شنبه, ۲۴ آذر(۹) ۱۴۰۳ / Sat, 14 Dec(12) 2024 /
           
فرصت امروز
برندسازی با بودجه حداقلی

برندینگ برای کسب و کارهای کوچک

1 سال پیش ( 1402/9/11 )

برندینگ فرآیندی است که برای هر کسب و کاری کاملا ضروری است. فرقی ندارد شما بودجه های چند میلیون دلاری دم دست تان باشد یا تازه کارتان را شروع کرده باشید، در هر صورت بدون یک برند جذاب کارتان به هیچ جا نمی رسد. البته برندسازی برای تمام کسب و کارها به یک صورت جلو نمی رود. مثلا کسب و کارهای کوچک را در نظر بگیرید؛ چنین گزینه هایی به دلیل بودجه محدود و تجربه اندک در بازار همیشه برای برندسازی با چالش های مختلفی رو به رو می شوند. 

اگر دقت کرده باشید، خیلی از کسب و کارهای کوچک اصل برند جذابی ندارند. دلیل این امر کمبود منابع مالی و تجربه اندک مدیران چنین برندهای در دنیای کسب و کار است. همین امر موجب سرهم بندی فرآیند برندسازی بدون توجه به اصول کاربردی می شود. 

شاید شما هم چند باری در حوزه برندینگ با شکست رو به رو شده باشید. اگر کسب و کار کوچکی دارید که نگران آینده اش هستید، این مقاله به شما کمک می کند تا با کمترین هزینه و بدون نیاز به تجربه یا دانش بالا یک برند جذاب برای کسب و کارتان ایجاد کنید. 

برندینگ برای کسب و کارهای کوچک

برخی از کارآفرینان برندینگ را تبدیل به غولی می کنند که هیچ کس شجاعت رویارویی با آن را ندارد. شما را نمی دانم، ولی من که چنین درکی از برندسازی را اصلا قبول ندارم. خب اگر قرار بود برندینگ تا این اندازه سخت باشد، پس چطور برخی از کسب و کارها به راحتی برندهایی جذاب برای خودشان خلق کرده اند؟ 

مطلب مرتبط: استراتژی های برندینگ برای توسعه کسب و کار

ما در این مقاله قصد داریم اصول برندینگ برای کسب و کارهای کوچک را به اتفاق شما زیر ذره بین ببریم. اشتباه نکنید، در این مسیر اصلا نیازی به دانش تخصصی یا اطلاعات عجیب نیست. کافی است تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا به سادگی آب خوردن با نکات کلیدی در زمینه برندسازی برای کسب و کارهای کوچک آشنا شوید. بعد هم می توانید به راحتی کارتان را شروع کرده خود را غرق در دنیای کسب و کار کنید. 

برندینگ برای کسب و کارهای کوچک

برندینگ برای کسب و کارهای کوچک

برندسازی کاری نیست که شما یک بار برای همیشه انجام داده و دیگر سراغش را نگیرید. خیلی وقت ها بعد از ایجاد برند نیاز به آپدیت مداومش هم حس می شود. با این حال شما اول از همه باید برندتان را بسازید. بدون یک برند جذاب صحبت از آپدیتش اصلا منطقی نیست. 

شما در این بخش یاد می گیرید چطور یک برند را از صفر بنا کنید. البته منظور ما از ایجاد برند همان راه اندازی کسب و کار نیست. خب اول باید یک کسب و کار یا شرکتی باشد که برندی برای آن خلق کنیم، مگر نه؟

با توجه به نکاتی که در اینجا گفته شد، اجازه دهید کم کم کارمان را شروع کنیم. خب اینجا که جای مقدمه چینی های  دور و دراز نیست، مگر نه؟

تعریف هویت برند

تعریف هویت برند

هویت برند در واقع همان تصویری است که شما از کسب و کارتان تحویل مشتریان می دهید. مثلا برخی از کسب و کارها دوست دارند همیشه هویتی دوستانه برای مشتریان خلق کنند. این نکته درباره برندهایی مثل رد بول یا تسلا به خوبی قابل مشاهده است. در عین حال برخی دیگر دنبال وجهه حرفه ای می روند. نماینده اصلی این جریان در میان برندهای بزرگ اپل و مایکروسافت هستند که همیشه مثل یک استاد همه‎چیز دان عمل می کنند. 

فرقی ندارد شما چه نوع هویتی برای برندتان مد نظر دارید، در هر صورت این هویت باید مورد پسند مشتریان نیز باشد. بنابراین قبل از اینکه براساس سلیقه شخصی دست به انتخاب از میان هویت های مختلف بزنید، بد نیست کمی جدی تر موضوع را بررسی کنید. 

یک گپ و گفت دوستانه با برخی از مشتریان یا طراحی نظرسنجی به شما برای تعریف هویت برندتان کمک خواهد کرد. البته در این مسیر یک مشکل اساسی پیش روی شما خواهد بود. شرکت هایی که هنوز برند خاصی ندارند، معمولا دامنه مشتریان محدودی نیز خواهند داشت. 

بنابراین استفاده از تکنیک «ارزیابی رقبا» ایده جایگزین هوشمندانه ای خواهد بود. در این شیوه شما باید یک راست سراغ رقیب اصلی تان رفته و فعالیت آن در حوزه برندینگ را مو به مو ارزیابی کنید. اینطوری فرصت بسیار خوبی برای یادگیری از رقبا بدون نیاز به پرداخت حتی یک سنت را خواهید داشت. 

فراموش نکنید، شما به عنوان یک کسب و کار تازه یا کوچک بودجه زیادی برای ولخرجی در بازار ندارید. بنابراین خیلی از کارهایی که دیگران با کمک موسسات یا آژانس های تخصصی انجام می دهند، شما باید به تنهایی دنبال کنید. این طوری کارتان خیلی ساده تر خواهد شد. 

انتخاب المان های بصری

انتخاب المان های بصری

هیچ برندی بدون المان های بصری در دنیا وجود خارجی ندارد. وقتی درباره برندی مثل برگرکینگ یا پوما فکر می کنیم، اولین چیزی که به ذهن مان می رسد، لوگو آن است. اگر لوگو یک برند پیچیده باشد، احتمال رنگ های اصلی آن در ذهن مان نقش می بندند. هرچه باشد، اولین برخورد و درک ما از یک برند بصری است. بنابراین در برندینگ باید توجه ویژه ای به المان های بصری کرد. 

مطلب مرتبط: اشتباهات برندسازی در کسب و کارهای کوچک

اولین نکته ای که شما باید بدان توجه کنید، لوگوی تان است. آیا دنبال یک لوگو ساده هستید یا طرح های پیچیده را دوست دارید؟ اگر از ما می شنوید، استفاده از طرح های مینیمال گزینه بسیار بهتری در مقایسه با سایر طرح هاست. هرچه باشد طرح های ساده خیلی بهتر در ذهن مخاطب باقی می ماند. این یعنی یادآوری هویت برندتان از سوی مشتریان سریع و ساده تر انجام خواهد گرفت.

بعد از اینکه طرح اولیه لوگو را انتخاب کردید، باید به آن روح دهید. منظور ما از این عبارت انتخاب رنگ های اصلی است. یادتان باشد، رنگ های موردنظر نه فقط برای لوگوی شما، بلکه کل برند مهم است. مثلا در بازاریابی نیز باید از این رنگ های اصلی استفاده کنید تا از نظر بصری در ذهن مخاطب ماندگار شوید. 

بعد از انتخاب رنک، نوبت به فونت اصلی می رسد. اگر دقت کرده باشید، هر برندی یک فونت خاص برای خودش دارد. بنابراین استفاده از فونت های آماده گزینه چندان جذابی نخواهد بود؛ چراکه به مرور زمان کارتان را حسابی دشوار کرده و اجازه نمی دهد خودتان را به مثابه یک برند نوآور به مشتریان معرفی کنید. 

یک ایده جذاب برای انتخاب فونت توجه به حسی است که قصد انتقالش به مخاطب را دارید. مثلا اگر دنبال یک حس جوان پسند هستید، استفاده از فونت های شکسته و خارج از قاعده کمک تان خواهد کرد. در نقطه مقابل، برندهای لوکس معمولا دنبال فونت های کلاسیک می روند. بد نیست کمی در این رابطه با خودتان کلنجار بروید. اینطوری درک بهتری نسبت به انتخاب نهایی تان خواهید داشت.

انتخاب زبان و لحن برند

انتخاب زبان و لحن برند

زبان و لحن در واقع شیوه ارتباط شما با مخاطب را نشان می دهد. برخی از کسب و کارها از زبانی جدی و خشک استفاده می کنند. این امر کسب و کارشان را کاملا مصمم نشان می دهد. در نقطه مقابل کم نیستند برندهایی که از زبان خودمانی و پر از شوخی سود می برند. به طوری که شما برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف دائما از مثال های روزمره و شوخی های معمولی سود خواهید برد. 

انتخاب نوع زبان کاملا بستگی به شما و هویتی که برای برندتان تعریف کرده اید، دارید. بسیاری از کسب و کارها در این راستا دائما با مشکلات اساسی رو به رو هستند؛ چراکه به خوبی امکان ایجاد تمایز میان زبان و لحن را ندارند. در حالی که زبان شما محور اساسی در تعامل با مخاطب محسوب می شود، لحن تغییرات جزئی را نشان می دهد.

بی شک لحن شما هنگام اطلاع رسانی درباره یک خبر خوب با وقتی که قصد تسلیت گفتن به دیگران را دارید، یکسان نیست. به همین خاطر شما باید حواس تان را جمع کنید تا همیشه از لحن مناسب با موقعیت سود ببرید. 

معمولا کارآفرینان لحن را به سادگی جای زبان می گیرند. این امر موجب تغییرات مداوم و غیرمنتظره در نحوه ارتباط شان با مخاطب هدف می شود. به طوری که بعد از مدت زمانی کوتاه دیگر هیچ کس امکان تشخیص یک برند از دیگری را نخواهد داشت. 

اگر فکر می کنید بحث زبان و لحن برند کمی برای تان گیج کننده است، اصلا لازم نیست با عجله دست به انتخاب یکی از آنها بزنید. در عوض با دوستان تان حسابی مشورت کرده و بهترین گزینه ممکن را برای کسب و کارتان انتخاب کنید. اینطوری کلی فرصت دارید تا با دوستان و همکاران درباره گزینه های مختلف بحث کنید. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید انتخابی که از دل بحث طولانی بیرون بیاید، مطمئن تر خواهد بود، مگر نه؟

صورت بندی داستان برند

صورت بندی داستان برند

آیا برندی را سراغ دارید که بدون یک داستان جذاب و حماسی توانایی اثرگذاری بر روی مخاطب را داشته باشد؟ اجازه دهید کارمان در این بخش را با یک مثال ساده شروع کنیم. برند تسلا در طول یک دهه اخیر محبوبیت رو به رشدی پیدا کرده است. به طوری که اگر همین حالا از بعضی ها درباره سابقه این برند سوال کنیم، فکر می کنند دست کم 100سالی هست که تسلا مشغول تولید خودروست. سوال اصلی در این میان نحوه اثرگذاری برندهایی مثل تسلا بر روی مخاطب است. 

اگر بخواهیم یک راست سراغ مهمترین گزینه درباره تسلا برویم، باید به داستان حماسی اش اشاره کرد. البته این داستان بی نهایت هم ساده است. ماجرا از این قرار است که تسلا در داستان برندش بر روی اهمیت توسعه خدمات حمل و نقل و کاهش هزینه خرید و نگهداری خودرو تاکید دارد. به همین خاطر سراغ اتومبیل های برقی رفته است. نکته جالب اینکه آنها بحث های زیست محیطی را نیز مدنظر دارند. به این ترتیب مشتریان تسلا عملا با خرید از این برند دو هدف را برآورده می کنند. اول از همه هزینه حمل و نقل شان به شدت کاهش پیدا می کند، دوم هم اینکه گامی به سوی محیط زیست سالم تر برمی دارند. 

حالا که یک مثال واقعی را مورد بررسی قرار دادیم. باید به یک نکته اضافی نیز توجه کنیم. چه چیزی داستان برندها را از هم متمایز می کند. اگر دقت کرده باشید، برندهایی که براساس ارزش های محوری شان دست به تولید داستان می زنند، همیشه موفق تر از دیگران هستند. 

برند نایک در طول دهه های اخیر دائما در تلاش برای تقویت روحیه مردم به منظور ورزش بیشتر بوده است. در این مسیر حمایت از ورزشکاران مختلف، به ویژه آماتورها، همیشه جزو برنامه این برند بوده است. بنابراین جای تعجب ندارد که شعارهای تبلیغاتی یا حتی کمپین های بازاریابی این برند در راستای تحقق این ارزش ها صورت بندی شود. 

مطلب مرتبط: برندسازی چیست؟ راهنمایی کامل برای ایجاد تحول در کسب و کار

اگر شما به ارزش های محوری برندتان پایبند نباشید، به مرور زمان مشتریان دیگر کارتان را جدی نخواهند گرفت. پس برای بهبود اوضاع تان در بازار هم که شده، بد نیست کمی کارتان را جدی تر دنبال کنید. اینطوری فرصت کافی برای اثرگذاری بهتر بر روی مشتریان خواهید داشت. ماجرا جالب شد، نه؟

استفاده از یک استایل خاص

استفاده از یک استایل خاص

هر کسب و کاری در دنیا یک استایل ویژه برای خودش دارد. مثلا برند گوچی را در نظر بگیرید، این برند همیشه استایلی شیک و لوکس برای خودش در نظر گرفته است. به طوری که مشتریان هدفش نیز معمولا چنین استایل یا سبک زندگی را دنبال می کنند.

وقتی درباره استایل برند حرف می زنیم، در واقع به سبک زندگی پیشنهادی اش توجه داریم. مثلا برندهایی مثل مک دونالد سبک زندگی شهری و بی نهایت سریع را توسعه می دهند. در نقطه مقابل رد بول زندگی همراه با هیجان بالا را توصیه می کند. کسب و کارهایی که در حوزه بهداشت و زیبایی فعالیت دارند، به طور مشابه توجه به خود و زندگی سالم را در کانون توجه قرار می دهند.

اینکه شما چه نوع سبک زندگی برای مشتریان تان در نظر می گیرید، بستگی به تجربه تان در بازار و صدالبته هویت برند دارد. بنابراین لازم نیست کارتان را خیلی سخت جلو برده یا آن را بی نهایت پیچیده سازید. در عوض خیلی راحت به مرور اوضاع کسب و کارتان پرداخته و دست به انتخابی منطقی بزنید. یادتان باشد، هر انتخابی که شما در این رابطه داشته باشید، تاثیر بلندمدتی بر روی برندتان خواهد داشت. به زبان خودمانی، شما نمی توانید استایل برندتان را هر روز عوض کنید. پس هنگام انتخاب کمی جدی تر بحث را دنبال نمایید. 

حضور در شبکه های اجتماعی

حضور در شبکه های اجتماعی

اگر تا اینجا حوصله کردید و با ما همراه بودید، دیگر به بخش های پایانی کار نزدیک شده ایم. حالا شما باید فکری به حال هویت آنلاین برندتان کنید. منظور ما از این عبارت آمادگی برای حضور در شبکه های اجتماعی است. خب شما که در دهه 90 میلادی مشغول برندسازی نیستید که نیازی به استفاده از اینترنت نباشد. 

این روزها مردم بیشتر کارهای شان را در دنیای آنلاین دنبال می کنند. بنابراین اگر شما نتوانید به خوبی با این حوزه هماهنگ شوید، کلاه تان پس معرکه خواهد بود. 

اجازه دهید قبل از اینکه بحث را بیشتر جلو ببریم، یک سوال کلید مطرح کنیم. به نظر شما برندی که در دنیای آنلاین حضور ندارد، شانسی برای گسترس دامنه مشتریانش خواهد داشت؟ بی شک جواب این سوال منفی است. پس چرا تا حالا به فکر حضور در شبکه های اجتماعی نیفتاده اید؟

یادتان باشد، شما قرار نیست در همه شبکه های اجتماعی حضور داشته باشید. در عوض بد نیست کمی منطقی تر کار را دنبال کنید. هرچه باشد بودجه شما بی نهایت محدود است و برای حضور در تمام پلتفرم ها کافی نیست. 

بی شک هر کسی در این دنیا درک درستی نسبت به پلتفرم های محبوب دارد. مثلا اینستاگرام، ایکس، تیک تاک و یوتیوب باید جزو گزینه های مد نظر شما باشد. حالا اگر فکری به حال فیس بوک یا اسنپ چت نکردید، خیلی جای دوری نمی رود. 

وقتی شما بودجه محدودی دارید، باید از آن نهایت استفاده را ببرید. در این میان هیچ عذر و بهانه ای برای بی توجهی به شبکه های اجتماعی پذیرفته نیست. بنابراین شما باید کارتان را به بهترین شکل ممکن دنبال کنید. 

این روزها حضور در شبکه های اجتماعی بدون استفاده از محتوای دیداری اصلا امکان پذیر نیست. پس باید به فکر تهیه ویدئو و عکس های باکیفیت از محصولات یا جزییات مربوط به برندتان باشید. شاید فکر کنید برای این کار نیاز اساسی به یک عکاس حرفه ای احساس می شود. 

خب در این صورت ما یک راهکار بهتر برای شما سراغ داریم. کافی است کمی به دوربین گوشی تان اعتماد کرده و خلاقیت تان برای عکاسی متفاوت را امتحان کنید. اینطوری خیلی بهتر فرصت اثرگذاری بر روی مخاطب تان را خواهید داشت. 

باور کنید یا نه، این روزها بیش از 80 درصد ترافیک اینترنت مربوط به محتوای ویدئویی است. پس اگر فکر کرده اید بدون ویدئو شانسی برای یکه تازی در شبکه های اجتماعی دارید، باید حسابی ناامیدتان کنیم. مزیت اصلی حضور در شبکه های اجتماعی امکان رقابت با برندهای بزرگ و کوچک بدون نیاز به بودجه های کلان است. از این نظر پلتفرم های اجتماعی زمین بازی برابری برای رقابت برندها فراهم کرده اند.

نکته دیگری که باید مدنظر قرار دهید، اهمیت حضور همیشگی در کنار مشتریان است. اینطوری شما دائما حضورتان را به مشتریان یادآوری خواهید کرد. به همین خاطر استفاده از شبکه های اجتماعی برای کسب و کار شما ضروری خواهد بود. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و شبکه های اجتماعی را زیر سلطه خود درآورید!

مطلب مرتبط: برندسازی ماندگار و مسئله ارزش کسب و کار

توجه به عنصر تداوم

توجه به عنصر تداوم

برندینگ کاری نیست که شما الان انجام داده و فردا با پشیمانی دوباره اصلاحش کنید. البته تغییرات کوچک برای تداوم هویت برند ضروری است، اما تغییرات بزرگ هیچ وقت خوب از آب درنمی آید. بنابراین شما باید فکری به حال عنصر تداوم در کارتان کنید. 

اگر تمام مراحل قبلی این مقاله را با عجله فراوان دنبال کرده اید، بد نیست کمی سرعت تان را کم کنید؛ چراکه تصمیم گیری های سریع معمولا پشیمانی به همراه دارد. توصیه ما در این میان برندینگ به مثابه کار گروهی است. اینطوری فرصت بیشتری برای تأمل درباره جزییات خواهید داشت. 

ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم کار عجله ای هیچ وقت نتیجه خوبی به همراه نخواهد داشت. پس بهتر است قبل از اینکه حسابی خودتان را به دردسر بیندازید، کمی درباره جزییات این فرآیند فکر کنید. اینطوری دیگر لازم نیست دم به دقیقه کارتان را از اول شروع کرده یا طرح برندتان را کاملا دور بریزید. 

بد نیست برای چند دقیقه خودتان را به جای یک مشتری قرار دهید که برند محبوبش دائما لوگو و سایر اجزای برند را تغییر می دهد. شما را نمی دانم، ولی من که بعد از مدت کوتاهی کاملا قید چنین برندی را خواهم زد. خب اگر یک برند هیچ بویی از ثبات نبرده، چه تضمینی هست در زمینه ارائه خدمات به مشتریان ثبات داشته باشد؟

سخن پایانی

برندینگ برای کسب و کارهای کوچک

برندینگ برای کسب و کارهای کوچک معمولا دردسرهای بیشتری به همراه دارد. بسیاری از کارآفرینان فکر می کنند طراحی برند فقط با یک بودجه عالی امکان پذیر است. به همین خاطر وقتی کسب و کار کوچک شان را راه اندازی می کنند، اصلا به فکر برندسازی نیستند؛ چراکه دائما منتظر فرصتی برای فراهم سازی بودجه های کلان هستند.

مطلب مرتبط: توسعه کسب و کارهای کوچک در 6 گام

ما در این مقاله سعی کردیم نوع نگاه کارآفرینان به حوزه برندینگ را تا حدی تغییر دهیم. شما لازم نیست حتما بودجه های چند میلیون دلاری داشته باشید تا یک برند عالی خلق کنید. در عوض کسب و کارهای کوچک با همین وضع محدودیت مالی امکان موفقیت در بازار را دارند. پس چرا دست رو دست گذاشته اید؟ همین حالا کارتان را شروع کرده با استفاده از توصیه های مورد بحث در این مقاله اوضاع را به سود خودتان تغییر دهید. هرجا هم نیاز به کمک داشتید، ما در روزنامه فرصت امروز آماده همراهی با شما هستیم.

منابع:

https://buffer.com

https://www.constantcontact.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Mb0T32M9
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
قیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانلوازم یدکی تویوتاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفرهکابینت و کمد دیواری اقساطیکفپوش پی وی سیتماشای سریال زخم کاری 4تخت خوابخرید کتاب استخدامیقیمت کمد دیواریکاشت ابرو طبیعیپارتیشنتاسیس کلینیک زیباییریفرال مارکتینگ چیست؟سفارش سئو سایت
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه