یکشنبه, ۸ خرداد(۳) ۱۴۰۱ / Sun, 29 May(5) 2022 /
           
فرصت امروز

در هر کسب و کاری اگر به آینده توجه نداشته باشید، محکوم به شکست خواهید بود. بدون شک مشتری، بزرگ ترین سرمایه کسب و کار شما محسوب می شود و به همین خاطر شایسته است که بیشترین توجه را به آن داشته باشید، با این حال مشکل اصلی بسیاری از مدیران این است که به حدی به خواسته های حال حاضر مشتریان خود توجه دارند که دیگر فرصتی برای پرداختن به آینده باقی نمی ماند. این امر در حالی است که اگر خواهان موفقیت در زمینه کاری خود هستید، لازم است تا به این موضوع توجه ویژه داشته باشید. درواقع از همین امروز لازم است تا از خود این سوال را بپرسید که رفتار مشتری در آینده چه تغییراتی را خواهد داشت. این امر کمک می‏ کند تا خود را برای شرایط جدید، آماده نمایید. در این زمینه برخی از تحلیلگران نظرات مختلفی را ارائه کرده اند که پنج مورد از آنها مشترک بوده و در ادامه به بررسی هر یک خواهیم پرداخت. 

5 تغییری که در رفتار مشتری شاهد خواهیم بود

1-دلیلی فراتر از یک خرید مطرح خواهد بود 

اگرچه امروزه اغلب مشتریان برای رفع نیازهای خود اقدام به خرید می کنند، با این حال در آینده شاهد این امر خواهیم بود که بیشتر خریدها بدون نیاز انجام خواهد شد. درواقع دلیلی فراتر از خرید کالا، مطرح خواهد بود که انگیزه انتخاب شما محسوب می شود. برای مثال این امر که شما حامی یک جریان زیبا نظیر حمایت از یک گروه در حال آسیب باشید که ممکن است جامعه انسانی، حیوانی و یا حتی گیاهان باشد، خود دلیلی خواهد بود که مشتری حتی اگر به محصول شما نیاز نداشته باشد، به برند محبوب آنها تبدیل شوید. درواقع شما باید از همین امروز به دنبال پیدا کردن ارزشی بزرگ باشید و با تکیه بر آن، معنایی بالاتر از یک برند تجاری را پیدا کنید. تحت این شرایط موفقیت شما در بازار آینده تضمینی است. این نکته را فراموش نکنید که حتی امروز، فاصله میان برندها بسیار کم شده و پیش بینی می شود که بازار آینده دیگر فرصت اقدامات نوآورانه زیادی را نداشته باشد. به همین خاطر اگر صرفا به کیفیت محصول و خدمات خود تکیه کنید، عملا تفاوت خاصی با برندهای رقیب خود نخواهید داشت. 

مطلب مرتبط: تغییرات رفتار مشتریان در سال 2021

2-مشتری به دنبال ارتباط بیشتر است 

اگرچه به نظر می رسد که تا چند سال آینده تمامی اقدامات به ربات ها و هوش مصنوعی واگذار شود. با این حال تحلیلگران بر این باور هستند که در زمینه ارتباطات نباید این اقدام انجام شود. دلیل این امر نیز به این خاطر است که رباتی بودن حس جذابی را ندارد و مشتری پس از تجربه این موضوع در آینده واکنش های منفی را در پی خواهد داشت. به همین خاطر بسیار مهم است که در تلاش برای پیدا کردن سیستمی تلفیقی باشید که در آن تکنولوژی تنها به افزایش کیفیت، تنوع و راحتی ارتباط کمک می‏ کند. در این زمینه اگر بتوانید سیستم جدیدی را ایجاد و یا بر روی یک ایده نوین سرمایه گذاری نمایید، بدون شک جایگاه بهتری را در بازار آینده به دست خواهید آورد. همچنین فراموش نکنید که ارتباط شما با مشتری باید درست به مانند دوستی باشد که حتی یک روز از ارتباط خود غافل نمی شود. در این زمینه ارسال محتواهای آموزشی، تخفیف ها و حتی پرس وجو کردن درباره حال افراد، بسیار مهم خواهد بود. درواقع حتی می توانید با مشتری درباره موضوعاتی خارج از کسب و کار خود صحبت نمایید و تفریحی مشترک را ایجاد کنید. برای مثال بسیاری از برندهای فروش دوچرخه و تجهیزات آن، تیم های دوچرخه سواری ایجاد می کنند. تحت این شرایط توصیه می شود که سرمایه گذاری برای خودکار کردن سیستم پاسخگویی و ارتباط با مشتری را به مرور کنار بگذارید و دنبال روشی بهتر باشید. 

3-توجه به محیط زیست بسیار مهم خواهد شد

در آینده اکثر مشتریان تا زمانی که اطمینان نداشته باشند محصول شما آسیبی به محیط وارد نمی‏ کند، از شما خریدی را انجام نخواهند داد. تحت این شرایط لازم است تا برنامه های متنوعی برای کاهش آسیب های خود و در کنار آن انجام حمایت های لازم داشته باشید. در این زمینه می توانید از اقدامات بسیار ساده شروع کنید، با این حال در درازمدت نیاز است که سرمایه گذاری خوبی داشته باشید. توجه به اقدامات انجام شده از سوی سایر برندها نیز در این زمینه می تواند راهنمای عمل بسیار خوبی باشد. 

4-ارتباط مشتریان با یکدیگر حیاتی می شود 

در بازار آینده نه تبلیغات و نه حتی محتواهای تولیدشده از سوی شما نمی توانند مشتری را به اطمینان لازم برای خرید سوق دهند. در این زمینه فراموش نکنید که در بازار آینده شما باید بیشتر توجه خود را به فروش آنلاین داشته باشید. تحت این شرایط مشتریان خواهان ارتباط با یکدیگر خواهند بود. درواقع شما باید باشگاه مشتریانی داشته باشید که امکان ارتباط مستقیم و نظرسنجی از آنها وجود داشته باشد. این امر باعث می شود تا به یکباره انقلابی در میزان فروش خود شاهد باشید. در واقع این استراتژی حتی می تواند در شرایط حال حاضر نیز نتایج بسیار خوبی را به همراه داشته باشد. با این حال در بازار آینده، نقشی حیاتی را پیدا می‏ کند و برندهایی که به این مسئله توجه نکنند، به سادگی از بازار حذف خواهند شد. 

مطلب مرتبط: چرا و چگونه رفتار مشتریان تغییر می کند؟

5-مقایسه باید توسط خودتان انجام شود 

با نگاهی به شبکه های اجتماعی متوجه فعالیت افرادی خواهید شد که صرفا به مقایسه برندها می پردازند. این مسئله مورد توجه جدی مخاطبان قرار گرفته است. با این حال آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده اید که با انجام این اقدام، توجهات را به سمت خود جلب نمایید. درواقع اگر برندی حاضر باشد صادقانه خود را با دیگران مقایسه کند، بدون شک وارد مرحله جدیدی از صداقت خواهد شد. با این حال فراموش نکنید که شما باید کاملا صادق باشید و هدف تخریب برندهای رقیب نباشید. درواقع حتی ممکن است شما با اعتراف به ضعف های خود، اقدام به تحسین برند رقیب نمایید. به همین خاطر اقدام در این زمینه حساسیت بالایی را دارد و توصیه می شود که حتما چند بار سناریو و نتیجه کار خود را قبل از اشتراک گذاری، بررسی نمایید. در این رابطه حتی می توانید با برندهای رقیب وارد همکاری شوید تا سهم بیشتری از بازار را به دست آورده و سایر رقبا را کنار بزنید. درواقع باید به این باور برسید که حتی در بهترین شرایط هم نمی توانید کل بازار را در اختیار داشته باشید. با این حال با برخی از همکاری ها، می توان رقبای دیگر را کنار زد و مهم این است که وضعیت برند بهبود پیدا کند. 

منبع : business2community
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/7iyVZ2LL
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه