اگرچه تقسیم بندی هایی نظیر مهمترین بخش در شرکت، ابدا درست نیست، با این حال بدون شک تیم فروش به علت آنکه شرکت را به هدف نهایی می رساند، از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار است. با این حال آیا تاکنون به این موضوع فکر کردهاید که چگونه می توان عملکرد این تیم را بهبود بخشید؟ درواقع با کمی توجه بیشتر به این واحد، می توان فروش خود را چندین برابر نمود. در این راستا آگاهی از نتیجه بخش ترین اقدامات، باعث خواهد شد تا زمان و انرژی شما صرف بهترین اقدامات شود. در این راستا 4 استراتژی جهت ارتقای عملکرد تیم فروش را بررسی خواهیم کرد.
1-به روز رسانی مداوم
تیم شرکت باید توان به روز کردن خود با تغییرات جدید را داشته باشد. در این راستا آنها باید زمان کافی برای ارتقای سطح خود و انجام انواع تحقیقات را داشته باشند. به همین خاطر در برنامه ریزی آنها باید به نحوی رفتار کنید که فرصتی برای این امر وجود داشته باشد. در کنار این موضوع نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که شما باید افراد را در کار خود آزاد بگذارید. درواقع در قالب تیم کار کردن نباید باعث نادیده گرفته شدن توانایی های فردی شود.
2-واقع بینی
بسیاری از مدیران از تیم خود انتظاراتی را دارند که بیش از حد خوش بینانه محسوب می شود. برای مثال ممکن است محصول شما توان رقابت با بهترین برندهای بازار را نداشته باشد. تحت این شرایط تیم فروش قادر به خلق یک معجزه نخواهد بود. درواقع شما باید یک شبه موفق شدن را رها کرده و به دنبال یک روند رو به رشد مداوم باشید. با این اقدام پس از چند سال شاهد تغییرات فوق العاده در شرکت خود خواهید بود. همچنین ضروری است تا به تیم شرکت اجازه دهید تا با سایر بخش ها ارتباط مستقیم داشته باشند. این امر باعث خواهد شد تا آنها بتوانند بهترین برنامه ریزی ممکن را داشته باشند.
مطلب مرتبط: چگونه تیم فروش خود را تقویت کنیم
3-استفاده از تکنولوژی
بدون در اختیار داشتن ابزار مناسب، انجام هر اقدامی بیش از حد سخت خواهد بود. در این راستا نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که تکنولوژی های جدید، به معنای انجام کارها در مدت زمانی به مراتب کمتر و با سهولت بالاتر خواهد بود. تحت این شرایط شما می توانید تیم شرکت را در یک موقعیت فوق العاده خوب قرار دهید. در کنار این موضوع نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که بدون وجود امکانات مناسب، شما شانسی برای جذب بهترین بازاریاب ها و متخصصان فروش را نخواهید داشت.
4-ایجاد انگیزه
نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که شما باید انگیزه لازم را در تیم خود ایجاد نمایید. برای مثال ممکن است بنا به دلایل مختلف، انگیزه فعالیت در تیم شما کاهشی شدید را پیدا کند، تحت این شرایط شما می توانید جوایزی را تعیین نمایید تا آنها به سمت جلو، سوق پیدا کنند. در کنار این موضوع فراموش نکنید که حداقل چند روز در هفته را به صورت دورکاری با تیم فروش خود همکاری داشته باشید. این امر باعث خواهد شد تا آنها فرصت کافی برای انجام تحقیقات خود، داشته باشند.