پنجشنبه, ۱۹ مهر(۷) ۱۴۰۳ / Thu, 10 Oct(10) 2024 /
           
فرصت امروز

فعالیت در دنیای کسب و کار همیشه آنطور که آدم دوست دارد نیست. شاید خیلی ها خیال کنند در بازار برای شان فرش قرمز پهن شده و مشتریان بی صبرانه منتظر محصولات شان هستند. خب این رویای خام خیلی زود با واقعیت های بی رحم دنیای کسب و کار نابود خواهد شد. 

واقعیت این است که خیلی از برندها حتی توانایی رقابت با دیگران را هم ندارند. اجازه دهید از یک مثال ساده استفاده کنیم. برند نایک را در نظر بگیرید؛ این برند دهه هاست در دنیای تولیدات ورزشی سلطه ای بی چون و چرا دارد. حالا اگر یک کسب و کار تازه وارد قصد فروش محصولاتی دقیقا مشابه نایک را داشته باشد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

بی شک در سناریوی بالا نایک با سلطه ای که بر بازار دارد، اجازه حرکت به هیچ رقیب دیگری نمی دهد. تازه وقتی یک برند صفر کیلومتر یک طرف ماجرا باشد، اوضاع برای نایک یا هر برند بزرگ دیگری ساده تر خواهد شد. درست به همین خاطر خیلی از کسب و کارهای تازه تاسیس در بازار سال اول شان را نیز تمام نمی کنند. این مسئله ای است که می تواند دردسرهای زیادی برای کسب و کارها به همراه بیاورد. 

رقابت با برندهای بزرگ

رقابت با برندهایی که بی نهایت از شما بزرگ تر هستند، همیشه ایده جذابی نیست. خب این امر می تواند اعتبار، سرمایه و همچنین شهرت تان را حسابی خدشه دار کند. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معمولا آن را به کسی توصیه نمی کنیم. با این حال گاهی اوقات راه فراری از رقابت با برندهای بزرگ نیست. خب اگر شما دوست دارید به مرور زمان بدل به برندی بزرگ و حرفه ای در بازار شوید، باید همیشه نیم نگاهی به رقابت با برندهای بزرگ داشته باشید. 

یک کاراته کار که رویای قهرمانی المپیک را در سر دارد، نمی تواند همیشه از رویارویی با حریف های بزرگ طفره برود. بالاخره برای قهرمانی باید سختی های آن را نیز به جان خرید. این دقیقا همان اتفاقی است که برای کارآفرینان نیز روی می دهد. به همین خاطر شما نمی توانید وضعیت تان در بازار را بدون هماهنگی برای رقابت با دیگران سر و سامان دهید. 

ما در این مقاله قصد داریم به شما بایدها و نبایدهای دنیای رقابت با برندهای بزرگ را یاد دهیم. شاید این امر کمی عجیب یا حتی گیج کننده باشد، اما به مرور زمان یاد می گیرید که چطور گلیم تان را از آب بیرون بکشید. البته ما قصد نداریم روی نکات منفی یا نبایدها به طور جداگانه تاکید کنیم. در عوض یکسری توصیه های کلیدی را مرور می کنیم و در لا به لای آنها به برخی از کارایی که نباید انجام داد هم اشاره خواهیم کرد. 

اگر دوست دارید در بازار سری میان سرها دربیاورید، این مقاله دقیقا همان چیزی است که بدان نیاز دارید. پس بهتر است تا انتها با ما همراه باشید تا برخی از نکات کلیدی در این رابطه را یاد بگیرید. ما در ادامه به شما کمک خواهیم کرد تا نکات اساسی و محوری برای رقابت بهتر با دیگران را یاد بگیرید. البته تمرکز اصلی ما بر روی برندهای بزرگ خواهد بود. پس با ما همراه باشید تا تبدیل به کارآفرینی همه فن حریف شوید. 

مطلب مرتبط: موقعیت یابی رقابتی در دنیای کسب و کار

حضور در دنیای آنلاین: الزامی بی چون و چرا

حضور در دنیای آنلاین

شبکه های اجتماعی در طول یک دهه اخیر اهمیت بی نهایت زیادی پیدا کرده اند. اوضاع طوری شده که دیگر کمتر کسی در دنیای کسب و کار تعامل رو در رو با مشتریان دارد. از وقتی هم پلتفرم های اجتماعی گزینه فروش مستقیم را اضافه کرده اند، اوضاع حسابی به هم ریخته است. این مسئله ای است که می تواند دردسرهای زیادی برای کارآفرینان به همراه داشته باشد؛ چراکه هنوز هم خیلی از بازاریاب ها یا مدیران فروش به شیوه های رو در رو عادت دارند. 

مسئله بالا می تواند مزیت اصلی برند شما در تعامل با مشتریان باشد. این امر به شما کمک خواهد کرد تا از رقبا پیشی بگیرید. قبول دارم این روزها همه برندها در دنیای آنلاین حضور دارند، اما همه آنها تعامل خوبی با مخاطب ندارند. به همین خاطر شما می توانید وضعیت تان در تعامل با مخاطب هدف را به طور قابل ملاحظه ای تغییر دهید. این مسئله ای است که در بلندمدت حسابی به کارتان خواهد آمد.

مشتریان عاشق تعامل با برندهایی هستند که به آنها توجه نشان می دهند. این یعنی محور تولید محتوای تان باید مشتریان باشد. اگر در این میان راه را اشتباه طی کنید، خیلی زود با مشت محکم مشتریان رو به رو خواهید شد. خب کسی در بازار با شما شوخی ندارد؛ به ویژه اینکه امروزه کلی از رقبا نیز منتظر لغزشی کوچک از سوی شما هستند. 

اگر فکر کرده اید با محتوای کلیشه ای شانسی برای برنده شدن در بازار دارید، سخت در اشتباهید. یادتان باشد، رقبای بزرگ شما تیم های بازاریابی حرفه ای و کلی بودجه دم دست دارند. پس نباید خیال کنید کارتان به ساده ترین شکل ممکن قابل مدیریت خواهد بود. این مسئله ای است که می تواند شرایط تان را به طور قابل ملاحظه ای تغییر دهد. پس بهتر است کمی هم که شده به فکر استفاده از خلاقیت یا حتی ترندهای داغ باشید. 

شاید فکر کنید الگوبرداری از برندهای بزرگ در این میان ایده خوبی باشد. خب تا حدی می توانید روی این مسئله حساب باز کنید، اما نباید خیلی کارتان را به آن متکی کنید؛ چراکه مشتریان به برندهای کپی کار خیلی توجه نشان نمی دهند. این در حالی است که برای تعامل بهتر با مخاطب نیاز دارید تا کارتان را کمی هم که شده متفاوت شکل دهید. در عوض می توانید از عملکرد برندهای بزرگ درس گرفته و با ترکیب ایده ها و روش های آنها در شبکه های اجتماعی وضعیت متفاوتی برای خودتان رقم بزنید. این ایده جذاب و عملیاتی تری خواهد بود. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع را به سود خودتان تغییر دهید. 

امتحان کانال های بازاریابی جدید: نوآوری تا بی نهایت

امتحان کانال های بازاریابی جدید

شما در زمینه عرضه محصولات یا حتی توان فروش امکان رقابت مستقیم با برندهای بزرگ را ندارید. بنابراین یکی از آخرین سنگرهای شما حوزه بازاریابی خواهد بود. البته قرار نیست مثل خیلی از برندهای دیگر عملکرد کلیشه ای در این میان داشته باشید. در عوض بهتر است روی کانال های ارتباطی تازه حساب باز کنید. این امر می تواند برای تان حسابی جذاب و هیجان انگیز باشد. درست به همین خاطر می توانید روی آن به مثابه یک شیوه تازه حساب ویژه ای باز کنید. 

خوشبختانه روش های تعامل دیجیتال میان انسان ها روز به روز توسعه پیدا می کند. خب زمانی نه چندان دور ایده تیک تاک شاید خیلی مسخره به نظر می رسید، اما حالا بدل به یکی از پولسازترین کانال های بازاریابی شده است. نکته کلیدی در این میان حضور در کانال های پرطرفدار است؛ چراکه شما به عنوان یک بازاریاب یا صاحب کسب و کار از پس هزینه های عضویت در تمام کانال های ارتباطی برنمی آیید.

یکی از ایده های جذاب در این میان سرمایه گذاری بر روی واقعیت مجازی است. امروزه بسیاری از مردم دنیا با این فناوری بیشتر آشنا شده اند. این در حالی است که گیمرها تقریبا چند سالی هست درگیر این فناوری و تجربه تازه ای از دنیای بازی های ویدئویی هستند. می توانید نمایش محصولات یا حتی برخی از تعاملات تان با مشتریان را در این فضا دنبال کنید. این مسئله ای است که می تواند به شما برای رقابت بهتر با دیگر برندها کمک کند. 

وقتی شما فضای بازاریابی اختصاصی برای خودتان طراحی می کنید، فرصت های زیادی پیش رو خواهید داشت. این امر می تواند از شما یک برند تازه و هیجان انگیز بسازد. درست همان نکته ای که مشتریان منتظرش هستند!

مطلب مرتبط: چطور با دست پر به میدان رقابت وارد شویم؟

یادتان باشد، هدف از حضور در کانال های ارتباطی و بازاریابی تازه بهبود شهرت برند است. این امر می تواند برای شما جذابیت بسیار زیادی داشته و کارتان را نیز ساده سازد. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم کارآفرینان برای بهبود وضعیت شان نیازمند استفاده از انواع راهکارهای بازاریابی هستند. البته سعی نکنید خیلی ماجرا را کلیشه ای کنید. خب امروزه بسیاری از برندها هنوز هم از ایمیل مارکتینگ به مثابه یک شیوه کلیشه ای استفاده می کنند، اما با ایده های تازه روح تازه ای بدان بخشیده اند. این دقیقا همان کاری است که شما هم باید به خوبی دنبال کنید. 

سرمایه گذاری بر روی خدمات مشتری: سکوی پرتاب شما!

سرمایه گذاری بر روی خدمات مشتری

اگر یک برند نمی تواند از نظر تعداد محصولات یا تنوع آن با برندی دیگر رقابت کند، دنیا به پایان نرسیده است. امروزه بسیاری از برندها برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف نیاز به محصولی درجه یک ندارند. در عوض با خدمات مشتری بهتر می توانند اوضاع شان در بازار را به طور قابل ملاحظه ای بهبود بخشند. این دقیقا همان مسئله ای است که شما هم باید بدان توجه کنید. 

مشتریان بیشتر از اینکه کیفیت محصول برای شان مطرح باشد، وضعیت خدمات پس از فروش را زیر ذره بین می برند. این مسئله ای است که می تواند از شما یک قهرمان یا بازنده ای تمام عیار در بازار بسازد. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما نمی توانید نسبت به خدمات مشتری بی توجه باشید. 

یکی از بهترین تمرین ها برای آگاهی از خدمات مشتری قرار دادن خودتان به جای آنهاست. خب اگر شما مشتری بودید، دوست داشتید چه خدماتی از سوی یک برند دریافت کنید؟ این سوال شاید ساده یا حتی کلیشه ای به نظر برسد، اما به شما برای بهبود وضعیت تان کمک شایانی خواهد کرد. خب این مسئله باید به طور جدی از سوی شما دنبال شود. 

آیا تا حالا به طور جدی نسبت به دغدغه های مشتریان فکر کرده اید؟ این سوالی است که خیلی از بازاریاب ها هیچ جواب روشنی برای آن ندارند. درست به همین خاطر دائما کارشان با مشکل رو به رو می شود. بد نیست گاهی اوقات نسبت به بازخوردهای دریافتی از مشتریان نیز توجه نشان دهید. این امر ذهنیت درستی نسبت به توان تعامل تان با مخاطب هدف ایجاد می کند. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما باید هر طور که شده کارتان در بازار را با تمرکز بر مشتریان جلو ببرید. 

مشتریانی همیشه نسبت به کار شما بازخورد نشان نمی دهند. اگر شما آنقدر خوش شانس هستید که نظرات مشتریان را کنار خودتان داشته باشید، اصلا نباید فرصت را از دست دهید؛ چراکه مشتریان همیشه تا این اندازه با شما و کسب و کارتان مهربان نخواهند بود. این مسئله ای است که می تواند به شما برای بهبود اوضاع تان کمک شایانی نماید. 

ماموریت شما در این بخش تلاش برای یافتن نکات کلیدی است که مورد نظر مشتریان است. این امر با یک دسته بندی ساده نظرات و کامنت های آنها امکان پذیر خواهد بود. البته در این میان همیشه هوش مصنوعی نیز در کنارتان خواهد بود. پس وقت را تلف نکنید و همین امروز کارتان را شروع کنید. این امر می تواند برای شما گزینه ای بی نهایت جذاب و تعامل برانگیز محسوب شود. 

معمولا برندهای بزرگ حوصله یا حتی وقت توجه دقیق به حرف های مشتریان را ندارند. درست به همین خاطر شما می توانید خیلی خوب از این نکته به سود خودتان استفاده کنید. پس بهتر است وضعیت تان در دنیای کسب و کار را همین حالا بهبود بخشید. 

دسته بندی مشتریان هدف: پیش به سوی شخصی سازی

دسته بندی مشتریان هدف

دسته بندی مشتریان تکنیکی است که حتی خیلی از برندهای بزرگ دنیا نیز بدان توجه ندارند. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما باید تمام توان تان برای عملکرد بهتر در این حوزه را به خرج دهید. این مسئله ای است که می تواند اوضاع تان در بازار را به طور قابل ملاحظه ای تغییر دهد.

اجازه دهید با یک مثال ساده درباره تقسیم بندی مشتریان دقیق تر حرف بزنیم. وقتی یک رستوران در بخش شلوغ شهر راه می افتد، معمولا فقط یک غذا سرو نمی کند. البته برخی از رستوران ها تخصصی روی یک غذا کار می کنند، اما برای تعامل با مشتریان پرشمار این ایده کافی نخواهد بود. شما باید براساس سلیقه مشتریان منوی تان را طراحی کنید. با این حال حتی این ایده نیز کافی نخواهد بود؛ چراکه شما نمی توانید همینطور ساده و بی دردسر کارتان در این بخش را جلو ببرید. خب از کجا می دانید از هر غذا چه تعداد در روز باید درست کنید؟ این سوالی است که فقط با دسته بندی مشتریان هدف به جوابی درست خواهید رسید. 

ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب تان باید همیشه نسبت به انگیزه اش برای خرید اطلاعات دقیق داشته باشید. در مثال بالا، یک رستوران برای اینکه بداند چقدر برگر و چقدر پیتزا در طول روز باید آماده کند، چاره ای به غیر از آزمون و خطا برای یک ماه ندارد. آن وقت دستش می آید که مشتریان چقدر نسبت به هر کدام از غذاهای منو استقبال نشان می دهند. 

ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم کارآفرینان برای تعامل بهینه با مخاطب شان نیاز به ارتباط نزدیک تر با آنها دارند. متاسفانه خیلی از کارآفرینان عاشق فعالیت در پشت صحنه و تعامل غیرمستقیم هستند. ایده ای که می تواند وضعیت شان را در شرایط بحرانی قرار دهد. 

مطلب مرتبط: 7 گام ضروری در راستای رقابت موفق با سایر شرکت ها

اگر نظر ما را می خواهید، گاهی اوقات بهتر است تعامل رو در رو با مخاطب هدف داشته باشید. این مسئله ای است که می تواند شرایط شما را به طور قابل ملاحظه ای بهبود بخشد. به همین خاطر هر جا که امکانش را دارید، باید تعاملات رو در رو را به طور کلیدی پیش ببرید. این مسئله به شما برای ارائه خدمات و حتی تولید دقیق تر محصول کمک خواهد کرد. پس بهتر است قبل از اینکه کارتان به مشکل بخورد، این مسئله را در کانون توجه قرار دهید. 

طراحی هویت بصری جذاب: چشم ها تعیین کننده اند!

طراحی هویت بصری جذاب

اغلب مردم به جای اینکه با استدلال و نکات کلیدی دست به خرید بزنند، با چشم شان خرید می کنند. این مسئله ای است که می تواند شرایط شما در دنیای کسب و کار را به طور قابل ملاحظه ای تغییر دهد؛ چراکه حالا می دانید قرار نیست همیشه کیفیت محصول تعیین کننده باشد. گاهی اوقات یک طراحی زیبا، حتی در حد بسته بندی، تکلیف تان را روشن خواهد کرد. 

متاسفانه بسیاری از کسب و کارها، به ویژه کسب و کارهای تازه تاسیس، اصلا توجهی به اهمیت طراحی ندارند. به همین خاطر هویت بصری شان در حد یک فاجعه تمام عیار است. این مسئله می تواند به شما نشان دهد تا چه میزان فرصت های طلایی پیش روی برندتان را دودستی تقدیم دیگران کرده اید. 

ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما برای طراحی هویت بصری لازم نیست حتما یک گرافیست حرفه ای باشید (البته اگر باشید که عالی خواهد بود!). در عوض همین که تکلیف تان با خودتان روشن باشد، کافی به نظر می رسد. منظور ما این است که باید نکاتی مثل رنگ های اصلی لوگو یا هدف تان از حضور در بازار را به خوبی بدانید. وگرنه نمی توانید آنطور که باید و شاید در بازار به فعالیت بپردازید. این مسئله ای است که هرچه جلوتر بروید، بیشتر برای تان دردسرساز می شود. به همین خاطر همان ابتدا باید تکلیف تان را با خود روشن کنید. 

المان های بصری یک برند به غیر از لوگو، باید در شبکه های اجتماعی و سایت رسمی نیز مورد توجه قرار گیرد. خب لوگوی شما در واقع هویت کسب و کارتان است. پس همین حالا هر ایده ای درباره طراحی چندباره آن را دور بریزید. این امر می تواند فرصت تان برای خودنمایی در بازار را حسابی تحت تاثیر قرار دهد. به علاوه، شما باید نشانه ای از ثبات در کارتان به مخاطب نشان دهید. این مسئله به شما کمک خواهد کرد تا برای مشتریان به مثابه یک برند امن بازنمایی شوید. 

طراحی برنامه مشتریان وفادار: گام پایانی

طراحی برنامه مشتریان وفادار

آخرین کاری که شما باید انجام دهید، تلاش برای ترغیب مشتریان به تکرار خرید است. این مسئله به شما کمک خواهد کرد تا اوضاع تان در بازار را مقداری هم که شده بهبود بخشید. خب مشتریان وفادار حاشیه سود مطمئنی برای شما ایجاد می کنند. مثلا تیم منچستر یونایتد را در نظر بگیرید؛ این تیم در ابتدای فصل تقریبا تمام بلیت های خود را به فروش می رساند. این کار هوادارانی است که در کانون طرفداران منچستر عضو هستند. اگر شما چنین برنامه ای برای برندتان طراحی کنید، خیال تان از بابت بخشی از سود سالانه راحت خواهد بود؛ چراکه همیشه مشتریان دست به نقدی دارید که دنبال خرید بیشتر هستند. 

بی شک برای ترغیب مشتریان به عضویت در باشگاه وفاداری نیاز به محرک های اساسی داریم. یک ایده خوب در این میان تعریف تخفیف های جذاب برای مشتریان ثابت است. اینطوری آنها انگیزه ای بی نهایت بزرگ برای تکرار خریدشان خواهند داشت. به علاوه، شما همیشه می توانید مشتریان تان را نسبت به تخفیف های پله کانی ترغیب کنید. این امر به شما نشان خواهد داد تا چه میزان توانایی اثرگذاری بر روی مشتریان را دارید. 

خب وقتی مشتریان دو یا سه بار پشت سرهم از برندتان خرید کنند، دیگر به شما عادت خواهند کرد. از اینجا به بعد دیگر لازم نیست خیلی به خودتان سخت گرفته و شرایط را پیچیده سازید. این مسئله ای است که می تواند برای تان هیجان انگیز باشد. 

نکته جالب اینکه امروزه بسیاری از مشتریان نسبت به خرید مداوم از کسب و کارهای محلی و کوچک واکنش مثبتی نشان می دهند. این امر با تصویرسازی از برندهای بزرگ به مثابه عامل بیکاری نیروی انسانی محلی تقویت می شود. بنابراین باید از این وضعیت به سود خودتان نهایت استفاده را ببرید. اینطوری شانس تان برای تعامل بهتر با مشتریان هدف بی نهایت بیشتر خواهد شد. ماجرا به بخش جالبش رسید، نه؟

مشتریان وفادار به این سادگی قید شما را نخواهند زد. به همین خاطر ضروری است همیشه از تمام توان تان برای تعامل درست و حسابی با آنها سود ببرید. این مسئله به شما کمک خواهد کرد تا شرایط تان در بازار را به طور مداوم بهبود بخشیده و از مشتریان وفادار برای بازاریابی بهتر نیز استفاده کنید. 

سخن پایانی

بایدها و نبایدهای رقابت با برندهای بزرگ

رقابت با برندهای بزرگ اصلا کار ساده ای نیست. امروزه برخی از کارآفرینان برای بهبود کارشان نیاز به تغییر حوزه کاری شان دارند؛ چراکه دائما در حوزه های مختلف با رقبای بزرگ رو به رو می شوند. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما نمی توانید بدون توجه به تکنیک های کلیدی برای رقابت بهتر در بازار به موفقیت های بزرگ برسید. 

مطلب مرتبط: استراتژی های رقابت و برتری بر رقبار

ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم بازاریاب ها باید هر طور شده خودشان را برای رقابت با برندهای بزرگ آماده سازند. البته ادعای ما در حد حرف نیست. در عوض در این مقاله به بررسی برخی از بایدها و نبایدهای رقابت با برندهای بزرگ پرداختیم. این مسئله به شما کمک خواهد کرد تا اوضاع تان را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنید. هرجا هم نیاز به راهنمایی داشتید، کارشناس های ما در روزنامه فرصت امروز همیشه آماده کمک به شما هستند.

منابع:

https://localiq.com

https://www.marketingdonut.co.uk

https://hbr.org

https://www.breakingpoint.tech

برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/QKu8HcK9
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید کتاب استخدامیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختتخت خواب دو نفرهگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکی
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه