک کمپین الزاما به معنای فراموشی آن از سوی مخاطب نیست. احتمالا شما هم کمدین های فاجعه بار برخی از برندها را هنوز هم بعد از سال های سال به یاد دارید. خب در این صورت نباید انتظار داشته باشید مشتریان تان یک کمپین شکست خورده را به این سادگی از یاد ببرند.

وقتی یکی تیم فوتبال در جریان بازی یک یا دو گل عقب می افتد، هیچ وقت به ترک زمین فکر نخواهد کرد. در عوض سرمربی و بازیکنان تمام سعی شان را می کنند تا ورق را برگردانده و به قول معروف کامبک بزنند. این دقیقا همان کاری است که شما در دنیای بازاریابی باید انجام دهید. یعنی از فرصت ها برای تبدیل شکست به پیروزی سود ببرید. این امر می تواند برای تان دردسرهای زیادی به همراه داشته باشد، اما نتیجه نهایی همیشه ارزشش را دارد.

شما در این مقاله یاد می گیرید چطور کمپین های شکست خورده تان را نجات داده و آنها را بدل به عامل موفقیت کسب و کارتان کنید . کافی است تا انتها در این مقاله با ما همراه باشید تا اصول کلی در این زمینه را یاد بگیرید. آن وقت می توانید بدون دردسر کارتان را پیش برده و نشان دهید تا چه اندازه بازاریابی حرفه ای هستید.

نجات کمپین های شکست خورده: یک استراتژی عملی

نجات کمپین های شکست خورده

شکست پایان ماجراجویی یک برند در دنیای کسب و کار نیست. البته به شرط اینکه برنامه ای برای بازیابی اعتبار و شهرت از دست رفته در میان باشد وگرنه کار شما همراه با شکست های پی در پی شده تا جایی که دیگر افقی روشن برای فعالیت تان در بازار باقی نماند. کافی است نگاهی به کارآفرینانی که هرساله حوزه کاری شان را عوض می کنند، بیندازید تا عیار کار دست تان بیاید.

شما در ادامه بدون اینکه نیاز به یادگیری مهارت های عجیب داشته باشید، با فرآیند نکات کمپین بازاریابی آشنا خواهید شد خب اجازه دهید با همین مقدمه کوتاه یک راست برویم سراغ اصل ماجرا و کامبک دیدنی مان!

مطلب مرتبط: نگاهی به کمپین های تبلیغاتی که شکست خوردند

بازبینی پیام محوری کمپین

بازبینی پیام محوری کمپین

گاهی اوقات یک پیام بازاریابی در سر آدم بی نهایت جذاب به نظر می رسد، اما همین که آن را تبدیل به کمپین کرده و روانه بازار می کنیم، متوجه اشتباه مان خواهیم شد. آن وقت است که دیگر کار از کار گذشته و ثانیه ها برای جبران ماجرا اهمیت اساسی دارد. البته سناریو می تواند از این هم بدتر باشد. مثلا اگر شما هیچ وقت متوجه عدم تناسب پیام تان با الگوی رفتار مشتریان نشوید، کلاه تان پس معرکه خواهد بود. به طوری که دست آخر این مخاطب است که شما را نسبت به فاجعه بازاریابی تان آگاه می کند .

راه حل مورد نظر ما در این بخش بی نهایت ساده است . کافی است هرچند وقت یکبار بازبینی پیام کمپین را در دستور کار قرار دهید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا درک بهتری از اوضاع بازاریابی برند پیدا کنید.

خیلی وقت ها بازاریاب ها عملا کمپین را مطابق با میل خودشان طراحی می کنند. این در حالی است که یک کمپین بازاریابی و محتوای خوب باید مطابق با سلیقه مخاطب باشد. به همین خاطر وقتی شما بازبینی پیام کمپین را در دستور کار قرار دهید به طور خودکار از چنین شکافی نیز آگاه خواهید شد. آن وقت می توانید بدون دردسر کارتان را پیش برده و نگران هیچ چیز هم نباشید.

خب یک بازاریاب که نمی تواند حواسش به همه نکات مربوط به کمپینش باشد. بالاخره یکسری نکات از زیر دست آدم در می رود. این بخش برای بازیابی اشتباهات و جلوگیری از تبدیل شدن به یک فاجعه تمام عیار طراحی شده است.

وقتی پیام محتوای شما باب میل مخاطب نیست، می توانید قبل از اینکه کمپین تان کاملا به فنا برود، اوضاع را به سود خودتان تغییر دهید. این نکته ای است که برای شما مزایای زیادی به همراه داشته و حتی می تواند مزیت رقابتی تان در مقایسه با دیگران محسوب شود.

یادتان نرود، سلیقه مخاطب در طول زمان تغییر می کند. به همین خاطر باید سعی کنید خودتان را با آن هماهنگ نگه دارید. چه بسا شما فقط خیال کنید با سلیقه مخاطب و تغییراتش همسو هستید. در حالی که اطلاعات تان دست کم مال یک دهه قبل است. آن وقت شما می مانید و مشتریانی که حتی حوصله نگاه کردن به کمپین تان را هم ندارند.

آپدیت المان های بصری

آپدیت المان های بصری

چه کسی گفته یک برند باید همیشه از قالبی مشخص برای طراحی المان های بصری و گرافیکی استفاده کند؟ این سوالی است که خیلی وقت ها جوابی ندارد. در عوض بازاریاب ها براساس عادت از یک مدل خاص استفاده می کنند. به همین خاطر ما در این بخش قصد داریم شما را برخلاف جهت رودخانه هدایت کنیم. به طوری که شجاعت لازم برای آپدیت المان های بصری تان را داشته باشید.

بی شک تکنیک های ارزیابی بسیار زیاد و گاهی پیچیده در دنیای بازاریابی وجود دارد. با این حال ما در روزنامه فرصت امروز بیشتر از همه روی یک همذات پنداری ساده حساب باز می کنیم. بر این اساس کافی است خودتان را کمی هم که شده جای مخاطب قرار دهید. این امر به شما کمک می کند تا واکنش های احتمالی آنها در قبال محتوای بازاریابی تان را به خوبی درک کنید .

وقتی وضعیت گرافیکی کمپین حتی برای خودتان هم چندان خوشایند نیست، زنگ خطر به صدا درآمده است. این وضعیتی است که باید از سوی شما حسابی بررسی شود.

خوشبختانه امروزه گرافیست ها کلی ایده در سر دارند. بنابراین اگر وضعیت کمپین تان چنگی به دل نمی زند، لازم نیست زانوی غم بغل کنید . در عوض می توانید طرح های تازه را امتحان کرده و کارتان را نیز ساده تر سازید. این یک وضعیت آزمون و خطاست که فقط به مرور زمان خودش را نشان خواهد داد. با این حال اگر دوست دارید تضمین بیشتری برای کارتان به همراه بیاورید، بد نیست نیم نگاهی به کمپین های رقبا نیز داشته باشید. اینطوری ترندهای تازه دم دست تان خواهد بود.

شما لازم نیست همیشه ایده های تازه برای تقویت المان های بصری برندتان دم دست داشته باشید. گاهی اوقات ترکیب ایده های دیگر برندها هم ایده آل خواهد بود. بنابراین شما می توانید بدون اینکه خیلی به خودتان فشار بیاورید، از ایده های تازه به سود خودتان استفاده نمایید.

مطلب مرتبط: بدترین کمپین های تبلیغاتی یک دهه اخیر

مطالعه دوباره درباره مشتریان هدف

مطالعه دوباره درباره مشتریان هدف

هر برندی در بازار یک یا چند مشتری هدف دارد. به طوری که بازگشت سرمایه اش در گرو تعامل با آنها قرار دارد. حالا اگر شما بر روی مخاطب اشتباهی سرمایه گذاری کنید، هزینه تان بر باد خواهد رفت.

نکته کلیدی که درباره مشتریان هدف وجود دارد، تغییرات مربوط به آنهاست. خب شاید کسانی که تا دیروز مشتری ثابت شما بودند، حالا به برند دیگری علاقه مند شده باشند. در عوض گروه دیگری به برند شما توجه نمایند. اگر شما نتوانید تغییرات مربوط به مشتریان را در لحظه شناسایی کنید، کلاه تان پس معرکه خواهد بود . به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم باید همیشه مطالعه مشتریان هدف را جدی بگیرید.

کار شما در این بخش با تحقیق درباره اینکه چه کسانی محصول شما را می خرند، شروع می شود. یادتان باشد، شما قرار نیست درباره کسانی که قبلا از برندتان خرید کرده اند، تحقیق کنید. در عوض باید وارد زمان حال شوید. این یعنی توجه تان به یافتن مشتریانی که علاقه مند به محصولات تان هستند، معطوف کنید.

اگر دوست دارید مشتریان هدف تان را به خوبی بشناسید، بد نیست به مشتریان وفادار رقبای تان سری بزنید. این امر اطلاعات خوبی به شما درباره رفتار مشتریان می دهد. چه بسا کمپین بازاریابی شما به دلیل هدف گذاری بر روی مخاطب هیچ موفقیتی در عمل به دست نیاورده است.  در این صورت شما می توانید به ساده ترین شکل ممکن تعامل تان با مخاطب را به سطح تازه ای رسانده و اوضاع را به سود خود تغییر دهید. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و وضعیت را به سود خودتان تغییر دهید.

خودتان را متمایز کنید

خودتان را متمایز کنید

استفاده از ایده های کلیشه ای برای تولید محتوا و بازاریابی کاری نیست که افتخاری برای شما به همراه داشته باشد. در این صورت بیشتر از اینکه اقدامی کلیدی برای موفقیت انجام داده باشید، صرفا یک کمپین الکی برای شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت های تان طراحی کرده اید.

هنر شما به عنوان بازاریاب در ایجاد تمایز میان خودتان و دیگران است. به طوری که مخاطب تان به محض مشاهده کمپین متوجه تفاوت های کلیدی آن با دیگر نمونه ها شود. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما برای تعامل بهتر با مخاطب تان نیاز به ایجاد تغییراتی در کمپین تان دارید.

اگر فکر می کنید محتوای بازاریابی تان بی نهایت کلیشه ای شده است، باید همین حالا دست به کار شوید؛ چراکه محتوای تکراری هیچ جذابیتی برای مخاطب ندارد. در این صورت کمپین که قحط نیامده، مخاطب سراغ دیگر برندها خواهد رفت. متاسفانه بسیاری از بازاریاب ها فکر می کنند تا ابد فرصت برای تعامل با مخاطب دارند. این در حالی است که میزان رقابت در بازار اصلا چنین فرصتی به آنها نمی دهد.

ایده ما در این بخش تلاش برای زنده کردن ایده های خاک خورده است. بی شک یک یا دو دهه قبل ایده هایی در دنیای بازاریابی محبوب بودند که حالا دیگر نشانه ای از آنها به چشم نمی خورد. بد نیست برای اینکه تنوعی در کارتان ایجاد کنید، سراغ این ترندهای قدیمی بروید. 

اینطوری بدون اینکه خیلی به خودتان سخت گرفته یا اوضاع را سخت کنید، فرصت تعامل با مخاطب هدف را خواهید داشت. این نکته ای است که می تواند به شما برای تعامل بهتر با مخاطب کمک کند.

یادتان نرود، همیشه بهترین راه حل ها لازم نیست حسابی گران و دردسرساز باشد. گاهی اوقات راه حل های ساده درست در کنار دست مان است، اما کسی بدان توجه نمی کند. پس بهتر است با دقت بیشتری دنیای اطراف تان را ارزیابی کنید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا وضعیت تان در بازار را به طور بهتری مدیریت کنید. 

مطلب مرتبط: طراحی و راه اندازی کمپین بازاریابی با یک راهنمای کامل

وقتی برند شما در حوزه بازاریابی خودش را از دیگران متمایز می کند وضعیت تان برای اثرگذاری بر روی مخاطب بی نهایت ساده تر خواهد شد. خب این امر ذهنیت مخاطب نسبت به کمپین تان را تغییر می دهد. حالا اگر وسط کار متوجه تکراری بودن کمپین تان شدید، بد نیست از توصیه های این بخش برای آپدیت کمپین استفاده کنید.

بازنگری در استراتژی بازاریابی 

بازنگری در استراتژی بازاریابی 

چه کسی گفته یک استراتژی بازاریابی باید تا ابد کاربردی باشد؟ خب هر چیزی در این دنیا پس از مدتی کیفیت و کاربرد خود را از دست می دهد. زمانی نه چندان دور گوشی آیفون ۶ حسابی طرفدار داشت. با این حال اکنون چنین گوشی دیگر به درد هیچ کس نمی خورد؛ چراکه کمتر کسی اصلا حوصله کار با سیستم عامل قدیمی اش را دارد.

وضعیت در دنیای بازاریابی نیز دقیقا مثل صنعت گوشی های هوشمند است. آن استراتژی که در طول سال های اخیر حسابی طرفدار داشته، می تواند همین حالا از مد بیفتد. نکته کلیدی در این میان تلاش برای همراهی با موج تغییرات است. فقط در این صورت فرصتی برای اثرگذاری مناسب بر روی مخاطب و نجات کمپین تان خواهید داشت.

بی شک بازنگری در استراتژی بازاریابی امری نیست که یک دفعه روی دهد. درست به همین خاطر ضروری است در لحظه وقتی کمپین تان با خطر رو به روست، فقط به دنبال تغییرات کوچک باشید. البته این به معنای فراموشی وضعیت پس از پایان بحران نیست. تازه آن وقت کار اصلی تان شروع می شود؛ چراکه در این زمان باید درباره استراتژی بازاریابی تان فکر کنید . ماجرا سخت شد، نه؟

بد نیست کمی درباره اینکه چطور استراتژی بازاریابی تان می تواند با تغییرات تازه همراه شود، فکر کنید. این سوالی است که می تواند اوضاع شما را در مدت زمانی کوتاه تغییر دهد. بنابراین ضروری است تا استراتژی تان را با توجه به فناوری های تازه آپدیت کنید . مثلا زمانی نه چندان دور تماس تلفنی ناگهانی با مخاطب هدف ایده ای جذاب برای بازاریابی بود. این در حالی است که امروز مشتریان ترجیح می دهند تعامل شان با دیگر برندها به طور غیرمستقیم باشد. پس گزینه ای مثل ایمیل مارکتینگ یا استفاده از شبکه های اجتماعی در این میان راهگشا خواهد بود؛ چراکه مطابق با خواست و انتظار تازه مشتریان است.

سناریوی بالا به خوبی وظیفه اصلی شما برای نجات کمپین تان را نشان می دهد. شما در این میان باید نقطه اتصالی میان خواسته های مخاطب و فناوری های تازه پیدا کنید. فقط در این صورت از شر مشکلات پردامنه خلاص خواهید شد. یادتان نرود، بدون احترام به دیدگاه مخاطب هرگز کمپین تان از وضعیت وحشتناکش نجات پیدا نخواهد کرد.

تغییر بخش دعوت به عمل (CTA)

تغییر بخش دعوت به عمل (CTA)

وقتی یک کمپین توانایی لازم برای اثرگذاری بر روی مخاطب را ندارد، شاید ایراد از بخش دعوت به عملش باشد. خب این بخشی است که بیشترین تاثیر را بر روی تصمیم گیری مخاطب برای خرید یک محصول دارد. اگر دعوت به عمل نشان کلیشه ای یا حتی ناقص باشد، انگیزه ای در مخاطب ایجاد نخواهد کرد. به همین خاطر ضروری است قبل از اینکه کارتان را با عجله جلو ببرید، کمی نگاه انتقادی داشته باشید. این مسئله درست وقتی که کارتان گره خورده است، کاربردی خواهد بود. 

متاسفانه خیلی از بازاریاب ها خیال می کنند در زمان بحران باید هرچه سریع تر کمپین را متوقف کنند. این در حالی است که پاک کردن صورت مسئله هیچ وقت راهبرد درست و اصولی نخواهد بود؛ چراکه به شما برای اثرگذاری بهینه بر روی مخاطب تان کمک شایانی نخواهد کرد.

بخش دعوت به عمل برای هر کمپینی حیاتی است. بد نیست قبل از اینکه با عجله این بخش را طراحی کنید، خوب درباره ماهیت کمپین و همچنین نیازهای مشتریان فکر کنید، وگرنه وسط راه به مشکل می خورید .

اگر به هر دلیلی در میانه راه متوجه بی توجهی مناسب به دعوت به عمل تان شدید، اصلا نباید وقت را تلف کنید . در عوض بهتر است فورا اقدام به تغییر این بخش کرده و آن را به اطلاع مخاطب نیز برسانید. این امر به شما کمک می کند تا خیلی راحت تر دعوت به عمل تازه را به نظر مخاطب برسانید؛ به همین سادگی.

فراموش نکنید، مشتریان در طول سال های اخیر حسابی باهوش شده اند. این یعنی شما دیگر نمی توانید به این سادگی آنها را دور بزنید. پس دعوت به عمل تان را حسابی تغییر دهید. وگرنه مشتریان از خجالت تان در خواهند آمد. آن وقت دیگر هیچ تکنیکی به دادتان نخواهد رسید. پس بهتر است قبل از اینکه اوضاع تان به هم بریزد، کمی هم که شده به فکر تغییر اوضاع کمپین باشید. 

مطلب مرتبط: چگونه کمپین بازاریابی رقبای تان را تحلیل کنید؟

تداوم عملکرد مناسب

تداوم عملکرد مناسب

یکی از مهمترین دلایل شکست کمپین های بازاریابی عدم تداوم در فعالیت بازاریاب هاست. خب شما نمی توانید یک روز عملکرد حیرت انگیزی در بازار داشته و روز بعد کاملا همه چیز را فراموش کنید. در عوض بهتر است کمی هم که شده اوضاع را پایدار دنبال کنید.

عملکرد بدون ثبات در حوزه بازاریابی مثل این است که یک قهرمان المپیک در هر مسابقه با یک فرم متفاوت ظاهر شود. بی شک عدم ثبات در عملکرد یک ورزشکار خیلی زود او را از دنیای حرفه ای کنار خواهد گذاشت. به همین خاطر ضروری است کمی هم که شده جایی برای ثبات در عملکرد بازاریاب ها در نظر بگیرید. اینطوری کارتان برای تعامل با مخاطب هدف ساده تر می شود.

بی شک خیلی از بازاریاب ها نسبت به فقدان ثبات در عملکردشان خبردار نمی شوند. این درست همان جایی است که باید نسبت به بازخورد دیگران توجه نشان دهید. خب وقتی دیگران از کمپین تان انتقاد می کنند، نباید گارد سفت و سختی بگیرید. این امر می تواند برای تان دردسرساز شده و حسابی اوضاع تان را به هم بریزد.

سعی کنید از دل انتقادات دیگران نسبت به کمپین تان نکات کلیدی را استخراج کنید. اینطوری کارتان برای آپدیت کمپین و نکاتش راحت تر می شود. خب شما که یک تنه نمی توانید کمپین تان را نجات دهید. پس باید روی کمک دیگران نیز حساب کنید.

اشتباه نکنید، کمک گرفتن از دیگران ربطی به ضعف شما به مثابه بازاریاب ندارد. در عوض باید از توصیه ها و دیدگاه دیگران به سود خودتان استفاده نمایید.

فراموش نکنید، بسیاری از بازاریاب ها برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف نیاز به استفاده از زاویه دیدی متنوع دارند. خب یک بازاریاب همه مسائل را از دریچه دید خودش ارزیابی می کند. این در حالی است که گاهی اوقات شما نیاز دارید اوضاع را کمی متفاوت تر بررسی کنید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا اثرگذاری بهتری بر روی مخاطب داشته و کمپین تان را نیز پله به پله بهبود بخشید. ماجرا جالب شد، نه؟ 

سخن پایانی

نجات کمپین های شکست خورده

نجات کمپین های شکست خورده در نگاه اول کار غیرممکن به نظر می رسد. این در حالی است که ما در روزنامه فرصت امروز هیچ کاری را غیرممکن نمی دانیم. به همین خاطر نکات مورد بحث در این مقاله برای کمک به شما در مسیر نجات کمپین تان طراحی شد. کافی است در ادامه مسیر بازاریابی تان از توصیه های مورد بحث در این مقاله استفاده کنید.

قبول دارم هر کاری در ابتدای راه بی نهایت سخت است. با این حال برای اینکه تبدیل به بازاریابی حرفه ای شوید، بد نیست گاهی اوقات وضعیت تان را کمی هم که شده به چالش بکشید. خب چالش شما الان نجات کمپین های شکست خورده تان است. نگران نباشید، نکات مورد بحث در این مقاله برای بهبود وضعیت تان مناسب است. اگر هم در این میان به مشکل خوردید، کافی است با ما در ارتباط باشید. کارشناس های ما در روزنامه فرصت امروز همیشه آماده تعامل سازنده با شما و بهبود اوضاع بازاریابی تان هستند. پس تعارف را کنار گذاشته و با ما در ارتباط باشید.

منابع:

https://thepearlcollective.com

https://www.dreamgrow.com

برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/z2Z8peFU
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتادانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید کتاب استخدامیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختتخت خواب دو نفرهگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرام
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه