دوشنبه, ۲۷ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Mon, 15 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز
آشنایی با استراتژی های منحصر به فرد برای کسب و کارهای کوچک

بازاریابی آنلاین برای کسب و کارهای کوچک

4 ماه پیش ( 1402/9/4 )

کسب و کارهای کوچک فضای زیادی برای رقابت با برندهای بزرگ در دنیای واقعی ندارند. از هر نظر که حساب کنیم، برندهای بزرگ رقبای گردن کلفتی محسوب می شوند که به این سادگی ها از میدان به در نخواهند شد. در چنین شرایطی یکی از مهمترین فرصت های رقابت برای کسب و کارهای کوچک عرصه بازاریابی آنلاین است. 

بازاریابی آنلاین به کسب و کارهای کوچک فرصت تعامل با مشتریان، بدون توجه به محدودیت های ساختاری و مالی را می دهد. درست به همین خاطر این الگوی مارکتینگ در میان چنین کسب و کارهایی حسابی محبوب است. نکته جالب اینکه با مشخص شدن مزایای بازاریابی آنلاین برای کسب و کارهای کوچک، هنوز کلی از کارآفرینان این حوزه با فناوری های دیجیتال میانه خوبی ندارند. درست به همین خاطر بازاریابی آنلاین هم کم کم در حال تبدیل شدن به ابزار اصلی کسب و کارهای بزرگ است. 

ما در این مقاله قصد داریم شما را با استراتژی های کلیدی در بازاریابی آنلاین آشنا کنیم؛ البته در این میان تمرکزمان بر روی کسب و کارهای کوچک است. اگر شما هم صاحب یکی از این کسب و کارها هستید یا قصد دارید به زودی استارت آپی در این حوزه راه اندازی کنید، بد نیست در ادامه با ما همراه باشید. این امر  به شما کمک می کند تا کارتان را خیلی راحت و بی دردسرتر جلو ببرید. 

بازاریابی آنلاین برای کسب و کارهای کوچک

شما در این مقاله نه تنها با زیر و بم بازاریابی آنلاین آشنا می شوید، بلکه برخی از استراتژی های کاربردی برای اجرای این استراتژی از سوی کسب و کارهای کوچک یا استارت آپ ها را نیز یاد می گیرید. پس با ما همراه باشید تا ماجراجویی هیجان انگیزمان را شروع کنیم. بازاریابی آنلاین چیست؟

بازاریابی آنلاین خیلی وقت ها تحت عنوان بازاریابی دیجیتال هم شناخته می شود. این تشابه اسمی به خاطر تعریف مشترکی است که همه این الگوها را به هم پیوند می دهد. ما در روزنامه فرصت امروز ده ها تعریف مشابه درباره بازاریابی آنلاین یا دیجیتال پیدا کرده ایم که به معنای واقعی کلمه فقط آدم را گیج می کند. به همین خاطر ما در اینجا سراغ یک تعریف ترکیبی رفته ایم. بر این اساس بازاریابی آنلاین هرگونه تلاشی برای شناساندن یک کسب و کار به مخاطب در فضای آنلاین محسوب می شود. 

مطلب مرتبط: طراحی برنامه بازاریابی آنلاین برای کسب و کارهای کوچک در 27 روز

همانطور که از تعریف بالا برمی آید، بازاریابی آنلاین حوزه های بی نهایت متنوعی را شامل می شود. مثلا به موارد زیر دقت کنید:

•    تبلیغات دیجیتال

•    ایمیل مارکتینگ

•    توسعه آنلاین محتوا

•    بلاگینگ

•    بازاریابی در شبکه های اجتماعی

بی شک رسیدگی به تمام کارهای بالا از سوی یک نفر تنها امکان پذیر نیست. به همین خاطر خیلی ها بازاریابی آنلاین را یک ورزش تیمی می دانند. اصلا به همین خاطر این روزها در دنیای بازاریابی همه به طور تیمی و گروهی کار می کنند. وگرنه کارآفرینان که سرمایه شان را از سر راه نیاورده اند تا همینطور بی مقدمه پای تیم های بزرگ و پرهزینه بازاریابی هدر دهند!

بی شک برندهای بزرگ با بودجه های کلان نگاه متفاوتی به بازاریابی آنلاین دارند. آنها معمولا هزینه های زیادی در بازار انجام داده و با همین هزینه ها به دنبال به دست آوردن دل مشتریان هستند. قبول دارم کسب و کارهای کوچک از نظر مالی توانایی رقابت با این رقبا را ندارند. با این حال شما نباید تسلیم شده و عرصه را برای آنها خالی کنید. در عوض بهتر است خیلی زود دست به کار شده و سراغ استراتژی های مخصوص خودتان بروید. ما در ادامه سعی می کنیم برخی از این استراتژی ها را به اتفاق شما بررسی کنیم. 

صورت بندی استراتژی بازاریابی آنلاین: نسخه ای برای کسب و کارهای کوچک

صورت بندی استراتژی بازاریابی آنلاین

قبل از اینکه سراغ اجرای هر طرح و برنامه ای در عرصه بازاریابی برویم، باید یک صورت بندی استراتژیک داشته باشیم. ایراد کار خیلی از بازاریاب ها شروع تولید محتوا بدون هیچ برنامه ریزی قبلی است. این کار دقیقا مثل آن است که از یک خلبان تازه کار که هنوز دوره های آموزشی را هم درست پشت سر نگذاشته، انتظار داشته باشیم یک هواپیمای مسافربری بزرگ را سالم از لندن به نیویورک برساند!

اگر از مخاطب های پر و پاقرص روزنامه فرصت امروز باشید، خیلی خوب می دانید ما همیشه قبل از اینکه بی گدار به آب بزنیم از طی فرآیندهای اولیه مطمئن می شویم. به همین خاطر در این بخش سراغ یک صورت بندی استراتژیک برای بازاریابی آنلاین کسب و کارهای کوچک رفته ایم.

باور کنید یا نه، شما به عنوان مدیر یک کسب و کار کوچک نمی توانید از همان استراتژی هایی که موردپسند برندهای بزرگ است، استفاده کنید. خب کار شما با یک برند بزرگ در دنیا باید تفاوت های معناداری با هم داشته باشد. به همین خاطر ما در ادامه سعی می کنیم مقدمات این تمایز مهم را فراهم کنیم. 

شناسایی اهداف کسب و کار

شناسایی اهداف کسب و کار

کسب و کار شما چرا در بازار حضور دارد؟ این سوالی است که خیلی از کارآفرینان در گیر و دار زندگی روزمره اصلا فرصت نمی کنند بدان فکر کنند. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز اینجا هستیم تا به این سوال مهم پاسخ دهیم. 

وقتی درباره اهداف یک برند نسبت به حضور در بازار حرف می زنیم، نباید گزینه هایی مثل کسب سود را مدنظر قرار دهیم. فرمول ما برای تعیین اهداف کسب و کارها بر مدار الگوی اسمارت (Smart) جریان دارد. در این رابطه به موارد زیر دقت کنید:

•    خاص بودن (Specific): اهداف شما در بازار باید به اندازه کافی خاص باشد تا حضورتان را توجیه پذیر کند. متاسفانه خیلی از کارآفرینان برای بیان اهداف شان فقط از روی دست برندهای بزرگ نوعی کپی برداری می کنند. این امر تردیدهای جدی در میان مشتریان نسبت به اهداف شما در بازار ایجاد می کند. به طوری که در مدت زمانی کوتاه دیگر هیچ فرصتی برای اثرگذاری بر روی مشتریان نخواهید داشت.

مطلب مرتبط: بازاریابی آنلاین موفق در سال جدید

•    قابلیت اندازه گیری (Measurable): آیا اهداف شما براساس مقیاس کمی مورد اندازه گیری قرار می گیرند یا بحث کیفیت مطرح است؟ مثلا اگر هدف شما رسیدن به یک میلیون دلار فروش در سال باشد، اندازه گیری این هدف کاملا کمی خواهد بود. این در حالی است که افزایش سطح شناخت مخاطب هدف درباره برند یک هدف کاملا کیفی است که با عدد و ارقام قابل اندازه گیری نخواهد بود. 

•    امکان اجرا داشتن (Actionable): اهدافی که بیش از اندازه رویایی طراحی شده باشند، هیچ وقت امکان اجرا نخواهند یافت. این در حالی است که بسیاری از برنامه های استاندارد باید قابلیت اجرایی بالایی داشته باشند. شما را برای تحقق این بخش از اهداف تان باید همیشه برنامه ها را براساس شرایط ویژه برند خود طراحی و اجرا کنید. وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود. 

•    ارتباط با ماهیت برند (Relevant): برنامه هایی که با هویت یک برند در تضاد باشند، هیچ وقت نتیجه خوبی برای آن کسب و کار به همراه نخواهند داشت. شاید شما در این سناریوها به هر زوری که شده برنامه تان را اجرا کنید، اما دست آخر با مشکلات اساسی برای بهبود کارتان رو به رو خواهید شد. به طوری که بعد از مدتی حتی از اجرای اهداف تان هم پشیمان می شوید. 

•    زمان محوری (Time-bound): زمان محوری یکی از مهمترین معیارها برای انتخاب اهداف درست و استاندارد محسوب می شود. منظور ما از زمان محوری امکان ارزیابی و اندازه گیری هر هدف براساس معیار زمانی است. مثلا هدف شما در یک ماه محقق می شود یا یک سال؟ مدت زمان مورد نظر هرچه باشد، شما باید بتوانید آن را در قالب عددی به طور دقیق بیان کنید. خب کارآفرینان که نمی توانند تا ابد منتظر تحقق یک هدف بمانند.

الگوی بالا که به عنوان هدف گذاری هوشمند یا اسمارت شناخته می شود، به شما کمک می کند تا اهدافی واقع گرایانه و قابل اجرا برای کسب و کارتان تعیین کنید. استفاده ز این روش برای انتخاب اهداف بازاریابی ایده مناسبی محسوب می شود. به طوری که شما دیگر دغدغه اهداف نادرست یا غیرمرتبط با ماهیت کسب و کارتان را نخواهید داشت. 

شناخت و درک مخاطب هدف

شناخت و درک مخاطب هدف

مخاطب هدف شما چه درک و برداشتی نسبت به بازار و محصولات موجود در آن دارد؟ این سوالی است که خیلی وقت ها کارآفرینان جواب مشخصی برای آن ندارند. درست به همین خاطر ما در این بخش روی آن دست گذاشته ایم. 

شناخت مخاطب هدف برای بازاریاب ها یک امر حیاتی است. شما نمی توانید بدون شناخت درست از مخاطب تان دست به بازاریابی آنلاین بزنید. هرچه باشد این روزها سلیقه مشتریان در جای جای دنیا حسابی فرق کرده است. بنابراین اگر شما بدون شناخت درست از مخاطب دست به تولید محتوا بزنید، از قبل خودتان را بازنده کرده اید. به طوری که دیگر هیچ فرصتی در بازار برای جبران اشتباه تان هم نخواهید داشت. 

اگر شما دوست دارید برای کمپین تان مخاطب هدف درستی پیدا کنید، باید یک راست سراغ ابزارهای درست بروید. این روزها کلی ابزار مختلف با هوش مصنوعی حیرت انگیز آماده کمک به بازاریاب هاست. ما در ادامه برخی از این ابزارها را مرور خواهیم کرد:

•    گوگل آنالیتیکس (Google Analytics): این ابزار به طور حرفه ای برای تجزیه و تحلیل کمپین های بازاریابی و دسترسی به اطلاعات مفید در گوگل طراحی شده است. اگر شما از این ابزار به خوبی استفاده کنید، خیلی راحت فرصت 
اثرگذاری بر روی مخاطب هدف را پیدا می کنید. دلیل این امر دامنه وسیع کاربران گوگل و طبقه بندی دقیق این اطلاعات است. به طوری که شما دیگر از هر ابزار دیگری بی نیاز خواهید شد. 

•    سِمراش (Semrush): ابزاری که در این بخش قصد معرفی اش را داریم، به طور تخصصی برای پیگیری تغییرات سلیقه و رفتار کاربران در دنیای آنلاین طراحی شده است. خیلی وقت ها برندها در تعامل با مشتریان شان دچار اشتباه می شوند؛ چراکه سلیقه و حتی نیازهای مشتریان تغییر می کند، اما کسب و کارها همچنان به شیوه قدیمی فعالیت شان را ادامه می دهند. این در حالی است که درک تغییرات در سلیقه و نیاز مشتریان امری ضروری است. سمراش سعی کرده اطلاعاتی مفید برای تیم های بازاریاب در این رابطه فراهم کند. به طوری که شما از سایر منابع بی نیاز شوید. 

بی شک فهرست بالا را خیلی بیشتر از اینها می توان ادامه داد. با این حال شما در ابتدای راه فقط لازم است از همین دو ابزار به خوبی استفاده کنید. بعدها اگر کارتان پیشرفت کرد، همیشه فرصت اضافه کردن به این فهرست را دارید. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و سراغ کار با این ابزارها بروید. 

مطلب مرتبط: 5 توصیه بازاریابی آنلاین برای کسب و کارهای کوچک

انتخاب کانال های بازاریابی

انتخاب کانال های بازاریابی

وقتی درباره بازاریابی آنلاین حرف می زنیم، کلی ابزار مختلف دم دست من و شما قرار دارد. به طوری که انتخاب از میان این ابزارها گاهی اوقات بدل به امری بی نهایت سخت و نفسگیر می شود. به همین خاطر ما در این بخش قصد داریم شما را برای انتخاب از میان ابزارهای بازاریابی آنلاین کمک کنیم. 

اولین گزینه ای که دم دست شما قرار دارد، بازاریابی ویدئویی است. استفاده از فرمت ویدئو برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف ارتباط پررنگی با افزایش سرعت اینترنت جهانی دارد. خب تا همین دو دهه قبل سرعت اینترنت آنقدر خوب نبود که ویدئوهای باکیفیت در سطح اینترنت در دسترس باشد. حالا اما ماجرا به طور کامل فرق کرده است. شما می توانید از هر گوشه دنیا ویدئوهای دلخواه تان را پیدا کرده و با سرعتی مناسب تماشا کنید. 

یکی از روش هایی که از دوران ابتدایی ظهور اینترنت دم دست من و شما قرار دارد، ایمیل مارکتینگ است. این الگو به شما کمک می کند تا مثل روزهای طلایی ظهور اینترنت کلی از کاربران را به کمپین تان جلب کنید. یادتان باشد، طراحی قالب های جذاب و پویا رمز موفقیت شما در این میان خواهد بود. پس به جای اینکه از همان قالب های کلاسیک استفاده کنید، بد نیست کمی سراغ ایده های خلاقانه بروید. اینطوری تاثیرگذاری بهتری هم روی مخاطب خواهید داشت. 

هر فهرستی درباره ابزارها و گزینه های بازاریابی آنلاین بدون توجه به سئو بی فایده خواهد بود. بی شک این یکی از کانال های بازاریابی نیست، اما آنقدر مهم هست که بدون آن تمام کانال های دیگر فاقد اعتبار شوند. پس حواس تان را جمع کنید تا یک وقت تمام تلاش های تان نقش بر آب نشود. 

حوزه سئو به شما کمک می کند تا محتوای تان را بهینه سازی کرده و نه تنها توجه کاربران را جلب کنید، بلکه خیلی بی دردسر الگوریتم گوگل یا شبکه های اجتماعی را هم کنار خودتان داشته باشید. خب خیلی وقت ها ایده تولید محتوا عالی است، اما به خاطر ریزه کاری های مربوط به سئو کسی آن را تحویل نخواهد گرفت. 

آخرین گزینه ای که شما باید مدنظر داشته باشید، تبلیغات پولی است. این گزینه معمولا برای جیب بازاریاب ها چندان خوب نیست. به هر حال در دنیایی که همه چیز در آینده تبلیغات مورد ارزیابی قرار می گیرد، شما هم راه فراری نخواهید داشت. نکته کلیدی در این میان توجه به تبلیغات موثر است. به زبان خودمانی، شما قرار نیست هر جایی دست به تبلیغات زده و بودجه تان را هدر دهید. 

طراحی و اجرای استراتژی

طراحی و اجرای استراتژی

بازاریابی در هر سطح و حوزه ای که باشد، بدون یک استراتژی درست و حسابی معنایی ندارد. درست به همین خاطر شما باید نتیحه نهایی کارتان را در قالب یک استراتژی نظاره کنید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا استراتژی تان را به بهترین شکل ممکن مدیریت کرده و دیگر نیازی به شک و تردید در میانه راه نداشته باشید. 

یک استراتژی بازاریابی که مخصوص کسب و کارهای کوچک است، باید نیازهای خاص این نوع کسب و کار را مورد توجه قرار دهد. این امر به شما کمک می کند تا خیلی راحت تر کارتان را جلو برده و در مواقع موردنیاز نتیجه تمام زحمات تان را در یک لحظه ارزیابی کنید. 

وقتی درباره استراتژی بازاریابی حرف می زنیم، در واقع ترکیبی از تمام مراحل قبلی را مدنظر داریم. این امر باید برای شما به مثابه یک راهکار عملی محسوب شود. قبول دارم تبدیل تمام بخش های قبلی به یک استراتژی واحد کار ساده ای نیست، اما شما باید این فرآیند را طی کنید. 

اگر از ما می شنوید، یک بار برای همیشه هر نوع عجله ای را کنار بگذارید. اینطوری فرصتی هرچند کوچک برای بهبود کارتان پیدا می کنید. 

آخرین مرحله در این میان ارزیابی و آپدیت مداوم استراتژی است. شما باید همیشه نیم نگاهی به استراتژی تان داشته و در صورت نیاز آن را به روزرسانی کنید. اینطوری دیگر هیچ جایی برای نگرانی باقی نخواهد ماند.

سخن پایانی

طراحی استراتژی بازاریابی برای کسب و کارهای کوچک

طراحی استراتژی بازاریابی برای کسب و کارهای کوچک دیگر شبیه غول مرحله آخر بازی های ویدئویی نیست. شما الان تمام اطلاعات موردنیاز برای موفقیت در این حوزه را دارید. از اینجا به بعد مهارت و پشتکار خودتان است که به دردتان خواهد خورد. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و ماجراجویی تان را شروع کنید. 

مطلب مرتبط: چالش های کسب و کارهای جدید در بازاریابی آنلاین

من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با اصول طراحی استراتژی بازاریابی برای کسب و کارهای کوچک کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی درباره نکات مورد بحث در مقاله دارید، کارشناس های ما همیشه آماده پاسخگویی به شما هستند. پس تعارف را کنار گذاشته و با ما در ارتباط باشید. 

منابع:

https://www.semrush.com

https://rockcontent.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/4eZg8EzC
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه