شنبه, ۲ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sat, 22 Jun(6) 2024 /
           
فرصت امروز

در دنیای پویای امروز برندها برای حفظ ارتباط با مخاطبان خود و باقی ماندن در رقابت دائمی با دیگران همواره به دنبال راه های جدیدی برای نوآوری و بازسازی هویت خود هستند. در این میان شبکه ‎های اجتماعی به عنوان ابزاری قدرتمند نقشی حیاتی در بازسازی هویت برند ایفا می کنند.

فعالیت در دنیای کسب و کار همیشه آنطور که ما انتظار داریم پیش نمی رود. گاهی اوقات اتفاقات پیش بینی نشده یا حتی محاسبات غلط کار دست کارآفرینان می دهد. آن وقت آنها می مانند و کلی مخاطب هدف که دیگر آن اعتماد سابق را به برند ندارند. 

شاید برای خیلی ها سناریوی بالا به معنای پایان ماجراجویی در دنیای کسب و کار باشد، اما ما در روزنامه فرصت امروز طور دیگری به ماجرا نگاه می کنیم. خب اگر قرار بود هر کسی با اولین شکست میدان را خالی کند، احتمالا هیچ کس بدل به قهرمان المپیک یا حتی تاجری موفق نمی شد!

بازسازی هویت برند در عصر دیجیتال

شبکه ‎های اجتماعی بستری تعاملی را فراهم می کنند که برندها می توانند از طریق آن با مخاطب خود در سطحی عمیق ‎تر ارتباط برقرار کنند. قبول دارم قبلاً ارتباط رو در رو میان افراد حس و حال دیگری داشت، اما دنیای دیجیتال بسیاری از معادلات را تغییر داده است. این امر فرصتی بی نظیر برای به اشتراک گذاشتن داستان برند، ارزش ها و تعهدات آن و همچنین دریافت بازخورد ارزشمند از مشتریان ایجاد می کند.

مطلب مرتبط: هویت برند چیست؟

ما در این مقاله قصد داریم شما را با برخی از تکنیک های ویژه در زمینه بازسازی هویت برند آشنا کنیم. از آنجایی که امروزه همه امور بر مدار شبکه های اجتماعی جریان دارد، بحث اصلی ما نیز بر همین مدار در جریان خواهد بود. به زبان خودمانی، شما در این مقاله بازسازی هویت برند با استفاده از ظرفیت های شبکه های اجتماعی را یاد می‎گیرید. ماجرا جالب شد، نه؟ خب تا دیر نشده اجازه دهید ماجراجویی مان را شروع کنیم. قلم و کاغذ برای شرکت در این کلاس تخصصی که یادتان نرفته است؟ 

شبکه های اجتماعی و هویت برند: مروری بر مزایا

شبکه های اجتماعی و هویت برند

اولین و شاید مهمترین نکته ای که درباره ماجراجویی مان باید تکلیفش را روشن کنیم، مسئله مزایای پلتفرم های اجتماعی در بازسازی هویت برند است. خب خیلی از کارآفرینان اصلا بازسازی هویت برند را امری کاملا غیرممکن می دانند. درست به همین خاطر ما در این بخش قصد داریم اول از همه برخی از مزایای شبکه های اجتماعی در مسیر بازسازی هویت برند را به شما نشان دهیم. این طوری ذهنیت بهتری نسبت به امکان پذیری این ماموریت غیرممکن خواهید یافت. 

افزایش آگاهی از برند 

افزایش آگاهی از برند 

خیلی وقت ها بحران ‎هایی که برندها با آنها رو به رو می شوند، ناشی از ناشناخته بودن شان است. خب برندی را در نظر بگیرید که برای هیچ مشتری شناخته شده نیست. بی شک چنین برندی در ادامه مسیر با مشکلات زیادی رو به رو شده و خیلی راحت قافیه را به رقبای دیگر واگذار خواهد کرد. 

اجازه دهید از یک مثال ساده برای درک اهمیت این بخش استفاده کنیم. تیم فوتبالی را در نظر بگیرید که هیچ طرفداری ندارد. کسی هم آن را نمی شناسد. بی شک هر وقت تیم قصه ما یک مسابقه رسمی داشته باشد، مقابل هواداران رقیب حسابی اذیت خواهد شد. این دقیقا همان ماجرایی است که برای برندهای بدون مخاطب و مشتری درست و حسابی روی می دهد. 

حضور فعال در شبکه های اجتماعی به افزایش دیده شدن برند و جلب توجه مخاطب جدید کمک می کند. اینطوری شما با یک تیر دو نشان می زنید، هم آگاهی مخاطب از برندتان را افزایش خواهید داد، هم صرفه جویی خوبی در هزینه ها کرده اید. 

تعامل بهتر با مشتریان 

تعامل بهتر با مشتریان 

چند بار تا حالا سر هیچ و پوچ مشتریان برندتان را از دست داده اید؟ برخی از کارآفرینان خیال می کنند این یک اتفاق کاملا طبیعی است. در حالی که از دست دادن مشتری اصلا نشانه خوبی نیست. قبول دارم گاهی اوقات مشتریان به دلایل مشخص یا حتی به خاطر جذابیت سایر برندها قید شما را می زنند، اما ریزش در مشتریان وفادار زنگ خطری است که باید جدی گرفته شود. 

شبکه های اجتماعی فضایی را برای گفت وگو و تعامل مستقیم با مشتریان فراهم می کند که به نوبه خود منجر به ایجاد روابط قوی تر و وفاداری بیشتر می‏ شود. این فرصتی است که در قالب تعامل های سنتی هیچ وقت فرصت بروز و ظهور نداشت. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز توجه به آن را کاملا ضروری می دانیم. این امری است که به شما برای موفقیت بیشتر در روابط تان با مشتری کمک خواهد کرد. 

از آنجایی که شبکه های اجتماعی محدودیت تعامل با مخاطب را حذف کرده، اکنون شما فرصت تعامل بی نهایت گسترده ای با مخاطب دارید. همین امر منجر به تعامل بهتر با مخاطب و مشتریان می‏ شود. 

تحول در سمت و سوی برند 

تحول در سمت و سوی برند 

خب تا اینجا ما دائما درباره شبکه های اجتماعی و فضای تعاملی میان برندها و مشتریان حرف زدیم. حالا نوبتی هم باشد، باید نیم نگاهی به مسئله هویت برند داشته باشیم. اصلا شبکه های اجتماعی چطور به بازیابی هویت برند کمک می کند؟ 

اولین نکته ای که در این میان باید به خاطر داشته باشیم، مسئله تقویت ارتباط با مخاطب برای اطلاع رسانی درباره بازیابی هویت برند است. خب این کار که در فضای خالی روی نمی دهد. در عوض شما باید همیشه کانال های ارتباطی قوی با مخاطب تان داشته باشید وگرنه سرتان بی‎کلاه خواهد ماند. 

مطلب مرتبط: 7 ابزار برتر برای خلق هویت برند قوی

شما با به اشتراک گذاشتن محتوای جذاب و مرتبط با هویت برند می توانید تصویری مثبت از خود در ذهن مخاطب ایجاد کنید. این امر در نهایت موجب بهبود جایگاه برند در بازار و تقویت فرآیند بازسازی هویت برند خواهد شد.

گردآوری بازخورد مشتریان

گردآوری بازخورد مشتریان

یکی از مهمترین منابع کارآفرینان برای بهبود وضعیت برند مربوط به نظرات و به طور کلی بازخورد مخاطب است. خب وقتی بازخوردهای دریافتی از سوی مخاطب در سطح خوبی باشد، نشانه طی کردن اصولی مسیر خواهد بود. این امر در یک تحلیل کلان به شما برای تعامل بهتر با مخاطب کمکی سازنده خواهد کرد؛ چراکه فرصت ارزیابی انتقادی اوضاع برند از چشم انداز آنها را به دست می آورید. 

سوالی که در این میان باید بدان جواب داد، شیوه های گردآوری نظرات مثبت و منفی مشتریان درباره برند است. پیش از ظهور فناوری اینترنت معمولا این کار با استفاده از تماس های تلفنی یا پرسشنامه انجام می شد. با این حال امروز به لطف توسعه شبکه های اجتماعی همه چیز دیجیتال شده است. به همین خاطر شما فرصت بسیار خوبی برای تعامل با مخاطب و حتی گردآوری نظرات آنها دارید. 

یادتان باشد، گردآوری نظرات مخاطب درباره برند به دو صورت انجام می‏ شود. در روش نخست شما به راحتی سراغ مخاطب رفته و نظرش را به طور مستقیم جویا می شوید. در حالت دوم به جای اینکه خودتان مشارکت فعال داشته باشید، سراغ کامنت ها و حتی دست های مخاطب می روید. اینطوری درکی غیرمستقیم از بازخوردها خواهید داشت. 

شبکه های اجتماعی ابزاری عالی برای جمع آوری نظرات و بازخوردهای ارزشمند از مشتریان هستند که می توان از آنها برای بهبود محصولات، خدمات و تجربیات کلی مشتری استفاده کرد بنابراین به هیچ وجه نباید این فرصت عالی را از دست بدهید. 

عبور از بحران ها و چالش ها

عبور از بحران ها و چالش ها

در مواقع بروز مشکل یا بحران، شبکه های اجتماعی می تواند به عنوان ابزاری برای شفافیت، پاسخگویی و حفظ اعتماد مخاطبان مورد استفاده قرار گیرند.

بی شک همه برندها در طول فعالیت شان با بحران یا بی اعتمادی مشتری رو به رو می شوند. نکته مهم در این میان تلاش برای استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی به منظور بهبود وضعیت ضروری خواهد بود. 

باور کنید یا نه، این روزها مشتریان به برندی که در شبکه های اجتماعی حضور ندارد، اهمیت زیادی نمی دهند. درست به همین خاطر شما باید همیشه حضورتان در شبکه های اجتماعی را تضمین کنید، وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود. 

عضویت و فعالیت مستمر در شبکه های اجتماعی به شما برای عبور ساده تر از بحران ها کمک خواهد کرد بنابراین باید این مسئله را جدی تر مورد بررسی قرار دهید. 

بازسازی هویت برند در عمل: تجربه برندهای بزرگ

بازسازی هویت برند در عمل

ما در این بخش قصد داریم مروری بر تجربه برندهای بزرگ در زمینه بازسازی هویت برند داشته باشیم. این امر به شما برای درک چشم انداز و افق این فرآیند کمک خواهد کرد. در نهایت نیز بحث اصلی را در قالب توصیه های کلیدی پی خواهیم گرفت. 

مطلب مرتبط: 3 روش ایجاد هویت برند با استفاده از بازاریابی محتوا

استارباکس

استارباکس

این غول قهوه  و نوشیدنی دنیا با استفاده از محتوای جذاب و تعاملی در شبکه های اجتماعی به ایجاد یک جامعه پرشور از مشتریان وفادار پرداخته است. درست به همین خاطر همیشه محتوای جذابی پیرامون این برند در شبکه های اجتماعی دست به دست می‏ شود. شاید این مسئله یکی از مهمترین مثال های تعامل با مخاطب هدف در دنیای دیجیتال محسوب شود. 

بی شک استارباکس از نظر نوع فعالیت کلی رقیب ریز و درشت دارد. با این حال فعالیت متفاوت این برند در زمینه توسعه مداوم برندش حسابی به کارش آمده است. به طوری که استارباکس این روزها تقریبا شباهت زیادی به استارباکس یکی دو دهه قبل ندارد. این امر به خوبی پتانسیل شبکه های اجتماعی و استفاده درست استارباکس را نشان می دهد. 

نایک

نایک

نایک با تمرکز بر داستان های الهام بخش ورزشکاران و به اشتراک گذاشتن لحظات حماسی ورزشی، برند خود را به عنوان نمادی از انگیزه و تعهد معرفی کرده است.

شاید فکر کنید روند فوق به تکراری و کلیشه ای شدن هویت یک برند منجر می‏ شود. خب این دقیقا همان جایی است که فعالیت متفاوت نایک در زمینه بازسازی هویت برند وارد عمل می‏ شود. نایک همیشه سراغ داستان هایی می‎رود که برای مخاطب جذابیت و تازگی دارد. درست به همین خاطر هیچ وقت هویتش برای مشتریان کلیشه ای نمی‏ شود. 

دوریتوز

دوریتوز

این برند چیپس با کمپین های خلاقانه و سرگرم کننده در شبکه های اجتماعی، به طور موثری با مخاطب جوان ارتباط برقرار می کند. بی شک همه ما نسبت به سختی های تعامل با مخاطب نسل جوان آگاهی داریم. درست به همین دلیل نوآوری دوریتوز در زمینه بازسازی هویتش به طور مداوم قابل توجه است.

مدیران این برند سعی کرده اند با گذر زمان خودشان را با نسل جدید مشتریان به طور مداوم هماهنگ سازند. به همین خاطر هیچ پافشاری عجیبی بر روی برخی از اصول یا نکات مربوط به کسب و کارشان ندارند. همین امر آنها را باب میل نسل جوان کرده است. 

نکاتی برای بازسازی هویت برند با استفاده از شبکه های اجتماعی

نکاتی برای بازسازی هویت برند با استفاده از شبکه های اجتماعی

حالا به بخش جذاب ماجرا رسیده ایم. شما تا اینجای کار اطلاعات بسیار زیادی درباره بازسازی هویت برند و تجربه برندهای مختلف در این رابطه به دست آورده اید. حالا نوبتی هم باشد، باید سراغ تکنیک های اساسی برای اجرای بهتر این استراتژی برویم. پس با ما همراه باشید تا آخرین بخش مقاله را نیز به اتفاق یکدیگر مرور کنیم. 

مطلب مرتبط: طراحی المان های هویت برند در مسیر شناخت برند

انتخاب استراتژی مشخص

انتخاب استراتژی مشخص

استراتژی شما برای تعامل با مخاطب هدف باید کاملا روشن و واضح باشد. بسیاری از اوقات خود کارآفرینان نسبت به استراتژی اصلی خبر ندارند. این ابهام موجب بروز مشکلات عمده بعدی خواهد شد. پس بهتر است قبل از هر چیز نوع نگاه تان به این مسئله را تغییر دهید. 

قبل از شروع فعالیت در شبکه های اجتماعی، اهداف خود را به طور واضح تعریف کنید و یک استراتژی جامع برای رسیدن به آنها تدوین نمایید.

برنامه شما برای تعامل با مخاطب هدف باید فرصتی برای اظهارنظر نیز به آنها دهد. خب شبکه های اجتماعی که فضای انحصاری شما برای عرض اندام نیست. در عوض بهتر است این فضا را به نوعی تعاملی در نظر بگیرید. اینطوری نتایج بهتری از تعامل با مخاطب به دست تان خواهد آمد. 

شناخت دقیق مخاطب هدف 

شناخت دقیق مخاطب هدف 

برای اینکه بتوانید محتوای مرتبط و جذابی تولید کنید، باید علایق، نیازها و سلیقه مخاطب خود را به خوبی بشناسید. این امری است که بسیاری از کارآفرینان در انجامش با مشکلات اساسی رو به رو هستند. درست به همین خاطر قبل از اینکه اوضاع تان حسابی به هم بریزد، باید فکری به حالش کنید.

بی شک مشتریان در بازارهای مختلف نوع نگاه متفاوتی نسبت به مسئله خرید یا حتی برندهای مناسب دارند. به همین خاطر بد نیست در شناخت مخاطب هدف و سلیقه اش تفاوت های مربوط به هر بازار را نیز مد نظر قرار دهید. این طوری مسیر ساده تری برای تعامل با مخاطب تان خواهید داشت. 

تولید محتوای باکیفیت

تولید محتوای باکیفیت

محتوای بصری جذاب، ویدئوها و داستان های کوتاه از جمله فرمت های محتوایی هستند که در شبکه های اجتماعی به خوبی عمل می کنند. یادتان باشد، شما در نهایت باید مطابق با سلیقه مخاطب عمل کنید بنابراین ماجراجویی های عجیب و غریب نباید جایی در فعالیت تان داشته باشد وگرنه خیلی زود دچار مشکل می شوید. 

خیلی از کارآفرینان دوست دارند هویت برند را براساس سلیقه شخصی بازسازی کنند. درست به همین خاطر همیشه مشکلاتی در ارتباط با مخاطب خواهند داشت. یک ایده هوشمندانه تلاش برای محور قرار دادن مشتریان در تمام امور و فعالیت های برند است. اینطوری فرصت های بسیار بیشتری برای تعامل با مخاطب خواهید داشت. 

فعالیت مداوم 

فعالیت مداوم 

اگر فکر کرده اید با فعالیت مقطعی در شبکه های اجتماعی فرصت تعامل درست با مخاطب را خواهید داشت سخت در اشتباهید. اصلا یکی از دلایل ناکامی برندها در زمینه بازسازی هویت برند همین عملکرد فاقد ثبات است.

ماموریت شما در این بخش کاملا روشن است. شما باید به طور مرتب در شبکه های اجتماعی فعالیت کنید و با مخاطبان خود تعامل داشته باشید. اینطوری بازسازی هویت برند خیلی ساده تر صورت می گیرد؛ چراکه مخاطب تان نیز دائما به شما و فعالیت تان توجه نشان خواهد داد.
 
تجزیه و تحلیل داده ها

تجزیه و تحلیل داده ها

داده های مربوط به عملکردتان در شبکه های اجتماعی را به طور مرتب رصد کنید و از آنها برای بهبود استراتژی خود استفاده نمایید. اینطوری نقاط ضعف کارتان در مسیر بازسازی هویت برند معلوم می‏ شود. 

یادتان باشد، عملکرد هیچ برندی در شبکه های اجتماعی فاقد ایراد نیست. پس هیچ وقت نباید خودتان را کلی دست بالا بگیرید؛ چراکه این نوع نگاه بی برو برگشت کار دست تان خواهد داد. 

مطلب مرتبط: باید و نبایدهای برندسازی مقصد / نقش رسانه در خلق هویت برند مقاصد گردشگری

بازسازی هویت برند فرآیندی مستمر است که نیاز به تلاش و تعهد مداوم دارد. با استفاده از قدرت شبکه های اجتماعی، برندها می توانند با مخاطبان خود ارتباطی عمیق تر برقرار کنند، تصویری مثبت از خود در ذهن آنها ایجاد کنند و در نهایت به جایگاهی ارزشمند در بازار دست پیدا کنند. یادتان باشد، استفاده ترکیبی از تمام توصیه های مورد بحث در این مقاله امری ضروری است. وگرنه شاید به نتیجه دلخواه در فرآیند بازسازی هویت برندتان دست پیدا نکنید. مثل همیشه اگر سوال یا مشکلی درباره موضوع بحث داشتید، ما در روزنامه فرصت امروز همیشه آماده کمک به شما هستیم. پس تعارف را کنار گذاشته و با ما در ارتباط باشید. 

منابع:

www.linkedin.com

https://onlinedegrees.scu.edu

برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/MpBKQjmu
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتMEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهلوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانه
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه