سه شنبه, ۱۷ مهر(۷) ۱۴۰۳ / Tue, 8 Oct(10) 2024 /
           
فرصت امروز
نکاتی برای بهبود شهرت کسب و کار در سال 2024

مدیریت شهرت برند در عصر دیجیتال

3 ماه پیش ( 1403/4/3 )

بحث بر سر اینکه مهمترین دارایی یک برند چیست، قدمت بسیار زیادی دارد. خیلی از کارآفرینان معتقدند مشتریان پر و پاقرصی که تحت هر شرایطی از برند خرید می کنند، مهمترین دارایی آن محسوب می شوند. خب این بحث منطقی به نظر می رسد، اما شاید در دوران دیجیتال کنونی نیاز به کمی تغییر داشته باشد. خب مشتریان بخش مهمی از هر کسب و کاری به حساب می آیند، با این حال تا وقتی آنها به توسعه اعتبار یا شهرت برند کمکی نکنند، آب از آب تکان نخواهد خورد. 

شاید شما هم برندهایی را دیده باشید که تعدادی مشتری وفادار دارند، اما کمتر کسی در بازار آنها را می شناسد. از این بدتر، گاهی اوقات یک برند که تعدادی مشتریان وفادار دارد، شهرت منفی در مقایسه کلان داشته و به همین خاطر هیچ وقت رنگ خوشی را نمی بیند. با این حساب صرف داشتن چند مشتری وفادار برای موفقیت در بازار کافی نیست. 

ما در روزنامه فرصت امروز دسترسی به مشتریان وفادار را یکی از مهمترین نکات برای تعامل بهینه با مخاطب هدف می دانیم. این امر به شما کمک خواهد کرد تا شهرت بهتری برای خودتان در بازار بسازید. بنابراین مدیریت شهرت یکی از بحث های کلیدی در دنیای امروز خواهد بود. 

برخی از کارآفرینان خیال می کنند با پول هر مشکلی را می شود حل کرد. خب وقتی مشتریان از دست شما ناراضی باشند، هر چقدر هم پول خرج کنید، شهرت از دست رفته تان به این سادگی برنخواهد گشت. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما باید همیشه یک استراتژی جامع و دقیق برای مدیریت شهرت برند داشته داشته باشید. اینطوری فرصت بسیار بهتری برای تعامل با مخاطب هدف و اثرگذاری بر روی آنها خواهید داشت. 

شما در این مقاله قرار است با برخی از مهمترین نکات در رابطه با مدیریت شهرت برند آشنا شوید. بی شک بارها و بارها در مقالات یا حتی سمینارهای مختلف درباره این مسئله نکاتی به گوش تان خورده است، اما اینجا قرار نیست یکسری کلیشه های تکراری دوباره به پست تان بخورد. در عوض ما اینجا هستیم تا این استراتژی را مطابق با نیاز کسب و کارها در سال 2024 بررسی کنیم. خب اجازه دهید با همین مقدمه برویم سراغ اصل ماجرا.

مدیریت شهرت دقیقا چیست؟

مدیریت شهرت برند در عصر دیجیتال

وقتی درباره مدیریت شهرت حرف می زنیم، در واقع به درک و قضاوت عمومی دیگران نسبت به برند توجه داریم. بی شک این مفهوم خیلی کلی است. پس باید کمی درباره اش بحث کنیم. منظور ما از دیگران هر کسی است که خارج از لایه مدیریتی قرار گرفته و به نوعی مخاطب یک برند محسوب می شود. 

مطلب مرتبط: مزایا و راهکارهای مدیریت شهرت برند: نکاتی که باید بدانید

قبول دارم مخاطب اصلی یک برند مشتریانش هستند، اما دامنه مدیریت شهرت فقط به این دسته از افراد محدود نمی شود. به همین خاطر ما کسانی مثل سرمایه گذاران یا حتی کارمندان شرکت را نیز در این لایه قرار می دهیم. این امر مدیریت شهرت را چندسویه می کند. شما از یک طرف با مشتریان رو به رو هستید و از طرف دیگر باید شرایط داخلی برند را با مدیریت ذهنیت سرمایه گذاران و کارمندان هدایت کنید. ماجرا جالب شد، نه؟

شاید سناریوی بالا شبیه فیلم های علمی- تخیلی باشد، اما اگر بدان توجه نکنید، اوضاع تان در بازار حسابی به هم خواهد ریخت. این امر می تواند شرایط بی نهایت دشواری برای تان ایجاد کرده و حتی اوضاع را حسابی به هم بریزد. پس بهتر است قبل از اینکه اوضاع خیلی برای تان پیچیده شود، فکری به حال آن کنید. خب ما اینجا هستیم تا دقیقا همین مسئله را حل کنیم!

چرا مدیریت شهرت مهم است؟

چرا مدیریت شهرت مهم است؟

سوال بعدی که باید جواب روشنی برای آن داشته باشیم، مسئله مربوط به چرایی توجه به مدیریت شهرت است. اصلا این فرآیند چه اهمیت خاصی دارد که تا این اندازه باید بدان توجه کرد؟ مسئله کلیدی در این میان توجیه صرف زمان و هزینه برای یادگیری و سپس اجرای این استراتژی است. خب ما در این بخش سعی می کنیم برخی از مهمترین مزایای استراتژی مدیریت شهرت را به اتفاق شما مرور کنیم. 

شناسایی زودهنگام بحران ها

شناسایی زودهنگام بحران ها

وقتی بحرانی از راه می رسد، قبل از اینکه تبدیل به یک سونامی خانه خراب کن گردد، نشانه هایی با خود دارد. این امر می تواند برای شما به مثابه راه نجات باشد. خب اگر قبل از بروز یک بحران همه جانبه به فکر درمانش باشید، نه تنها هزینه کمتری خواهید کرد، بلکه دیگر لازم نیست خیلی هم نگران واکنش های منفی باشید. 

مدیریت شهرت به شما کمک می کند جلوی هر بحرانی را پیش از اینکه دست و بال تان بسته شود، بگیرید. درست به همین خاطر ضروری است کارتان را به بهترین شکل ممکن جلو برده و اوضاع را تحت کنترل داشته باشید. مدیریت شهرت به شما کمک می کند همیشه چشم انداز وسیع و آینده برندتان را در نظر بگیرید. اینطوری اشتباهات کمتری در فرآیند مدیریت بحران ها خواهید داشت. 

شناخت بهتر مشتریان

شناخت بهتر مشتریان

آیا تا حالا به میزان شناخت تان از مشتریان فکر کرده اید؟ خیلی از برندها خیال می کنند شناخت بسیار خوبی از مشتریان شان دارند. این در حالی است که میزان شناخت آنها از مشتریان شاید حتی از میزان کافی نیز کمتر باشد. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز کسب اطلاعات تازه درباره مشتریان را امری ضروری و دائمی می دانیم. این مسئله به شما کمک خواهد کرد تا تصمیم های بهتری براساس سلیقه و الگوی رفتار مشتریان بگیرید. 

وقتی یک برند به دنبال مدیریت شهرتش است، باید همیشه به این فکر کند که چطور فعالیتش را مطابق با خواست و سلیقه مشتریان جلو ببرد. این نکته ای است که گاهی اوقات کارآفرینان کاملا فراموش می کنند. انگار که در بازار فقط باید برای خودشان فعالیت کرده و دیگران هیچ اهمیتی ندارند. امیدوارم دست کم شما چنین درک و برداشتی نسبت به فعالیت در بازار نداشته باشید؛ چراکه دیر یا زود با این دست فرمان برندتان ته دره خواهد بود. 

مطلب مرتبط: چالش های مدیریت شهرت برند

ارزیابی بهتر ترندها

ارزیابی بهتر ترندها

مدیریت شهرت برند فقط مربوط به حفظ مشتریان در کنار کسب و کار نیست. گاهی اوقات شما نیاز دارید افراد تازه‎ای را با خود همراه سازید. به همین خاطر ضروری است ایده هایی برای جذب مشتریان تازه هم دم دست داشته باشید. 

یکی از روش های بی نهایت اثرگذار برای جلب نظر مشتریان تازه مربوط به استفاده از ترندهاست. البته ترندها به این سادگی قابل شناسایی نیستند. بنابراین شما باید مطابق با سلیقه و صدالبته الگوی رفتار مشتریان دست به انتخاب از میان انبوه ترندها بزنید. 

اگر شما بدون توجه به سلیقه مشتری یا حتی اعتبار و شهرت تان دست به استفاده از ترندها بزنید، خیلی زود کارتان با مشکلات اساسی رو به رو خواهد شد. اینطوری دیگر هیچ فرصتی برای اثرگذاری درست و حسابی بر روی مخاطب نخواهید داشت. به علاوه، کارتان نیز به طور مداوم با چالش های اساسی رو به رو خواهد شد. پس بهتر است به جای اینکه الکی خودتان را اذیت کنید، به فکر استفاده هوشمندانه از ترندها باشید؛ اتفاقی که در قالب استراتژی مدیریت شهرت به بهترین شکل روی می دهد.

دریافت بازخوردهای دقیق تر

دریافت بازخوردهای دقیق تر

مدیریت شهرت به شما نشان می دهد تا چه اندازه نیازمند استفاده از بازخوردهای دریافتی از سوی مشتریان هستید. این امر نه تنها شما را به یک منبع اطلاعات غنی وصل می کند، بلکه سطح اثرگذاری تان را نیز بهبود خواهد بخشید. نکته کلیدی در این میان استفاده از یک راهبرد جامع برای تبدیل اطلاعات دریافتی از مشتریان به فرآیندهای اثرگذار در زمینه فعالیت برند است.

استراتژی مدیریت شهرت به شما کمک می کند تا انگیزه مشتریان برای ارائه بازخورد را تقویت کرده و از سوی دیگر تصمیم گیری های خود را بر مدار این نکته جلو ببرید. ماجرا جالب شد، نه؟

مدیریت شهرت در عمل: نکاتی برای بهبود اوضاع

مدیریت شهرت در عمل

مدیریت شهرت امری نیست که شما یک شبه در آن موفق شده و دیگر لازم به پیگیری آن نداشته باشید. درست به همین خاطر در دنیای امروز تداوم در استفاده از استراتژی ها حرف اول و آخر را می زند. شاید فکر کنید این مسئله کمی سختگیرانه به نظر می رسد. خب در این صورت بد نیست به موج کسب و کارهای شکست خورده در بازار توجه کنید. این امر می تواند به شما برای تقویت انگیزه تان در زمینه جدی گرفتن ماجرا کمک کند.

ما در این بخش تلاش می کنیم اجزای اصلی استراتژی مدیریت شهرت را به اتفاق شما مرور کنیم. این امر به شما کمک خواهد کرد تا اثرگذاری بهتری بر روی مخاطب داشته و تداوم حضور برندتان در عرصه رقابت را نیز تضمین می کند. خب اجازه دهید بدون اتلاف وقت بیشتر برویم سراغ اصل ماجرا.

مطلب مرتبط: حفاظت از شهرت برند با چرخه ارزیابی

گام اول: ارزیابی وضعیت فعلی برند

ارزیابی وضعیت فعلی برند

شما برای مدیریت شهرت باید اول از همه نسبت به اوضاع کسب و کارتان اطلاع داشته باشید. اینکه برندتان در چه وضعیتی قرار دارد یا در مقایسه با رقبا چه مزایا و نقاط ضعفی دارد، نکته بی نهایت مهمی محسوب می شود. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز کار را کاملا مبنایی شروع کرده ایم. این امر به شما کمک خواهد کرد تا درک بسیار بهتری از شرایط پیدا کرده و دیگر نیازی به نگرانی در همان ابتدای امر نداشته باشید. 

یادتان باشد، شما باید در ارزیابی اوضاع برند با خودتان صادق باشید. خب اگر حتی با خودتان هم روراست نباشید، احتمالا با مشتریان هم چنین رفتاری نخواهید کرد. پس اصلا چرا سراغ مدیریت شهرت برویم؟

بهترین روش برای ارزیابی اوضاع برند استفاده از گپ های ساده با مخاطب است. یادتان باشد، مخاطب شما نه تنها مشتریان، بلکه سرمایه گذاران و کارمندان نیز هستند. پس باید هر سه گروه موردنظر را به طور مساوی مورد توجه قرار دهید. بی شک هیچ کس امکان مصاحبه یا گپ زدن با تمام مخاطبش را ندارد. به همین خاطر شما باید از یک جامعه آماری محدودتر استفاده کنید. به علاوه، می توانید روی هوش مصنوعی برای گردآوری اطلاعات هم حساب نمایید. 

ما در روزنامه فرصت امروز همیشه طرفدار استفاده از فناوری های تازه هستیم. این امر می تواند به شما برای اثرگذاری بر روی مخاطب کمک کرده و اوضاع تان را نیز بهبود بخشد. منظور ما در اینجا استفاده از ربات های دارای هوش مصنوعی برای دریافت اطلاعات از مخاطب است. ماجرا جالب شد، نه؟

متاسفانه خیلی از کارآفرینان خیال می کنند باید همیشه کارشان را به سخت ترین شکل ممکن پیش برده و خودشان همه کاره باشند. خب چنین مسیری به ناکجا آباد خواهد رسید. پس بهتر است قبل از اینکه اوضاع خیلی به هم بریزد، کمی مسیرتان را کج کنید!

بعد از اینکه اطلاعات موردنیاز را از مشتریان، سرمایه گذارها و کارمندان به دست آوردید، باید کمی سراغ تحلیل اوضاع بروید. خب درک عمومی مخاطب از برندتان چیست؟ آیا شما را برندی نوآور می دانند؟ شاید هم به نظرشان شما خیلی درگیر جزییات هستید و به مشکلات اصلی آنها توجهی ندارید. خروجی گفت وگوهای شما هرچه باشد، باید آن را منبع مهمی در مسیر توسعه کسب و کارتان لحاظ کنید وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود. 

گام دوم: ایجاد شهرت مثبت

ایجاد شهرت مثبت

خب حالا شما به مهمترین بخش کار رسیده اید. تا اینجا وظیفه تان فقط ارزیابی اوضاع بود. با این حال از اینجا به بعد باید شرایط را به شیوه ای متفاوت تر بررسی کنید. این یعنی نیاز به کمی دقت برای تغییر وضعیت دارید. 

هر برندی با هر سطحی از شهرت به طور معمول دنبال بهبود وضعیتش خواهد بود. این یعنی شما باید درک مخاطب تان از وضعیت برند را یک پله هم که شده بهتر کنید. این امری نیست که با گفت وگوی رو در رو صورت گیرد. در عوض باید با عمل تان نظر مشتریان را تغییر دهید.

ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم اولین گام برای بهبود ادراک مشتریان نسبت به برند افزایش کیفیت خدمات مشتریان است. این امر نه تنها مشتریان را نسبت به برند شما خوش بین خواهد کرد، بلکه آنها را بدل به سفیران تان هم می کند. به طوری که هرجا بروند، تبلیغ شما را خواهند کرد. 

اگر شما فقط به فکر خدمات مشتریان هستید، به زودی با بحران های جدی در داخل شرکت رو به رو خواهید شد. مسئله کلیدی در این میان تلاش برای حل مشکلات مورد نظر به بهترین شکل ممکن است. این یعنی شما باید کمی هم که شده به فکر بهبود وضعیت تان از نقطه نظر داخل شرکت باشید. مثلا می توانید کمی ساعت های کاری منعطف تر با حتی مزایایی مثل دسترسی به مرخصی های ساعتی را در نظر بگیرید. اینطوری کارمندان درک بهتری از اوضاع شما در بازار داشته و تبلیغ تان را پیش دوستان شان خواهند کرد. 

فکر می کنم همه ما برندهایی را می شناسیم که بیشتر مردم دنیا آرزوی فعالیت در آن را داشته باشند. مثلا گوگل یکی از نمونه های خوب در این میان است. چنین شهرتی نه صرفا به خاطر حقوق بالا، بلکه شرایط کاری فوق العاده در گوگل است. به همین خاطر شما می توانید کلی از مردم دنیا را ببینید که آرزوی همکاری با گوگل را دارند. 

مطلب مرتبط: حفاظت از شهرت برند با استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی

بخش پایانی که باید بدان توجه کنید، وضعیت سرمایه گذاران است. خب آنها سرمایه شان را در اختیار شما قرار داده و انتظارات روشنی در این رابطه دارند. پس اگر فکر کرده اید می توانید بدون هیچ دردسری کارتان را جلو برده و به فکر دغدغه های سرمایه گذاران نباشید، سخت در اشتباهید. مسئله کلیدی در این میان تلاش برای جلب اعتماد کامل آنهاست. خب شما تنها برند فعال در بازار نیستید. بنابراین اگر عملکرد خوبی نداشته باشید، شاید سرمایه گذاران ترجیح دهند سراغ بقیه گزینه ها بروند. 

یکی از روش های مناسب برای ایجاد اعتماد و تغییر ذهنیت مخاطب در استراتژی مدیریت شهرت استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی است. خب تولید محتوا می تواند خیلی از حرف های شما را بدون هیچ دردسری به مخاطب برساند. این طوری کارتان خیلی راحت تر جلو رفته و دیگر لازم نیست به خودتان زحمت خاصی هم بدهید. 

استفاده از اطلاعاتی که درباره سلیقه مخاطب به دست آورده اید، در این بخش بی نهایت مفید خواهد بود. خب شما که نمی توانید از شانس برای تولید محتوا استفاده کنید. در عوض باید اطلاعاتی که در مرحله اول درباره سلیقه و الگوی رفتار مخاطب به دست آورده اید، اینجا استفاده کنید. 

یادتان باشد، ما در روزنامه فرصت امروز هیچ وقت شما را مجبور به استفاده از یک تکنیک بازاریابی خاص نمی کنیم. نکته کلیدی در این میان آگاهی از وضعیت برند و شیوه های مناسب برای کسب و کارتان است. نمونه بارز این مسئله درباره ایمیل مارکتینگ به چشم می خورد. خب بسیاری از برندها همینطور بدون مقدمه از ایمیل مارکتینگ استفاده می کنند. این در حالی است که شاید شما نیاز به کمی تجدیدنظر در استفاده از این استراتژی داشته باشید. اصلا مخاطب شما ایمیلش را در اختیارتان قرار می دهد تا شما فرآیند ایمیل مارکتینگ را شروع کنید؟ به علاوه درباره کارمندان شرکت استفاده از این استراتژی شاید همیشه جواب ندهد!

فراموش نکنید، استفاده از تکنیک های متنوع بازاریابی به تنهایی کافی نیست. شما برای تغییر نهایی ذهنیت مشتریان باید دست به تولید محصولات باکیفیت تر هم بزنید. مثلا اگر چند سالی است هیچ محصول تازه ای روانه بازار نکرده اید، بد نیست حالا در کارتان تغییری اساسی اعمال کنید. اینطوری می توانید بدون هیچ دردسر خاصی کارتان را جلو برده و نگران هیچ چیزی هم نباشید. دست کم با این استراتژی مشتریان را غافلگیر کرده اید؛ کاری که ذهنیت شان را حسابی تغییر خواهد داد. 

گام سوم: ارزیابی شهرت برند

ارزیابی شهرت برند

گام بعدی و به نوعی نهایی که باید بدان توجه کنید، ارزیابی شهرت برند است. خب حالا که تمام کارها برای بهبود ذهنیت مخاطب را انجام داده اید، باید کمی نسبت به خروجی نهایی نیز حساس باشید. خب شما که نمی توانید کلا قید مخاطب و بازخوردش نسبت به فعالیت تان را زده و همینطور بدون آگاهی دقیق به کارتان ادامه دهید.

خیلی وقت ها کارآفرینان با همه محاسبات دقیقی که انجام می دهند، بازهم نمی توانند به طور ایده آل اوضاع را مدیریت کنند. به همین خاطر ضروری است قبل از اینکه کارتان را با دردسرهای زیادی همراه سازید، کمی هم که شده ارزیابی اوضاع را در دستور کار قرار دهید. این امر نه تنها نقاط ضعف فعالیت تان را نشان می دهد، بلکه بخش های امیدوارکننده را نیز برجسته خواهد کرد. 

ماموریت شما در این بخش تهیه گزارشی بی طرفانه نسبت به نتیجه یا خروجی فعالیت تان در زمینه مدیریت شهرت برند است. اجازه دهید با هم روراست باشیم، اگر بار اول تان است که دست به مدیریت شهرت می زنید، احتمالا اولین تلاش تان چندان همراه با موفقیت نخواهد بود. 

پس نباید به خودتان زیادی فشار آورده یا خیال کنید دنیا به آخر رسیده است. در عوض می توانید جا برای تلاش های بیشتر باقی گذاشته و به ساده ترین شکل ممکن از کنار شکست تان عبور کنید؛ چراکه به مرور زمان همین شکست ها بدل به موفقیت های بزرگ خواهد شد. 

اگر فکر می کنید سرتان برای ارزیابی وضعیت مدیریت شهرت خیلی شلوغ است، می توانید از کمک دیگران هم سود ببرید. البته بهتر است در این رابطه روی تیم روابط عمومی حساب کنید؛ چراکه این تیم به طور مشخص رابطه بسیار بهتری با افراد گوناگون در ساختار مدیریتی دارد. به همین خاطر معمولا دسترسی اش به اطلاعات و ارزیابی ها ساده تر از هر تیم دیگری خواهد بود. 

سخن پایانی

مدیریت شهرت برند

مدیریت شهرت برند در عصر دیجیتالی امروز کار ساده ای نیست. به همین خاطر برخی از کارآفرینان در اجرای این استراتژی با مشکلات زیادی رو به رو می شوند. نکته کلیدی در این میان تلاش برای ترسیم یک نقشه راه ساده و در عین حال جامع است. این کاری بود که ما در این مقاله انجام دادیم. حالا شما اطلاعات مناسب برای مدیریت شهرت برند در ادامه سال جاری را دارید. از اینجا به بعد می توانید کمی خلاقیت از خودتان به خرج داده و نکات تازه ای را نیز یاد بگیرید. 

فراموش نکنید، شما نباید خودتان را به ایده های این مقاله محدود کنید. پس همچنان به ماجراجویی تان ادامه دهید. ما نیز خیلی زود سعی می کنیم سراغ تان آمده و نکات تازه تری درباره این استراتژی تحویل تان دهیم. مثل همیشه اگر در مسیر اجرای استراتژی مورد بحث به مشکل خوردید، همیشه می توانید روی ما حساب کنید. 

منابع:

https://brand24.com

https://www.meltwater.com

https://www.indeed.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/3E16yfaA
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید کتاب استخدامیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختتخت خواب دو نفرهگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلاین
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه