شنبه, ۷ خرداد(۳) ۱۴۰۱ / Sat, 28 May(5) 2022 /
           
فرصت امروز

الفت نسب در رابطه با ظرفیت های اشتغال زایی کسب و کارهای اینترنتی در سالی که به نام «اقتصاد مقاومتی و تولید - اشتغال» نام گذاری شده است به «فرصت امروز»  می گوید: حوزه کسب و کارهای اینترنتی ظرفیت های بسیار مناسب و پایداری را به منظور ایجاد اشتغال فراهم کرده است. در حال حاضر یک درصد خریدوفروش خرد در کشور به صورت اینترنتی انجام می شود. این امر در حالی صورت می گیرد که هنوز 99 درصد خریدوفروش ها در فضای غیر اینترنتی عرضه می شود.

اگر سیاست گذاری ها در سال جاری درست و بجا باشد این حوزه می تواند بسیاری از افراد علاقه مند و تحصیلکرده این حوزه را صاحب شغل کند. از طرف دیگر فضای کسب و کارهای اینترنتی می تواند به تولیدکنندگان در راستای فروش محصولات خود کمک کرده و در کنار نظرسنجی ها به صورت مستقیم از بازخوردهای مشتریان در ارتباط با کیفیت محصولات با خبر سازد.

وی در پاسخ به این سوال که با راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی چه تعداد فرد می توانند صاحب شغل شوند،  می گوید: استارتاپ ها در ابتدا در تیم های دو یا پنج نفره شروع به کار می کنند و پس از گذراندن حدود شش ماه تا یک الی دو سال سعی و خطا با راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی از حداقل پنج کارمند تا استارتاپی مثل دیجی کالا که حدود 2هزار نفر کارمند دارد، به کار خود ادامه می دهد. البته باید در نظر داشت که این تعداد تنها نیروهایی هستند که به طور مستقیم با این مجموعه کار می کنند. در کنار چنین نیروهایی، افرادی هم به صورت غیرمستقیم صاحب شغل خواهند شد.

وی به این موضوع نیز که اشاره کرد که تمام این شرایط در صورتی تحقق پیدا خواهد کرد که ما راه اندازی کسب وکار اینترنتی در کشور را راحت بگیریم. در سال گذشته بحث مجوزها تا حدودی به فضای کسب و کارهای اینترنتی آسیب رساند. باید روندی ایجاد شود تا براساس آن زمان بسیار کوتاهی برای اخذ مجوزات لازم سپری شود و استارتاپ ها بتوانند در کوتاه ترین زمان ممکن به راه اندازی کسب و کار خود اقدام کنند.

برنده کسی است که زود دست به کار شود

الفت نسب با تاکید بر تسهیل سازی روند شروع به کار استارتاپ ها اضافه می کند: دولت نباید در همان ابتدای به امر شروع کسب و کارهای اینترنتی که در حال سعی و خطا هستند، با بستن مالیات های سنگین و اخذ جواز تجاری و. . . مانع کسب  و کار و ایجاد اشتغال شود. اگر به این صورت باشد دیگر نمی توان شاهد کارآفرینی و اشتغال در این حوزه بود.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا می توان آینده بازار کار را در اختیار چنین کسب و کارهایی دانست،  می افزاید: به شخصه آینده بسیار درخشانی را برای این حوزه پیش بینی می کنم. البته باید به دنبال این بود که روند کسب و کارهای اینترنتی در کنار اصناف سنتی ادامه پیدا کند و این طور نباشد که با راه اندازی مشاغل جدید شاهد از بین رفتن اصناف سنتی باشیم. ناگفته نماند که این نوع اصناف نیز باید خود را به سطح استارتاپ ها برسانند و با نوآوری جایگاه خود را ارتقا بخشند. در کل پیش بینی ما این است که حدود 10 سال آینده، بیشتر خریدوفروش ها به حوزه مجازی و کسب کارهای اینترنتی منتقل می شود و برنده کسی است که همین امروز کسب و کار خود را برنامه ریزی کرده و با کسب دانش های لازم و ایده خوب، با یک تیم توانمند کسب و کار خود را راه اندازی کند. به عقیده من این حوزه در آینده ای نزدیک بازار کار را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

استقبال مردم از حوزه خدمات اینترنتی

وی در رابطه با حجم مبادلات کسب و کارهای اینترنتی می گوید: با توجه به اینکه آمار سال 95 هنوز اعلام نشده، با نگاهی به آمار سال 94 می توان دریافت که بیشترین حوزه خریدوفروش های اینترنتی مربوط به حوزه خودرو بوده است. در سال 94 فضای مجازی شاهد تراکنشی حدود 62 هزار میلیارد تومان بوده است.

در سال گذشته با وجود کسب و کارهای اینترنتی مثل اسنپ و تپسی شاهد تراکنش های بسیاری در حوزه خدمات بوده ایم که امیدواریم این روند در سال 96 با قوت بیشتری دنبال شود. آمارها نشان می دهد مردم در حوزه خدمات به خوبی از کسب و کارهای اینترنتی استقبال می کنند. در همین راستا البته باید نیم نگاهی هم به بحث انتخابات داشت و دید که سیاست ها تا چه حدی تغییر می کند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/jl6Uqk9L
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه